Zoeken

Introductie: Moto Guzzi California 1400 Custom

Indrukwekkende start

3 maart 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Moto Guzzi California 1400 Custom
Indrukwekkende start
Sportief ontspannen
Conclusie
Technische gegevens

Moto Guzzi California 1400 Custom

De introductie van de California Custom bestond onder andere uit een avondrit door het Spaanse Barcelona. Avondritten zijn, raar genoeg, motorrijders schijnen ook in het donker van A naar B te willen, Moto Guzzi_California_1400_Custom-37Een avondrit, da's nog eens wat anders dan gewoon weer tapas etenzeer schaars in introductieland. Chapeau dus voor Moto Guzzi om ervoor te kiezen het journalistenvolk te kans te geven deze motor in een donkere en stadse omgeving te leren kennen.

Aan de start van de rit is het nog maar de vraag hoe leuk deze stadsrit gaat worden. De motor oogt namelijk nogal massief. Het eerste contact tussen mens en machine biedt niet veel meer hoop. Met een flinke duw van het linkerbeen en een ruk aan het stuur laat de cruiser zich met moeite rechtop zetten omvervolgens met een machinale rilling tot leven te worden gewekt middels de startknop. De twee 700cc potten die in de iconische hoek van 90 graden zijn geplaatst zorgen er in samenwerking met de in de lengte geplaatste krukas voor dat de fiets met de motor nog in neutraal vervaarlijk heen en weer schudt. Als je dan even het drive by wire gashendel opent hoor je niet alleen een (wel heel erg) gesmoorde brul, maar duwt het blok de motor ook een stuk naar rechts. Zonder een meter gereden te hebben laat de Guzzi je merken dat je hier niet met één of andere brommer van doen hebt.

Om z'n nieuwe bestuurder toch wat vertrouwen terug te geven is de Guzzi voorzien van diverse elektronisch gestuurde hulpmiddelen. Om de actieve veiligheid te verhogen en natuurlijk ook nog een beetje om mee te komen in de vaart der volkeren is de motor behangen met diverse rijveiligheidssystemen. Alvorens je wegrijdt kan je kiezen uit 3 verschillende rijmodi. Te weten Turismo, Veloce en Pioggia. In Turismo en Veloce heeft de motor de beschikking over het volledige vermogen, maar verschilt de gasreactie. Veloce biedt daarbij de meest directe en sportieve reactie op het gashendel. Moto Guzzi California 1400 CustomIn standje Turismo reageert het blok wat beschaafder op de rechterhand. Pioggia zorgt niet alleen niet alleen voor een zachte gasrespons, maar hakt ook een stuk af van de vermogenscurve. Zoals de naam al verraad is deze stand voornamelijk geprogrammeerd om veiliger door het nat te kunnen sturen. Mocht dat niet genoeg zijn biedt de Guzzi ook nog 3 standen traction control.Deze voorziening is volgens het gevleugelde merk geen overbodige luxe gezien de 120 Nm's die al bij 2.750 tpm volledig tot de beschikking staan. De in totaal 96 paarden komen van stal bij 6.500 tpm. Een toerental dat je gezien het op koppel gerichte blok weinig in de praktijk zal brengen. Voor de purist: de veiligheidssystemen zijn ook nog uitschakelbaar. Dit geldt overigens niet voor het ABS, dat te allen tijde ingrijpt als dat nodig blijkt te zijn.

Prins Pils

Moto Guzzi California 1400 Custom
Hoewel, heb ondertussen wel honger gekregen van al dat gereis. Weet iemand hier een restaurant in de buurt?

Na de eerste kennismaking met het imponerend schuddend blok is het tijd om de teen/hak schakelpook naar beneden te tikken en de eerste rit van het weekend officieel in te luiden. Moto Guzzi_California_1400_Custom-9
Moto Guzzi_California_1400_Custom-16
Als de bak in de eerste gang wordt gezet hoor je een harde klak die vergelijkbaar is met het geluid van een steeksleuteldie terug wordt gegooid in de gereedschapskist. De koppeling pakt vervolgens mooi op en de dikke cruiser laat direct tijdens de eerste meters al voelen misschien wel zwaar te zijn, maar ook makkelijk handelbaar.De eerste kilometers wordt afgelegd door één van de talrijke kruipdoorsluipdoor weggetjes die de Catalaanse hoofdstad te bieden heeft. En deze officieuze fietspaden worden door de Custom en zijn bereider opmerkelijk moeiteloos geslecht. De zwarte tweewieler imponeert voor de tweede keer in korte tijd, maar ditmaal met onverwachte lichtvoetigheid. Het zwaartepunt van de motor ligt laag waardoor het weliswaar hoge gewicht zich slechts mondjesmaat laat gelden. Wat zich echter wel laat gelden is een beginnende kramp in de linkerhand. De koppeling is niet één van de lichtste en daarbij is de neutraal van de 6-bak totaal onvindbaar. Nou is dit niet de eerste motor met verstopte neutraal die getest wordt, dus er zijn nog wel wat truckjes te bedenken. Na wat gepruts lijkt één manier te zijn om de bak met de hak in de twee te zetten om het pookje met de teen vervolgens licht terug te tikken. Hierdoor wil het soms lukken om de gewilde N in het display te voorschijn te toveren,maar soms staat er simpelweg een streepje als teken van 'ik heb zelf ook geen idee', maar vaak genoeg staat er ook gewoon weer Moto Guzzi California 1400 CustomZiet er bij daglicht ineens heel anders uit, zo'n stadeen 1, om vervolgens weer opnieuw te moeten beginnen met de zoektocht naar een verlichte linkerhand. Als het gelukt is de bak in de 'N' of de '–' te krijgen besluit ik daarom maar altijd de voorrem ingeknepen te houden. Mocht de bak me toch verrassen met een spontane gangwissel, word ik tenminste niet ongewild het voorliggende zebrapad of kruispunt op gelanceerd.

Hoe opvallend makkelijk de cruiser uit Mandello del Lario zich ook door smalle en kronkelende weggetjes laat leiden, éénmaal op bredere en meer doorgaande wegen merk je pas echt waar deze motor voor gemaakt is. Surfend op de bult koppel die vanuit het vooronder wordt verstrekt laveert de Guzzi moeiteloos en met een adellijke air door het drukke zaterdagavond verkeer van Barcelona. Om in koninklijke termen te blijven: de Custom geeft bij de eerste indruk het idee een iets te dikke prins te zijn die waarschijnlijk meer van zuipen houdt dan van rijden, maar al snel blijk je te maken te hebben met een gespierde lakei die je met gemak en in stijl met de nodige kracht en souplesse overal heenrijdt. De motor voelt, voor dit type motor, opvallend gewillig en zelfs sportief aan. Hoewel het absoluut een koppelmonster is, is het algemene beeld niet dat van een luie cruiser, maar van een motor die ook op de meer bochtige wegen goed berijdbaar zou kunnen zijn.

Moto Guzzi California 1400 Custom