Zoeken

Vergelijk: Suzuki GSR750 vs Kawasaki Z800

Sorry, zon..

18 juni 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: Suzuki GSR750 vs Kawasaki Z800
Lente? Herfst zal je bedoelen
Daar in dat kleine cafe...
Sorry, zon..
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki Z800 vs Suzuki GSR750
Die Ron met z'n verhalen over afzien en ijzige kou, op deze rijfoto's schijnt toch écht de zon...

Kawasaki Z800Bij beide motoren laat de windbescherming onder deze gelukkig wel droge, maar bar koude weersomstandigheden waar maar met moeite een zonnestraal is te ondekken, nogal te wensen over. Hartje zomer bij stralende zon waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht en juist heerlijk om met je snufferd vol in de wind te zitten, maar nu lijkt de ijzige wind dwars door mijn outfit heen te snijden. Tenminste, bij snelheden boven ’s lands toegestane limiet van nu bij tijd en wijle 130 km/u. De Suzuki scoort hier marginaal een beter resultaat, dankzij het kleine windscherm dat boven de koplamp is aangebracht, maar verwacht ook hier geen wonderen.

Ook handvatverwarming was nu een welkome aanvulling geweest, maar hoe vaak komt een ontzettend koud voorjaar als dit in de toekomst nog voor? Bovendien, mocht dit voorjaar geen uitzondering maar een nieuwe trend blijken zijn, beide motoren kunnen ongetwijfeld van handvatverwarming worden voorzien, maar daarvoor zal je wel een beroep op de aftermarketboer moeten doen. Zowel Kawasaki als Suzuki hebben officieel geen handvatverwarming in het accessoirepakket opgenomen. Kawasaki Z800 Kawasaki Z800 Kawasaki Z800
Nissin 4-zuiger remklauwen en wavedisks, radiale klauwen had het helemaal af gemaakt. Bij de vering is de veervoorspanning en uitgaande demping in te stellen
Kawasaki Z800
Volgens mij wordt ik vanachter het struikgewas bespied
Ondanks dat het vanwege het koude weer voor het overgrote deel niet tot echt knalwerk komt, is het verschil tussen beide fietsen goed te voelen. De Suzuki blinkt uit in neutraal stuurgedrag, maar stuurt minder precies dan de Kawa die perfect op elke lijn kan worden gezet, maar daarvoor van z’n rijder wel het juiste commando nodig heeft.

Het is trouwens opmerkelijk hoeveel feedback en vertrouwen de Dunlop D214’s van de Kawa en de Bridgestone BT016 type R van de Soes me onder deze omstandigheden nog geven. Sterker, tijdens de enige zonnige ochtend zet Ed meteen het tempo in, waarna met voor m'n gevoel nog amper opgewarmde banden de lekdijk flink wordt afgeblaft en waarbij de banden geen krimp geven. Enkel de vering laat bij deze lage temperaturen te wensen over, bij beide motoren worden oneffenheden in het wegdek genadeloos doorgegeven en doen een aanslag op zowel mijn polsen als mijn rug. Hier heeft de Kawasaki echter een flinke troef, omdat de vering rondom voor wat betreft veervoorspanning en uitgaande demping is in te stellen. Bij de Suzuki kan alleen de veervoorspanning (voor traploos, achter in 7 standen) worden aangepast, en dat is zondermeer jammer te noemen.

Kawasaki Z800 Kawasaki Z800
Suzuki GSR750 Suzuki GSR750

Suzuki GSR750Dat de vering behoorlijk stug aanvoelt kan echter volledig aan het koude weer worden toegeschreven. Hoe kouder de buitentemperatuur, hoe stroperiger de olie, en stroperige olie is nu eenmaal moeizamer door een cartridge te persen. Hetgeen door Ed met een verhaal uit de oude doos nog eens wordt geïllustreerd. Bij soortgelijke temperaturen was hij met een ZX636 en YZF-R6 in de deels nog besneeuwde Duitse Eifel op pad geweest, waar de vering van de Kawa knetterhard en van de Yammie perfect aanvoelde, terwijl hartje zomer bij een rendez-vous richting het Franse Folembray bij eenzelfde veerafstelling de Yamaha nu te zacht en de Kawasaki juist perfect was afgeveerd.

Door de stugge vering wordt bovendien het verschil in gasreactie nog eens uitvergroot. De dubbele vlinderkleppen van de Z800 doen hun werk perfect, waardoor de Kawa over zijdezachte gasrespons beschikt. Veel zachter dan de GSR750, die vooral in het lage/middengebied bij sportieve deellast een nogal nukkig karakter heeft. Daarbij moet wel worden aangetekend dat bij de Suzuki redelijk wat speling op de gaskabel werd geconstateerd, wat dat aan/uit gevoel nog extra kan hebben versterkt. Suzuki GSR750 Suzuki GSR750 Suzuki GSR750
De 2-zuiger Tokico's vertragen weliswaar goed, maar geven geen directe bite. De volgende versie 4-zuiger radiale stoppers please. Van de vering is alleen de veervoorspanning in te stellen, en dat is voor een fiets van dit niveau eigenlijk te karig
Suzuki GSR750
Volgens mij zit 'ie er nog steeds. Zometeen eens vragen wat die daar moet...
Op de versnellingsbak hebben we bij beide fietsen niets aan te merken. Zowel de Soes als de Kawa schakelt trefzeker en lekker direct, waardoor ook probleemloos zonder koppeling kan worden opgeschakeld. Beide motoren zijn trouwens met een normale kabelkoppeling uitgerust die redelijk licht te bedienen is. Voor Kawasaki is het echter wel een gemiste kans om de kennis die Team Green in huis heeft met de Slipper Assist koppeling niet bij de Z800 toe te passen.

Is bij de gasrespons de Kawa zijdezacht en de Soes (te) direct, voor wat betreft de remmen kan haast het tegenovergestelde worden gezegd. Beide fietsen zijn met ABS uitgerust en beschikken over meer dan voldoende vertraging, maar bij de Suzuki is het gevoel in de remhendel minder direct. Hetgeen op zich niet vreemd is, waar de Kawasaki met 4-zuiger Nissin remklauwen is uitgerust moet de Suzuki het met 2-zuiger Tokico remklauwen doen. Bovendien is het jammer dat, waar radiaal gemonteerde remklauwen steeds meer gemeengoed beginnen te worden, zowel de Z800 als de GSR750 nog met axiaal gemonteerde remklauwen zijn uitgerust. De vraag welke van de twee de fijnste remmen heeft ligt geheel aan wat je zelf het prettigst vindt, maar bij ons ging de voorkeur naar de fellere en meer directe remmen van de Kawasaki uit.

Suzuki GSR750_8622
Nu schijnt de zon wel ja, maar geloof me nou, het was de afgelopen dagen stervens koud