Zoeken

Test: BMW F800GT

Optioneel

23 juni 2013
Inhoudsopgave
Test: BMW F800GT
Het verschil zit in de details
Optioneel
Bochtenridder
Conclusie
Technische gegevens

BMW F800GTDe GT is met € 11.751 niet eens opvallend duur. Zeker niet gezien de sprong voorwaarts van de tourcapaciteiten die dit model heeft gemaakt. Als je motor eenmaal op de jiffy of de optionele middenstand hebt gezet kan je gewoon niet ontkennen dat het tourmodel uit de F800 lijn er serieus en volwassen uitziet. Nu is het BMW eigen om de aspirant-koper te verleiden tot een grotere uitgave door een aantrekkelijke reeks accessoires aan te bieden. Zaken als de eerder genoemde middenstandaard, tractiecontrole, ESA, koffers en verwarmde handvaten zijn allemaal niet standaard. Verzameld in het comfort en veiligheidspakket moeten deze en andere opties in totaal € 1.345 kosten. Op het eerste gezicht jammer, aan de andere kant lovenswaardig. Door deze strategie kunnen, wanneer het budget kleiner is, de kosten relatief laag gehouden zonder dat de basismotor er op achteruit gaat. Wil je toch wat meer en kan je je portemonnee nog een keer trekken, voilà. Daarbij komt dat misschien nog wel de belangrijkste accessoire, het ABS, standaard wordt gemonteerd. Een enkele van de gemonteerde extra's bleken tijdens de test meer dan alleen een toevoeging. Met een temperatuur tussen de 10 en 15 graden gedurende de test waren we maar wat blij met de handvatverwarming. Een middenbok is, zeker voor een tourmotor met koffers, ook een erg welkome aanvulling.

De andere opties zijn uiteraard een persoonlijke keus, maar ook twijfelachtig. Tractiecontrole op een motor met 90 pk bleek tijdens onze test een overbodige luxe. Ook wanneer we het systeem bewust probeerden z’n werk te laten doen door extra lomp en midden in een bocht het gas er vol op te zetten bleef het systeem in standby-stand staan. Simpelweg niet nodig. Een leuk bijkomstig extraatje is de bandenspanningsmeter die via het dashboard af te lezen is. Erg handig! Daarnaast het Elektronic Suspension Adjustment wat werd ervaren als extreem leuk speelgoed, BMW F800GT BMW F800GT
Eenvoudig maar wel doordacht, daar kan menig merk nog wat van leren
BMW F800GT
Ziet er behoorlijk groen uit hier. Is zeker veel regen gevallen de laatste tijd
maar onder de streep niet veel toevoegde. Door een druk op de knop wordt de demping van de achterveer (voorvork blijft gewoon manueel en via ESA dus onveranderd) naar smaak aangepast volgens drie menu's: Comfort, Normaal en Sport. In Sport wordt de demping ingesteld op de hoogste stand wat ook direct merkbaar is. Erg leuk om te voelen hoe de dempingseigenschappen van de motor al rijdend veranderen en wat dat betreft ook best leerzaam. De vraag wat een 'hardere' schokbreker met de stuureigenschappen van de motor doet is zo direct te beantwoorden.

Ditzelfde geldt voor de stand Comfort. De achterkant wordt duidelijk zachter en inderdaad comfortabeler. Zoals geschreven erg leuk, maar in de praktijk blijkt – in ieder geval op 's Neerlands wegen – dat de stand Normaal de beste keuze is. De motor blijft actief en handelbaar te bereiden terwijl er meer dan voldoende comfort is. In de sport modus werd de motor zelfs iets te 'hard' waardoor het geheel aan handelbaarheid juist inboette. Bochten moesten met meer ,of zelfs te veel, overtuiging in worden gestuurd, terwijl kuilen en andere onregelmatigheden een stuk duidelijker worden doorgegeven aan de derriere. Nadat de nieuwigheid eraf is blijkt de modus Normaal dus de beste keus te zijn en laat deze modus nou net al zijn inbegrepen in de standaardversie zonder ESA. Wat we helaas niet hebben kunnen testen is de stand voor duo passagiers. Het ESA systeem kan met een druk op de knop de vering aanpassen voor duo gebruik. Voor mensen die dus van plan zijn vaak met een duo te rijden zal het kleine knopje dus wellicht wel een interessante toevoeging zijn.

BMW F800GT