Zoeken

Introductie: Aprilia Caponord 1200 Travel Pack

Dorsoduro DNA

26 maart 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Aprilia Caponord 1200 Travel Pack
Als sardientjes in het water
Dorsoduro DNA
Na regen komt...
Conclusie
Technische gegevens

Aprilia 2013 Caponord

Ook motorisch heeft Aprilia de inmiddels welbekende 90° V-Twin onderhanden genomen, voor dat meer toeristische gebruik. Ten opzichte van de Dorsoduro 1200 is het topvermogen iets afgeroomd naar nu 125 pk bij 8.250 toeren per minuut, terwijl het koppel van 115 Nm weliswaar gelijk is aan de Dorsoduro, maar nu wel bij een iets lager toerental van 6.800 toeren per minuut wordt vrijgegeven. Bovendien is volgens Aprilia de motor in het middengebied juist sterker geworden. Aprilia heeft dit weten te realiseren door zowel het in- als uitlaattraject van de 1200 V-Twin onderhanden te nemen. Een nieuw gasklephuis met 52 mm doorlaat (57 mm bij de Dorsoduro), dubbele injectoren en dubbele vernieuwde luchtsensoren zijn aan de inlaatzijde aangebracht, terwijl in het compleet nieuwe – nu laaggeplaatste – uitlaatsysteem een nieuwe uitlaatklep is aangebracht. Daarnaast is de mapping van de tweecilinder herzien. Aprilia claimt dat door deze aanpassingen ook het verbruik moet zijn gedaald (de Dorsoduro 1200 staat – net als de RSV4 en Tuono V4 – niet écht als zuinige motor bekend), Aprilia 2013 Caponordmaar daar willen we toch graag nog een slag om de arm houden. Na 160 km was in het compleet nieuwe digitale en erg overzichtelijke dashboard nog maar één balkje van de benzinevoorraad over, terwijl de Caponord nu van een dikke 24 liter tank is voorzien. Het is echter de vraag in hoeverre de motor voorafgaand aan de test was afgetankt en hoe nauwkeurig de benzine-balkjes zijn, dus daar zal een test in eigen huis in de toekomst meer duidelijkheid moeten scheppen.

Geheel in Aprilia traditie is ook deze Caponord 1200 van een instelbare motor-mapping voorzien, die in drie standen is in te stellen. In de standen Tour en Sport levert de Twin zijn maximale vermogen van 125 pk, met in de Tour-modus een iets vriendelijkere gasreactie, terwijl in de Rain-Modus het vermogen tot 100 pk is afgeroomd. Ook is de fiets van een instelbare tractiecontrole voorzien, waarbij kan worden gekozen tussen stand 1 voor pure sport, stand 2 voor meer toeren en in de stad en stand 3 voor als het wegdek weinig grip biedt. We begonnen de dag met de tractiecontrole in standje 2 en de motor-mapping in standje Tour, maar de fiets gaf al snel zoveel vertrouwen dat ondanks het slechte weer we dat snel veranderden naar tractiecontrole stand 1 en mapping stand Sport. De stand van de tractiecontrole, die overigens ook uitschakelbaar is, kan echter alleen stilstaand worden aangepast en gaat bovendien niet meer via de menuknop op de linker stuurarmatuur (daar kan alleen nog maar door de info van het display worden gescrold), maar via twee knopjes die op het digitale dashboard zijn aangebracht. En dat is zondermeer jammer, het liefst zou je tijdens het rijden vlug het niveau van tractiecontrole aan willen passen. Terwijl dat bij bijvoorbeeld de RSV4 wel kinderlijk eenvoudig gaat. Via de knoppen op het dashboard is ook de keuze van veervoorspanning van het Aprilia Dynamic Damping systeem aan te passen (daarover later meer) en kan het ABS desgewenst worden uitgeschakeld.

Aprilia 2013 Caponord