Zoeken

Introductie: Moto Guzzi California 1400 Custom

Conclusie

3 maart 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Moto Guzzi California 1400 Custom
Indrukwekkende start
Sportief ontspannen
Conclusie
Technische gegevens

Moto Guzzi California 1400 Custom

Op de terugweg van de door onverwachte drukte tijdens het fotograferen drastisch ingekorte route kom ik tot de conclusie dat deze California me positief heeft verrast. Niet ongehinderd door vooroordelen werd verwacht dat 'weer zo'n cruiser' het vast leuk zou doen, maar waarschijnlijk te veel gericht op imago en uiterlijk niet echte rijkwaliteit zou kunnen bieden. Meer een fiets voor de Scheveningse boulevard dan het betere stuurwerk. Moto Guzzi California 1400 CustomAan de start van de test lijkt dit vooroordeel ook nog eens waarheid te worden. Want de eerste conclusie lijkt 'zo zwaar als lood en de motorloop van een tank'. Ondanks de wel heel korte testroute kan nu al de conclusie worden getrokken dat dit vooroordeel in de vuilcontainer gedeponeerd kan worden.Om het uiterlijk te waarderen hoeft er geen meter gereden te worden. Als je de Moto Guzzi voor het eerst live mag aanschouwen is er geen ontkennen aan, ongeacht welk type motor je voorkeur heeft, dat het design van de motor meer dan geslaagd is. De man die de eerste Ducati Monster heeft ontworpen heeft wederom een op z'n minst aansprekend ontwerp uit zijn mouw geschud. Niet alleen naast, maar ook op het zadel is de fiets een voorwerp van verlangen. Zittend op de California voel je stoer, beetje onaantastbaar, beetje Terminator en gewoon goed. Typisch een motor waar, als je er op rijdt, de dagelijkse beslommeringen van je af vallen.

Wat wel jammer is, is dat het geluid van de motor hier niet helemaal bij aansluit. Volgens de technisch ingenieurs van het Italiaanse motormerk zijn de laatste geluidseisen zo streng dat het geluid dat de motor nu produceert het maximale is dat wettelijk is toegestaan. Volgens dezelfde ingenieurs biedt een set vervangende uitlaatdempers direct soelaas. Dat moeten we in deze dan maar op hun woord geloven. Wat meer ademruimte zal de motorloop en in iedergeval het geluid goed doen. En toch... sommige motoren weten bij de eerste iMoto Guzzi California 1400 Customndruk zo'n impressie te maken dat je hoopt dat die motor een groot succes zal gaan worden. Niet vanwege clichés als liefde voor het merk of aandelen van het bedrijf, maar gewoon omdat het een motor is die klopt. Om de California Custom te vergelijken met een Ducati Diavel gaat misschien net iets te ver,maar de motor is een stuk sportiever dan de eerste indruk doet vermoeden. Moto Guzzi beweert dat de nieuwe cruiser bijna net zo actief bereden kan worden als een sportieve nakedbike en in de praktijk lijkt deze bewering, ondanks het hoge gewicht, stand te houden. Het ontwerp is klassiek, maar onmiskenbaar 2013. Helaas zijn introducties niet de plek om het verbruik te meten, maar als we de belofte van Moto Guzzi mogen geloven is dat probleem ook getackeld en heeft de motor een relatief gunstig brandstof verbruik. Hopelijk is dat ook echt zo. De prijs van de nieuwe Guzzi is flink, dus na aankoop is elk stukje besparing meer dan welkom. Ben je op zoek naar een nieuwe motor die 'iets anders' moet bieden is een ritje naar de Guzzi dealer de moeite meer dan waard.

Moto Guzzi California 1400 Custom

  • design en afwerking, koppel, comfortabel en toch verrassend sportief
  • neutraal onvindbaar, zware koppeling, remmen hadden beter gekund, te korte testroute