Zoeken

Eerste rij-indruk: KTM RC390 cupracer

ADAC Junior Cup

12 juni 2014
Inhoudsopgave
Eerste rij-indruk: KTM RC390 cupracer
ADAC Junior Cup
RC390 Ready to Race
Lol in het kwadraat
Technische gegevens

KTM 2014 RC390 cupracer

KTM, het eigenzinnige oranje Ready-to-Race merk en de ADAC hebben bij onze Oosterburen de koppen bij elkaar gestoken voor wat betreft de traditionele ADAC Junior Cup, in Duitsland dé standaard raceklasse als springplank voor jong talent. Beide organisatoren waren zich ronduit van hun verantwoording bewust, die een speciaal voor nieuw talent opgezette standaard raceklasse met zich meebrengt: oKTM 2014 RC390 cupracer KTM 2014 RC390 cupracer
Alleen het strikt noodzakelijke is aangepast, waaronder een opvangbak voor de olie en een beschermbeugel van de hendels
KTM 2014 RC390 cupracer
38 pk in combinatie met 138 kilo rijklaar staat op de baan garant voor een smile van oor tot oor
KTM 2014 RC390 cupracer KTM 2014 RC390 cupracer
Dankzij de Akra klinkt de RC390 behoorlijk volwassen en heeft 'ie een sterker middengebied. In het display is de digitale snelheidsmeter afgeplakt, om kids niet af te leiden
m de jeugd goed op weg te helpen werd voor aanvang van het seizoen een vierdaagse training op het in Umbrië gelegen Italiaanse Magione circuit georganiseerd. Hier kregen de 27 deelnemers - waaronder een meid, in de leeftijd tussen de 14 en 21 jaar, het racen met de paplepel ingegeven. Op het leerplan stond theoretisch onderwijs voor wat betreft rijtechniek, kennis van vlaggen en gedrag op de baan, maar natuurlijk ook begeleiding van instructeurs op het 2,507 km lange en technisch listige circuit. De ADAC had daarbij een beroep gedaan op IDM Superbike coureurs Dario Giuseppetti en Michael Ranseder, die de jeugd op Cup en motor voor moesten bereiden.

Wat trouwens geen overbodige luxe is, aangezien de KTM RC390 totaal anders reageert dan de tweetakt Aprilia waarmee de afgelopen jaren de ADAC cup werd geracet. Om de sprong in vermogen ten opzichte van de Aprilia enigszins in de perken te houden is door KTM het vermogen op 38 pk begrensd, wat is simpelweg is gerealiseerd door een aanslag in de gasklep. En dat zijn zes paarden minder dan een straatlegale RC390, wiens 390 cc vloeistofgekoelde vierkleps ééncilinder motorblok goed is voor een topvermogen van 44 pk. Andere verschillen: een fiber racekuip met hogere ruit zonder klippers en verlichting, een éénzits racezadel, een olieopvangbak, iKTM 2014 RC390 cupracerHadden we dit vroeger maar gehad...nstelbare voetsteunen – die omgekeerd schakelen mogelijk maken, hoogwaardige hendels, protectoren op het frame, vork en achterbrug en een compleet instelbaar rijwielgedeelte. Aan het frame en de motor zelf zijn geen aanpassingen gedaan, enkel de gasklep is begrensd en de motor is van een Akrapovic uitlaatsysteem voorzien.

De kosten voor de racer zijn alleszins de overzien, zeker vergeleken met de hoge kosten die met andere raceseries zijn gemoeid. Günter Gahleitner, die bij KTM verantwoordelijk is voor de merkencups, geeft uitkomst: “De KTM RC390 kost met de complete ombouwkit € 6.500, en daar komt als inschrijfgeld voor de 8 wedstrijden nog € 2.500 bovenop. Daarnaast kun je ook als gastrijder deelnemen, dan krijg je vKTM 2014 RC390 cupracerMaar nee, wij moesten het met Lego en Meccano doenan ons een motor ter beschikking en betaal je € 990 per race.”

Dat de ADAC cup in Duitsland als belangrijke standaardklasse wordt gezien waarin jeugdig talent kan worden ontplooid, blijkt ook uit het feit dat de RC390 al dit jaar in de ADAC cup kon worden ingezet, waar de straatlegale uitvoering pas tegen het najaar te verwachten is. Gahleitner legt dit uit: “Voor de gewenste omschakeling van tweetakten naar viertakten had de ADAC bij KTM naar een geschikt productiemodel gevraagd. Bij ons zat de RC390 in de pijplijn, dus hebben we enkele bakens verzet om een vroegtijdige inzet mogelijk te maken. In 2013 werd de ADAC Junior Cup powered by KTM tijdens de Grand Prix op de Sachsenring voorgesteld, en dit jaar is de cup tot leven gekomen.”