Zoeken

Dubbeltest: Honda GL1800 Gold Wing vs Gold Wing F6B

Gold Wing F6B

4 mei 2013
Inhoudsopgave
Dubbeltest: Honda GL1800 Gold Wing vs Gold Wing F6B
Rennstrecke Weibersbrunn
GL1800 Gold Wing
Gold Wing F6B
Conclusie
Technische gegevens

Honda Gold Wing F6B

De Gold Wing F6B is niet de eerste Cruiser die Honda op basis van de Gold Wing heeft gemaakt. In 1997 werd door Honda de GL1500C gelanceerd, een Cruiser die in de Verenigde Staten onder de naam Valkyrie op de markt werd gezet. In de rest van de wereld stond de fiets als F6C (Flat Six Custom) bekend. De Valkyrie was het geesteskind van de Japanse ontwerper Makoto Kitagawa, die de fiets samen met de Amerikaan Joe Boyd had bedacht. Honda Gold Wing F6BDe motor werd door Honda tot 2003 geproduceerd in verschillende uitvoeringen, het Standard basismodel, de van afsluitbare zadeltassen en een windscherm voorziene Tourer en de Interstate, het meest luxueuze model dat van een tophalf kuip en een complete kofferset was voorzien en in feite als voorganger van de 2013 F6B kan worden gezien.

Dat Honda uitgerekend de GL1800 als uitgangspunt heeft genomen voor deze Bagger fiets lijkt in eerste instantie heel erg vreemd, per slot van rekening is een Bagger van oorsprong aangeklede Custom, maar desondanks is Honda zeer zeker in haar missie geslaagd. Door het verwijderen van de topkoffer, het verlagen van de ruit en het monteren van een lager zadel is een échte Bagger-look ontstaan, maar dat is niet het enige wat Honda bij de F6B heeft aangepast. Verdwenen zijn ook de elektronische gadgets als de elektrische achteruit, de elektrisch instelbare achtervering en de cruise control, waardoor een meer ‘back to basic’ motorfiets is ontstaan. Hoewel dat ‘back to basic’ wel met een flinke korrel zout moet worden genomen, nog steeds beschikt de Bagger over flink wat elektronica, waaronder een complete audio-installatie.

Honda Gold Wing F6B

  • actieve zit, stoere uitstraling, neus in de wind
  • grondspeling, windruis boven 120 km/u