Zoeken

Test: Vespa GTS 300 Super

Onderhuids vernieuwd

2 mei 2014
Inhoudsopgave
Test: Vespa GTS 300 Super
Schot in de Roos
Onderhuids vernieuwd
Conclusie
Technische gegevens

Vespa 2014 GTS300 Super
Elke plaats heeft hier wel iets met het circuit. Zo is een van de listigste bochten naar dit dorp Scarperia vernoemd

Het belangrijkste nieuws zit ‘m echter niet in die kleine details, maar in het feit dat de GTS300 nu ook met ABS en ASR tractiecontrole leverbaar is. Het systeem is geheel in eigen –Piaggio- huis ontwikkeld en heeft een 2-kanaals ABS systeem, dat gebruik maakt van snelheidssensoren dVespa 2014 GTS300 Super
Het zadel is vernieuwd, net als de opbergruimte daaronder
Vespa 2014 GTS300 Super Vespa 2014 GTS300 Super
Net wat stijlvoller vormgegeven. Het ophangpunt van de schokbreker is scharnierend gemaakt
Vespa 2014 GTS300 Super
22 pk uit een 278cc ééncilinder, dat had best een ietsiepietsie meer mogen zijn
ie de snelheid van de wielen monitoren. Mocht een van de wielen onverhoopt dreigen te blokkeren, dan grijpt het ABS in. Om onder alle omstandigheden het maximale uit de remvertraging te halen zouden volgens Vespa eigenlijk drie verschillende systemen nodig zijn: een voor droog, een voor nat en een voor in de sneeuw, maar dat zou het ABS onnodig duur hebben gemaakt. Dus is gekozen voor een systeem dat dicht bij regen staat, waardoor in theorie bij droog wegdek het ABS iets vroeger dan strikt noodzakelijk in zal gaan grijpen. In theorie, want in de praktijk hadden we niet veel op de remmen aan te merken. De GTS300 vertraagt goed en we moesten behoorlijk ons best doen om de scooter in de ABS te remmen.

Remmen is trouwens niet het enige wat de GTS300 (Super) voorbeeldig doet. Ook sturen gaat kinderlijk licht, hoewel dat in eerste instantie wel wennen is. De minste beweging is voldoende om de motor direct in de bocht te laten vallen, maar binnen enkele kilometers ben je daaraan gewend. Bovendien maakt het de Vespa bijzonder geschikt voor het stadse verkeer, om als een gladde aal door het dagelijkse autoverkeer te laveren. Het rijwielgedeelte is daarbij strak genoeg om ook buiten de stad goed z’n mannetje te kunnen staan. De route die voor ons was uitgezet ging over legendarische wegen rond het circuit van Mugello, die bij tijd en wijle de breedte hadden van een volwassen geitenpad, met bijbehorend wegdek van zeer open asfalt structuur. Denk niet dat er veel motoren zijn waar we op deze wegen sneller mee zouden zijn geweest als deze Vespa GTS 300 Super. Als een zwerm hitsige wespen op jacht naar de koningin werd door 25 journalisten met de Vespa de route afgelegd, wat sprekend is voor de funfactor die je met de GTS ervaart.

Vespa 2014 GTS300 Super Vespa 2014 GTS300 Super 
De standaard GTS300 uitvoering is ten opzichte van de Super uitvoering nog het best aan z'n mattere kleuren te herkennen. En het bagagerekje achterop 

Topsnelheden zijn aan de Vespa niet besteed, hoewel zelfs bergop snelheden van boven de 100 km/u nog binnen handbereik lagen. Ook bij dit soort snelheden is nog weinig op de vering aan te merken. Zelfs grove oneffenheden in de bocht bracht de Vespa niet van de wijs, die te allen tijde mooi de gekozen lijn bleef opvolgen en geen enkel moment iets onverwachts deed. Enkel met omgooien van rechts naar links tijdens de fotoshoot schraapte de beugel van de zijstandaard over de grond, maar dat is een van de weinige puntjes van kritiek. VVespa 2014 GTS300 SuperMelk, yoghurt, filet uit Amerika, panini's, kaas en emm... wat was het nou? olgens Piaggio is een nieuwe voorwielophanging verantwoordelijk voor het comfortabele én tegelijkertijd sportieve rijgedrag. Waar in het verleden de shockbreker star was gemonteerd, bij deze 2014 GTS een scharnierende constructie toegepast, wat volgens Piaggio een verbetering van 50% moet hebben opgeleverd.

We zeiden het al, naast ABS is deze GTS300 ook met ASR tractiecontrole uitgerust, wat gebruik maakt van dezelfde sensoren als het ABS. Wordt het snelheidsverschil tussen beide wielen te groot, dan wordt in eerste instantie de timing van de ontsteking aangepast. Mocht dat niet afdoende zijn, dan zal in de volgende fase ook de injectie worden aangepast. Nu klinkt tractiecontrole op een 278cc ééncilinder met een piekvermogen van 22 pk bij 7.500 toeren per minuut zo overbodig als een valbeugel op een Hummer H1, maar dat is het zeker niet. Enerzijds omdat het wegdek in steden vaak – en zeker bij regen – behoorlijk glad kan zijn, anderzijds omdat als gevolg van de CVT aandrijving er geen een-op-een verhouding tussen gashandvat en motorrespons is. En je dus nooit snel genoeg zult kunnen anticiperen. Een wegbrekend achterwiel van een Burgman 200 op de spekgladde kinderkoppen in de binnenstad van Bonn, of meer recentelijk, een wegbrekend achterwiel van de J300 in de kletsnatte Algarve, heeft ons geleerd dat tractiecontrole zelfs bij lichte scooters geen overbodige luxe is. En mocht je het maar overdreven gedoe vinden, dan heb je bij deze Vespa de mogelijkheid om met een druk op de startknop de tractiecontrole eenvoudig uit te schakelen.

Vespa 2014 GTS300 Super
Nóg maar een keer extra op en neer dan...