Zoeken

Test: Vespa GTS 300 Super

Schot in de Roos

2 mei 2014
Inhoudsopgave
Test: Vespa GTS 300 Super
Schot in de Roos
Onderhuids vernieuwd
Conclusie
Technische gegevens

Vespa 2014 GTS300 Super

Dat moederbedrijf Piaggio met de GTS300 en sportievere variant GTS 300 Super een regelrechte schot in de roos heeft gehad is ons niet vreemd: hoewel de scooter eigenlijk pas sinds 2003 als GT op de markt is weet de GTS als geen ander de retro-klassieke snaar in je te raken, die je het gevoel geeft met iets unieks en klassieks onderweg te zijn. Terwijl het eigenlijk gewoon een massaproduct is – wat de verkoopcijfers oVespa 2014 GTS300 SuperAls dit de weg van huis naar supermarkt is...ok laten zien: sinds z’n introductie behoort de GTS300 tot de best verkochte dikke motorscooters. In 2003 als GT125 en GT200 gelanceerd zag de eerste GTS twee jaar later het levenslicht, waarbij de cilinderinhoud weer enkele jaren later groeide naar 278cc. Volgens Vespa is de GTS 300 – de naam zegt het al, Grantourismo Sport – niet alleen ideaal voor in de stad, maar weet de scooter ook daarbuiten goed zijn mannetje te staan. Hij heeft de ziel van een metropool én de ziel van een reiziger, zo wordt tijdens de presentatie van de scooter in het heuvelachtige Toscane verteld. En dat overgoten met een neoklassieke saus, waardoor je het gevoel hebt met iets écht nostalgisch onderweg te zijn.

Niet vreemd dat er geen ander scootermerk is dat zoveel binding met z’n klanten heeft als dat Vespa dat heeft gerealiseerd: wereldwijd zijn er meer dan 780 lokale en 40 nationale Vespa clubs actief, welke sinds 2006 - het jaar dat Vespa 60 jaar bestond - zijn verenigd in de Vespa World Club, een club met inmiddels meer dan 40.000 leden wereldwijd. Cijfers waar menig motormerk jaloers op zal zijn. Bovendien zijn de leden ook nog eens behoorlijk actief, vorig jaar trotseerden meer dan tweeduizend Vespa rijders uit eenentwintig landen het slechte weer om naar het Belgische Hasselt af te reizen voor de Vespa World Days. Om nog maar te zwijgen over de Vespa Challenge, waar in 20 dagen tijd 4.000 km wordt gereden door Marokko, Mauritanië en Senegal om op de witte palmstranden in de buurt van Dakar te eindigen. Een Vespa rijder rijdt ook geen scooter, maar een Vespa.

Plaatstaal

Vespa 2014 GTS300 Super
dan snappen we best waarom de ruimte onder het zadel geen winkelwagenformaat is

Sinds z’n introductie heeft de evolutie van de Vespa GTS de traditionele trend gevolgd, waarbij de magische balans tussen sportieve en moderne lijnen en het retroklassieke gevoel, dat de scooter uit duizenden als Vespa herkenbaar maakt, het uitgangspunt is geweest. De scooter oogt daarbij niet alleen klassiek, maar is ook geheel in Vespa traditie uit plaatstaal vervaardigd, waar bij z’n Aziatische concurrenten vaak met buizenframes in combinatie met plastic bodywerk wordt gewerkt. Bovendien worden de Vespa’s nog steeds in de fabriekshallen in Pontedera geproduceerd, waar het verhaal inmiddels bijna zeventig jaar geleden in 1946 begon. Veranderingen in het design van de GTS300 moeten dan ook in het detail worden gezocht: hVespa 2014 GTS300 Super Vespa 2014 GTS300 Super
Het dashboard is fraai vormgegeven, de iPhone houder biedt in de regen weinig zicht. De duovoetsteunen zijn fraai in de kolom verwerkt
Vespa 2014 GTS300 Super
Hadden we al gezegd dat Blu Gaiola 'm goed staat?
Vespa 2014 GTS300 Super Vespa 2014 GTS300 Super
Chromen ring onder het achterlicht. Geluid is niet écht spannend, tot je met z'n 25-en onderweg bent
et schild heeft een ietwat modernere vorm gekregen, net als de knipperlichten aan voor- en achterkant, terwijl het achterlicht naast een ietwat andere vorm ook een chromen onderplaat heeft gekregen, wat de motor nét dat tikkie beter afkleedt. Nieuw zijn ook de vijfspaakwielen, die bij de GTS300 Super sportiever zijn gekleurd. De Super uitvoering onderscheidt zich verder door een andere vorm van het voorspatbord, de rood gekleurde spiraalveer van de voorvering, de fellere kleuren en de sportief ogende ventilatiesleuven in het plaatwerk rond het achterwiel. Dat bij Vespa tot in het kleinste detail goed over zaken wordt nagedacht laten iets als de duo-voetsteunen mooi zien, die ingeklapt fraai in de tunnel zijn verwerkt en via een soort triangelconstructie elegant worden uitgeklapt.

Trouwens, over kleuren gesproken: opmerkelijk is dat waar opvallende kleuren altijd tot de verbeelding van de consument weten te spreken, het overgrote merendeel gaat uiteindelijk toch voor een van de traditionele kleuren rood, zwart, grijs of wit. Piaggio weet ons te vertellen dat die kleuren goed zijn voor meer dan 90% van de totale productie, terwijl die andere –opvallende- kleuren die zo tot de verbeelding spreken maar goed zijn voor nog geen tien procent. Blijkbaar geldt ook hier dezelfde regel als in de automotive branche, dat men niet voor de kleur gaat die men mooi vindt, maar voor de kleur die de beste restwaarde geeft. HVespa 2014 GTS300 SuperOhh, zitten we in de buurt van Mugello? oewel, een Vespa wordt vaak voor het leven gekocht. Onze voorkeur ging in ieder geval naar de blauwe versie uit, die door de Italianen de prachtige kleurcode Blue Gaiola heeft gekregen.

Naast kleine detailwijzigingen in het design heeft de 2014 GTS300 van een nieuw zadel voorzien, dat niet alleen anders is vormgegeven, maar tevens van een nieuwe vulling en nieuwe omtrek is voorzien. Volgens Vespa moet het nieuwe zadel meer comfort bieden en hoewel we nooit langer dan een uur ononderbroken aan het rijden zijn geweest, hadden we totaal niets te klagen voor wat comfort betreft. Slim is ook de regenhoes die in de holle ruimte tussen vulling en bodemplaat is opgeborgen en om het zadel kan worden getrokken, zodat als de motor met slecht weer buiten heeft gestaan, jVespa 2014 GTS300 SuperGeen wonder dat er zoveel Italianen in de MotoGP rijden. Wat een bochtenfestijne met wegrijden nog over een droog zadel beschikt. Onder het zadel is de opbergruimte vernieuwd en moet nu ruimte bieden aan twee jethelmen, in de kolom zijn USB aansluitingen voorzien waarmee je telefoon tijdens het rijden handig kan worden opgeladen, terwijl ook het display een nieuwe vormgeving heeft gekregen.

Voor wie het bijzonder fraai vormgegeven display trouwens té karig is uitgerust heeft moederbedrijf Piaggio de Vespa GTS compatible gemaakt voor het Vespa Multimedia Platform, een innovatief platform dat als app op je smartphone wordt geïnstalleerd. Met de App kunnen gegevens uit het motormanagement worden opgevraagd, waaronder toerental, koppel, vermogen en hellinghoek, kan Google Maps worden opgevraagd en wordt de dichtstbijzijnde benzinepomp getoond op het moment dat de reserve voorraad wordt aangesproken. Wat volgens Vespa best lang duurt: bij een snelheid van 60 km/u wordt de GTS opgegeven voor een verbruik van 1 op 32, waarmee in theorie een actieradius van ruim driehonderd kilometer haalbaar moet zijn.