Zoeken

Introductie: Moto Guzzi California 1400 Custom

Sound of the police

3 maart 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Moto Guzzi California 1400 Custom
Indrukwekkende start
Sportief ontspannen
Conclusie
Technische gegevens

Moto Guzzi California 1400 Custom

In de eerste reviews van de nieuwe California Touring, en ook in het promotiemateriaal van Moto Guzzi zelf, wordt de historie en de bijhorende verbintenis tussen het Los Angeles Police Department en de eerste California niet onder stoelen of banken geschoven. De nieuwe range California cruisers die Moto Guzzi heeft geïntroduceerd had simpelweg niet bestaan als het gevleugelde merk niet hun eerste V7 had ontworpen voor het LAPD. Moto Guzzi_California_1400_Custom-87-aHet is de ontwerpers, met de fameuze Miguel Angel Galuzzi (oa verantwoordelijk voor het ontwerp van de eerste Ducati Monster) aan het roer, dan ook goed gelukt om het erfgoed van de eerste V7 terug te laten komen in de lijnen van, met name, de California Touring. Fantaseer het woord Police op de tank, verwissel de breedstralers voor een rode en blauwe lamp en klaar ben je.

Opvallend genoeg gaat deze vlieger bij de door ons gereden Custom een stuk moeilijker op. Als de Touring bestemd is voor het Police Department is de Custom gemaakt voor de bad boys. De California Custom is verkrijgbaar in twee kleurstellingen: Nero Basalto, oftewel zwart en Grigio Mercurio, metallic grijs dus. Het zal niet voor niets zijn dat Moto Guzzi ervoor heeft gekozen om tijdens de introductie maar één kleur in te zetten en dat is de donkerste. Geen gekke beslissing. De metallic zwarte lak op de tank, zijpanelen en de spatborden staat in combinatie met het spaarzame chroom en de matzwarte wielen erg goed. Stoer zonder schreeuwerig te zijn. Geraffineerd kortom en duidelijk meer gericht op de Europese markt dan de Touring. De California Custom ziet er dan ook een stuk sportiever uit dan de Touring. Dat is opvallend, omdat de Custom en de Touring in de basis simpelweg dezelfde motoren zijn. Afgezien van accessoires als koffers en het windscherm is het grootste verschil tussen de Custom en de Touring het stuur, het verschil in zadelontwerp en de achterveer die bij de Custom middels een piggy back meer instelmogelijkheden kent voor uitgaande demping. Deze zelfde achterveer zorgt ervoor dat de achterkant van deze 'naakte' California een stukje hoger staat dan de toer versie. Goed voor wat extra bodemspeling en een iets levendiger stuurgedrag. De Custom ziet er juist door het meer minimalistische design, het gebrek aan accessoires en de gekozen kleur erg stijlvol en to the point uit.

Tekst: Thomas Reedijk
Fotografie: Moto Guzzi