Zoeken

Test: BMW F800GT

Het verschil zit in de details

23 juni 2013
Inhoudsopgave
Test: BMW F800GT
Het verschil zit in de details
Optioneel
Bochtenridder
Conclusie
Technische gegevens

BMW F800GT

Op papier is de BMW F800GT een nieuwe motor, maar iedereen die zich enigszins heeft verdiept in BMW's kleinste GT weet dat de Grand Tourer een directe nakomeling is van de F800ST. ST staat hier natuurlijk voor Sport Tourer, maar wordt tegenwoordig door BMW betiteld als Serious Tourer. Mocht u me nog volgen, deze opmerkelijke marketing strategie dient een doel, namelijk de ST en de GT uit elkaars vaarwater houden. BMW F800GTDe Beierse broers lijken op het eerste gezicht en onder de kuip namelijk nogal op elkaar. Om te beginnen wordt het achterwiel nog steeds aangedreven door een riem, die riem staat weer in contact met de identieke 6 versnellingsbak die weer wordt aangedreven door dezelfde 798cc grote staande twin. De motormapping is bij de GT echter aangepast om bij 8000 tpm 90 pk te genereren, 5 meer dan de ST.

Niet echt schokkend te noemen, maar wel een vingerwijzing naar hoe goed BMW erin is geslaagd de GT als geheel tot zijn recht te laten komen door middel van een flinke verzameling kleine wijzigingen. De voetsteuntjes zijn marginaal naar voren en naar onderen verplaatst, de achterbrug is overgenomen van de ST én iets verlengd voor meer stabiliteit. Het kuipwerk is meer dan een klein beetje aangepast en met een breder en voller ontwerp niet alleen aangenamer voor het oog, maar door de goede weerprotectie ook erg aangenaam voor het uit de wind en regen blijvende lichaam. De standaard uitlaat is, voorzien van beschermplaatjes voor de hakken van de passagier, overgenomen van F800R en de veerweg is iets meer dan een centimeter verlaagd om stabiliteit en handling te verbeteren. Daarnaast is onze testfiets volhangen met alle mogelijke en vooral optionele accessoires, waar alleen de zijkoffers nog ontbreken. Een handgreep uit de bak met extra's is het ten tijde van de test erg welkome handvatverwarming, ABS (weliswaar standaard, maar toch nog steeds een accessoire), middenbok, Akrapovic demper, ESA (elektronic suspension adjustment), ASC (tractiecontrole) en een bij de tractiecontrole horende bandendrukmeter die via het dashboard is af te lezen.

Elastisch

BMW F800GT

Bij de eerste kennismaking staat verrassend genoeg het thema gewenning centraal. Of het door de riemaandrijving komt of door de op comfort gerichte mapping van de injectie is met niet duidelijk geworden, maar gedurende de eerste paar kilometers laat ik de motor bij het optrekken meer dan één keer uitvallen - een bescheiden dot gas en de koppeling rustig op laten komen zijn onvoldoende om de BMW huiswaarts te sturen. De gasreactie is BMW F800GT BMW F800GT
BMW gaat nog steeds voor analoog voor wat betreft de snelheidsaanduiding. Het digitale display is daarentegen wel erg uitgebreid. Standaard een bagagerek, da's wel zo handig om je weekend-tas op vast te binden
BMW F800GT
Zomer 2013, en dan je gelukkig prijzen met iets als handvatverwarming. Het moet niet gekker worden
BMW F800GT BMW F800GT
De enkelzijdige achterbrug is haast Italiaans mooi vormgegeven. Opmerkelijk is de handverstelling van de veervoorspanning, die met ESA eigenlijk overbodig is
bij kennismaking nog het beste te omschrijven als elastisch. Als je dus iets meer gas geeft dan normaal en de zeer prettig opererende koppeling met beleid laat opkomen is er niks aan de hand en schiet de GT uit de startblokken. Zeer rustig wegrijden gaat alleen met een gecontroleerde linkerhand.

Daarnaast is de zithouding duidelijk meer op comfort gericht dan iets anders en heeft de marginale verplaatsing van de voetsteuntjes opvallend veel effect. Maar met de voeten naar voren en de rug recht omhoog blijft het idee eens even flink wat bochten aan te vallen buiten beeld. Een ervaring die, gedurende de test vordert, vooral niet blijft hangen. Als de kilometers vorderen is het niet moeilijk snel vrienden te worden met de GT. Op de snelweg doen de nieuw ontworpen kuip en windscherm hun werk. Het lichaam blijft heerlijk uit de wind en het windscherm doet daar een schepje bovenop door de wind net onder je helm door te geleiden waardoor je hoofd weliswaar in de wind zit, maar niet gehinderd wordt door vervelende turbulenties. De BMW biedt zo op hogere snelheid een comfortabele en actieve ervaring. Het boodschap die zit besloten in het nieuwe ontwerp van de motor, namelijk een relatief kleine maar capabele tourmotor te zijn wordt in de praktijk versterkt. Eenmaal plaatsgenomen op het riante en niet te zachte zadel is er na een uur snelweg nog geen vuiltje aan de lucht. De zithouding die aan het begin vreemd aandeed komt nu toch wel tot zijn recht, want op de snelweg ontspannen en comfortabel.

BMW F800GT