Zoeken

Test: Yamaha FJR1300A

De eerste klap...

20 november 2013
Inhoudsopgave
Test: Yamaha FJR1300A
Kip met gouden eieren
De eerste klap...
Vriendelijke knuffelbeer
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha FJR1300A

Nadat ik de door Yamaha's technische staf de lijst met vernieuwingen op me in heb laten werken en ik mijn been over het standaard 805 mm hoge zadel, dat eenvoudig 20 mm hoger kan worden geplaatst, heb geworpen is de eerste indruk erg positief. Ondanks de brede vorm van het zadel krijg ik mijn voeten goed aan de grond, terwijl het stuur heerlijk hoog en breed is geplaatst om een ontspannen zit te creëren. Bovendien is het zadel ruim genoeg om je kont ietwat naar voren of naar achteren te schuiven, mocht je nét wat comfortabeler of juist sportiever willen zitten. OYamaha FJR1300Aok de voetsteunen zitten precies waar je ze zou mogen verwachten, waardoor een redelijk neutrale zit ontstaat die uitnodigt om heerlijk ontspannen te rijden.  Door het zadel in de 20 mm hogere stand te monteren ontstaat een iets actievere zit, waarbij nog steeds de voeten goed aan de grond te krijgen zijn. Persoonlijk ging mijn voorkeur uit naar die hogere zit.

Om de motor goed op me in te laten werken laat ik de eerste rit de oordoppen achterwege, waarna bij het inschakelen van z'n eerste versnelling ik direct door een heftige klak wordt gewekt. Uit de dubbele forse einddempers klinkt een diepe brom, die je vriendschap met de buurt zeker niet op de proef zal stellen. Met de rijmodus in stand Tour wordt de tourbuffel relaxt in gang gezet, maar zo ontspannen als de eerste indruk bij wegrijden is, zo teleurstellend is het gedrag als de eerste weg moet worden ingeslagen. De FJR1300 reageert nog eigenzinniger als een Engelse Bulldog en doet alles behalve datgene wat ik wil. Bij een tempo van pak 'm beet 20-30 kilometer pYamaha FJR1300Aer uur wil de motor in eerste instantie alleen maar rechtdoor, waarna hij over het voorwiel wil kantelen en daardoor ineens in de bocht valt. Twijfel overheerst om meteen rechtsomkeert te maken, maar ik besluit de FJR1300 het voordeel van de twijfel te geven en zet de rit naar huis voort.

Eenmaal de 289 rijklare kilo's aan het rollen blijkt er echter goed te leven te zijn met het stuurgedrag van de FJR, dat naarmate de kilometers onder de wielen doorrollen bovendien alleen maar beter wordt. De eerste indruk deed mij denken aan de 1400 GTR, die ook over een eigenzinnig stuurgedrag beschikt, maar waar bij de fiets uit het Groene Team dat stuurgedrag ook na de gewenningsperiode bleef overheersen, raakte ik steeds meer vriendjes met deze FJR. Sterker, vanuit Schiphol-Rijk bij de redactie gearriveerd was ik al aardig aan het stuurgedrag van de fiets gewend en nadat de voorvering juist een klikje stugger was gezet was van dat eigenzinnige stuurgedrag nog maar amper iets te merken, maar daarover later meer. IYamaha FJR1300An tegenstelling tot het in eerste instantie erg eigenzinnige stuurgedrag is de vijfversnellings-aandrijving in Tour-modus een toonbeeld van souplesse. Al bij lage toeren gaat de FJR1300 goed van z'n plek, waardoor zelfs in vijf probleemloos rotondes in vijfde versnelling kunnen worden afgewerkt. Kijk, dit is waarom je een dikke 1300 wilt rijden.

Alles onder -cruise- controle

Tijdens de lange zit over de A2 werd door de FJR1300 de eerste troef uitgespeeld. Het traject is heden ten dage van Amsterdam tot Utrecht bijna geheel van trajectcontrole voorzien, wat met een auto nog wel is te doen maar voor een motor een regelrechte uitdaging is om de maximum snelheid niet te overschrijden. Niet op deze FJR, die over een nagenoeg perfect werkende cruise control beschikt. Nagenoeg, want het enige nadeel van het systeem is dat met de +/- knopjes de snelheid telkens in stappen van 3 kilometer wordt aangepast. Maar dat is ook het enige wat er op de cruise control valt aan te merken. De bediening is op de linker stuurhelft aangebracht en werkt kinderlijk eenvoudig: nadat het wettelijk verplichte cruise control knopje is ingedrukt is een druk op de –knop voldoende om de cruise control in werking te stellen, waarna met de +/- knop de snelheid kan worden bijgesteld. Het gashandvat is redelijk ongevoelig voor het systeem, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat onbedoeld de cruise control ineens wordt gedeactiveerd, bijvoorbeeld wanneer je door een oneffenheid rijdt. Pas wanneer bewust het gas wordt dichtgedraaid wordt de cruise control gedeactiveerd, terwijl ook wanneer de snelheid kortstondig flink wordt verhoogd de geselecteerde snelheid in z'n geheugen blijft staan. MYamaha FJR1300A Yamaha FJR1300A
Goed sturen hier in het Westenwald. Grondspeling is adequaat en wordt met de tijd nog beter. Die voorvork is het bewijs dat dit de gewone versie is, de AS heeft een Upside-down
Yamaha FJR1300A
Ja het is een flink ding, ja het weegt wat.... nou èn?
Yamaha FJR1300A Yamaha FJR1300A
Prima ruit, stelmogelijkheid zat. In de kuip zitten ook nog eens deflectors verstopt
et de cruise control op tempo 50 werd de snelheid tot 120 km/u opgevoerd, waarna na het loslaten van het gas bij tempo 50 de cruise-snelheid automatisch weer werd opgepakt. Naast dichtdraaien van het gas wordt de cruise control ook onmiddellijk gedeactiveerd wanneer hetzij de koppeling hetzij de rem wordt bediend.

Nu horen we je denken, cruise control op een motor is als een waterzak op een kameel, best leuk maar totaal overbodig – per slot van rekening kan een kameel het lange tijd zonder water doen, maar juist het soepele motorblok en z'n kracht onderin maakt dat je er sneller dan gedacht gebruik van zult maken. En niet alleen tijdens trajectcontroles, ook tijdens ons uitstapje naar de Duitse Vogelsberg was het opvallend hoe vaak bij toertempo de cruise control werd gebruikt. Zo vaak, dat het zelfs een sport begon te worden om de FJR1300 met losse handen over het glooiende landschap te sturen.

Zo goed als de cruise control te bedienen is, zo minder zijn we te spreken over de bediening van het menu. De op de linker stuurarmatuur aangebrachte bediening is in tweeën gesplitst, waarbij eerst met een knop voor een keuze moet worden gemaakt tussen handvatverwarming, hoogte-instelling van de ruit of info-menu, waarna met een knop bovenop de armatuur dit kan worden aangepast. En dat is jammer, zeker voor de bediening van de ruit was een aparte knop handig geweest. Vanuit het zadel heb je zicht op een fraai vormgegeven klokkenspel, waarbij links te toerenteller, rechts het geselecteerde info-menu met onder andere verbruiksmeters, resterende kilometers, tripmeters, een reservetripmeter die apart verschijnt zodra de 'reserve' wordt aangesproken en temperatuur is af te lezen, en in het midden de snelheid met een groot digitaal cijfer wordt weergegeven. Jammer is wel de spiegeling in het glas, waardoor de snelheid ondanks het grote cijfer niet altijd even duidelijk afleesbaar is.

Yamaha FJR1300A