Test: BMW F800GT
Bochtenridder
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW F800GT |
Het verschil zit in de details |
Optioneel |
Bochtenridder |
Conclusie |
Technische gegevens |
Waar de F800GT in de eerste instantie nou niet echt overkwam als bochtenheld blijkt de praktijk iets anders uit te wijzen. Buiten de eerder benoemde sportstand van het ESA heeft de BMW maar een halve gedachte nodig om de bocht te worden ingestuurd. Wat gaat dat heerlijk. De GT laat zich zo gemakkelijk van oor op oor leggen, waarbij het tegelijkertijd opmerkelijk is dat de motor
Wat een oase van rust. Zou dat door het koude weer komen?
Eindelijk standaard met ABS, hoewel het officieel nog wel alsa accessoire te boek staat. Het achterwiel doet een beetje aan een oude VFR denken
Had ik die twee zojuist niet ingehaald?nooit een onstabiel karaktertrekje of de neiging tot de bocht in vallen vertoont. Ook aan de rand van de band blijft de GT simpelweg veel vertrouwen bieden.Echt een genot en het bewijs dat, hoewel BMW zich dit keer meer op het comfort aspect heeft gericht, de sportieve genen van de F800ST niet uit het oog zijn verloren.
Het bekende en nu op iets meer vermogen getunede tweecilinderblok sluit hier erg goed op aan. De op papier niet erg indrukwekkende cijfers blijken in de praktijk meer dan voldoende. Het blok pakt vanaf onderin mooi op en is soepel en speels tegelijkertijd. Met de GT richt BMW zich gedeeltelijk op de startende en heropstartende rijder en, het zal geen verrassing zijn, het A2 rijbewijs. De F800 is af fabriek zelfs leverbaar als 35 kW versie. Ook niet echt opvallend dus dat de GT, ondanks het erg fijne motorblok, niet te beschrijven is als koppelmonster. Er is genoeg vermogen om de motor op snelweg probleemloos naar de 200 km/h te laten schieten, maar je hoeft niet bang te zijn dat je onbedoeld met een spinnend achterwiel de bocht verlaat.
De optionele tractiecontrole is daarom ook slechts voorbehouden voor degenen die vaak met slechte wegomstandigheden van doen hebben. Het standaard aanwezige ABS heeft aan de andere kant een meer dan duidelijk meerwaarde en complimenteert de prima functionerende remmen. Het initiële aangrijppunt is er één met veel feedback en bij doorremmen geven de remmen eveneens voldoende gevoel en remvermogen. Om het geheel af te maken zit tussen remhendel, -pedaal en remblok een met staal omvlochten remleiding.