Dubbeltest: Honda GL1800 Gold Wing vs Gold Wing F6B
Baggeren of Buffellen?
Inhoudsopgave |
---|
Dubbeltest: Honda GL1800 Gold Wing vs Gold Wing F6B |
Rennstrecke Weibersbrunn |
GL1800 Gold Wing |
Gold Wing F6B |
Conclusie |
Technische gegevens |
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Vincent Burger
Vroeger was alles een stuk eenvoudiger. Motoren waren van het type ‘twee wielen, een stuur en een tank’ en het enige verschil tussen de modellen werd door het aantal cilinders en de cilinderinhoud gemaakt. En of ze voor off- of onroad gebruik waren bedoeld. In de jaren ’70 van de vorige eeuw kwamen
Een beetje vreemd, maar wel lekker. De F6B welteverstaan...
Ben ik echt afgevallen, of lijkt dat op deze GL1800 maar zo?daar termen als ‘Chopper’ en ‘Tour’ bij, een decennium later gevolgd door termen als toursport en supersport.
Hoe anders is het anno tweeduizend-nu, het aantal segmenten is ongekend gegroeid en alsof dat nog niet genoeg is zijn er binnen de verschillende segmenten weer aparte zijtakken ontstaan. Zo ook de Bagger, van oorsprong een Cruiser die van tourkuip en ten minste zadeltassen, maar het liefst een volledige kofferset was voorzien. Het afgelopen decennium ontwikkelde de Bagger zich tot een ‘Stripped-down’ Cruiser: een vette cruiser met een forse tophalf kuip, laaggesneden windscherm en lage zijkoffers.
Dat kunnen wij ook, moet men bij Honda hebben gedacht, maar met een vette cruiser ontbrekend in Honda’s al niet al te misselijke line-up werd als basis voor de fiets de keuze op de GL1800 Gold Wing gelegd. Van de tourbuffel werd het windscherm geminimaliseerd, ging de forse topkoffer naar het afvaldepot (evenals elektronische zaken als cruise control en de elektrische achteruit) en werd een laag uitgesneden zadel gemonteerd. Met als resultaat een totaal andere fiets, zo werd ons duidelijk tijdens een direct vergelijk met de GL1800 Gold Wing in de bochtige omgeving van het Duitse Weibersbrunn.