Dubbeltest: Honda GL1800 Gold Wing vs Gold Wing F6B
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Dubbeltest: Honda GL1800 Gold Wing vs Gold Wing F6B |
Rennstrecke Weibersbrunn |
GL1800 Gold Wing |
Gold Wing F6B |
Conclusie |
Technische gegevens |
Al bijna veertig jaar is Honda’s Gold Wing een opmerkelijke verschijning in motorland. Ooit begonnen als toeristische naked is de Gold Wing door de tijd geëvalueerd tot een ongekend luxe tourbuffel, waarmee probleemloos de hele wereld kan worden rondgereisd. Een motor die dankzij z’n hoge niveau weinig concurrentie te vrezen had, hoewel BMW met de R1200RT en K1600GTL wel een serieuze poging hebben gedaan.
Daar is nu echter verandering in gekomen met de komst van de Gold Wing F6B, een GL1800 die door middel van enkele subtiele aanpassingen tot een echte Bagger fiets is getransformeerd. De motor zit meer ontspannen, maar rijdt wel actiever en is een flink stuk lichter en daardoor net wat gemakkelijker de hoek om te krijgen. En heeft daardoor een beduidend hogere funfactor.
Met de lancering van de F6B heeft Honda een serieuze concurrent voor haar eigen GL1800 Gold Wing in huis. Als wij moesten kiezen, dan wisten we het wel. Niet alleen is de F6B Bagger voor een jonger publiek bedoeld, bovendien houdt je ten opzichte van deze Airbag uitvoering ruim negenduizend euro in je zak.