Zoeken

Test: KTM / Bosch hellingshoek-ABS

Interview

21 oktober 2013
Inhoudsopgave
Test: KTM / Bosch hellingshoek-ABS
Grensverleggend
Conclusie
Interview

Bosch MSC_Fevzi_Yildirim_3

Na afloop van de presentatie van het nieuwe KTM / Bosch MSC systeem hadden wij en interview met Dr. Fevzi Yildirim, Chef van de divisie tweewieler veiligheid bij Bosch.

MF: Tot voor kort werd een onder hellingshoek functionerend ABS systeem als onmogelijk beschouwd. Hoe is jullie dat gelukt?
FY: Dat klopt, nog maar vijf jaar geleden hielden experts zoals Jeremy Burgess (Technische Chef van Valentino Rossi in de MotoGP) een hellingshoek-ABS voor onmogelijk. En om eerlijk te zijn: ook wij wisten in het begin niet in welke richting we het moesten zoeken – de remdruk reduceren of geheel uitschakelen en de snelheid van de motor verlagen? Het bleek echter al snel, dat er aanzienlijk meer remkracht kan worden overgebracht dan aanvankelijk gedacht.

MF: Welke rol heeft KTM bij de ontwikkeling gespeeld?
FY: Allereerst hebben we het basissysteem ontwikkeld en aan verschillende klanten gepresenteerd. KTM was de eerste partner die interesse toonde, en vandaar uit hebben we erg nauw samengewerkt.

MF: Waarom hebben jullie bedenkingen bij het begrip ‘Motor-ESP’ voor jullie MSC?
FY: Dit begrip suggereert een alomvattend en zelfstandig opererend assistentiesysteem, dat net als bij auto’s alle gevaren elimineren kan. Maar ons systeem wordt niet zelfstandig actief, het is geen remautomaat en dat is heel bewust zo gekozen: we willen geenszins het rijplezier verminderen of iemand de les lezen, maar hem veiligheid bieden wanneer hij of zij het nodig heeft.

MF: Dus is het MSC geen wondermiddel tegen valpartijen?
FY: Natuurlijk niet, want de fysieke grenzen kunnen ook wij niet eenvoudig verschuiven: bij maximale hellingshoek – en die is altijd afhankelijk van het gripniveau van de rijbaan – kunnen de banden geen remkracht meer overbrengen. Hier houdt het verhaal van het MSC op.

MF: Welke mogelijkheden kunnen we in de toekomst nog van MSC verwachten?
FY: De ontwikkeling blijft niet stilstaan. We hebben met het huidige MSC een zeer goede basis ontwikkeld, die echter nog wel te finetunen is. Zo is er bijvoorbeeld nog geen rekening gehouden met de gewichtsverdeling als gevolg van verschillende rijstijlen zoals bijvoorbeeld naast de motor hangen. Voor mij is echter belangrijker: nu hebben we het MSC aan ons tweekanaals-ABS gekoppeld, maar een applicatie met ons goedkopere eenkanaals-ABS zou voor opkomende landen met hun lichte tweewielers een zegen zijn.