Zoeken

Vergelijk: Suzuki GSR750 vs Kawasaki Z800

Daar in dat kleine cafe...

18 juni 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: Suzuki GSR750 vs Kawasaki Z800
Lente? Herfst zal je bedoelen
Daar in dat kleine cafe...
Sorry, zon..
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki Z800 vs Suzuki GSR750
Vraag je in de buurt van Nijmegen of iemand weet waar de zon is, sturen ze je hier naartoe. Rare jongens die Gelderlanders...

Kawasaki Z800Dat Ed’s superlatieven niet overdreven zijn blijkt echter al snel als het avontuur met beide fietsen wordt aangegaan. We kiezen lukraak een bestemming en geven TomTom de opdracht daar met een kronkelroute naar toe te gaan, waardoor de eerste rit van normaal gesproken zo’n vijftig kilometer na een paar keer herberekenen ineens tot een kleine honderd kilometer is gegroeid. Ik begin de gezamenlijke trip op de Z800 en ben vanaf de eerste meters aangenaam verrast. In de verste verte doet de fiets niet herinneren aan dat onwillige ding van enkele jaren geleden die erg nadrukkelijk de bocht in moest worden gelegd. Als een mak paard eet de Z800 uit mijn hand en doet precies wat ik wil. Nog steeds is de zit erg sportief en ver naar voren, alsof je op de voorvork zit, maar is een verademing met de GSR750 die weliswaar over een meer ontspannen verhouding van het zadel tot het stuur heeft, maar waarbij de voetsteunen in verhouding erg Suzuki GSR750 Suzuki GSR750
Fraai achterlicht, maar vergeleken met de Z800 niet bepaald creatief. Het display is overzichtelijk en goed afleesbaar, nu alleen nog wat meer info en bediening aan het stuur
Suzuki GSR750
Krijg dat stomme deuntje van Vader Abraham maar niet uit m'n kop. Heb ik weer...
Suzuki GSR750 Suzuki GSR750
Met de 17,5 liter voorraad kan bij ons gemeten verbruik van 1 op 16 probleemloos 250 km worden afgelegd. Het zadel is lekker laag en langs voren smal, waardoor de voeten plat op de grond kunnen worden gezet
hoog staan en m’n lange stelten een ietwat gedrongen houding aan moeten nemen. Alsof iemand bij Suzuki, nadat de positie van stuur, zadel en voetsteunen in het ontwerp perfect waren gepositioneerd, op het idee kwam het zadel een paar centimeter lager te plaatsen, om gemakkelijker je voeten aan de grond te kunnen zetten. Want dát is het grote verschil in zithouding tussen de twee, op de GSR750 zit je 815 mm boven de grond terwijl dat bij de Z800 834 mm is.

Nu heeft Suzuki daar weliswaar wel gelijk en staan je voeten op de GSR750 steviger aan de grond, maar wat heb je liever: een motor die prettig zit als je aan het rijden bent of een motor waar je bij het stoplicht gemakkelijker mee stilstaat? Ter verdediging van de Soes moet wel worden aangemerkt dat je al snel aan die sportieve zithouding bent gewend en je –als de motor de jouwe is- na een paar dagen niet meer beter weten zal, maar bij het regelmatig overstappen is het op de GSR750 de eerste kilometers telkens weer even wennen. En dat is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk te noemen, tijdens het vergelijk tussen de Z750 en de FZ8N was het juist de Kawa geweest waar ik voor wat betreft de zithouding bij het overstappen telkens weer aan wennen moest. Waaruit maar weer eens te meer blijkt hoeveel invloed een referentie op de indruk van een motor kan hebben. Stap op een Hayabusa en je hebt op zich een krachtige en sportief sturende fiets, maar stap daarna op een S1000RR en die Busa lijkt niet meer vooruit te branden en ook niet meer de hoek om te willen. Ik bedoel maar…

Kawasaki Z800 vs Suzuki GSR750
De Kawa heeft duidelijk een hogere zit

Suzuki GSR750De actieve, maar wel aangename zithouding is niet het enige waarmee de Z800 me in positieve zin verrast. Het motorblok is heerlijk soepel en heeft dankzij dat borrelglaasje extra cc’s vooral onderin aan trekkracht gewonnen. In de zesde versnelling kan de Z800 haast tot het stationaire toerental worden afgeknepen, waarna het motorblok goed oppakt en lineair zijn vermogen opbouwt. Ook van de GSR750 kan datzelfde worden gezegd,maar bij het openen van het gas pakt de fiets minder vlot op en wordt pas écht goed wakker als de naald het cijfer vijf is gepasseerd. Ook hier geld echter weer, aan de trekkracht van de GSR750 is weinig mis, totdat je op de Z800 overstapt. Bij een sprint bij lage snelheid in gelijke versnelling is het dan ook de Kawa die telkens weer de Suzuki rijder uitzicht op het fraai Z-gevormde LED-achterlicht geeft. À propos styling: de GSR750 ziet er in deze blauwe/zilver/zwarte Kawasaki Z800 Kawasaki Z800
Oog voor detail, het achterlicht is in de vorm van de letter Z gemaakt. Het display oogt futuristisch en geeft veel informatie, maar een versnellingsindicator ontbreekt
Kawasaki Z800
Lang leve Spotify, vlug een ander deuntje geselecteerd
Kawasaki Z800 Kawasaki Z800
Met de 17 liter voorraad kom je met een verbruik van 1 op 17 net zo ver als de Soes. In de cover van het zadel is fraai de letter Z verwerkt
kleurstelling absoluut niet verkeerd, maar vergeleken met de Z800 nogal wat matjes uit. Deze groen/zwarte Kawasaki staat er agressief en uitdagend bij, als een tijger die met fel geknepen ogen tegen de dompteur “Kom maar op, als je durft” lijkt te zeggen.

Zelfs in het kleinste detail is goed over het design van de Z800 nagedacht. De vorm van de zijkappen en de onderkuip als diezelfde tijger die tegen je brult en tevens het motorblok omsluit, het groen gekleurde zitje van de duopassagier en het zadel van de bestuurder zelf, waarvan in de cover fraai de letter Z is verwerkt. Daar staat tegenover dat de voetsteunen van de duopassagier op de enorme schetsplaat van de remschakelset zijn gemonteerd, waar de GSR750 gewoon losse steuntjes heeft toegepast die desgewenst eenvoudig te demonteren zijn - en aan de uitlaatzijde te vervangen door een strakke uitlaatsteun. Beide fietsen zijn van een achterspatbord voorzien dat je achterveer voor steenslag en ander straatvuil behoedt, maar naar mijn mening is dat bij de Suzuki aan de kettingzijde net wat mooier vormgegeven. Onder het zadel is bij beide fietsen niet veel plek en behalve bij de duovoetsteun zijn ook bagagehaken de sportieve nakeds vreemd. Over het display zijn de meningen verdeeld, in het compleet digitale display van de Z800 zijn de meeste gadgets op verbruiksgebied verwerkt, waaronder een ‘nu rijd je economisch’ icoontje, verbruiksindicatoren en een tripmeter met de nog resterende kilometers. Daarentegen ontbreekt een versnellingsindicator en ook naar de balkjes van de digitale toerenteller gaat niet onze voorkeur uit. Het display van de GSR750 oogt eenvoudiger en minder uitgebreid, maar heeft wel een analoge toerenteller én een versnellingsindicator. Een iets modernere vormgeving en wat meer elektronische gadgets en het was helemaal perfect geweest.

Kawasaki Z800 vs Suzuki GSR750