Zoeken

Test: Allroads im Westerwald

Conclusie

29 juni 2012
Inhoudsopgave
Test: Allroads im Westerwald
King of the road
Van zonneschijn
naar guur herfstachtig weer
Honda CrossTourer
BMW R1200GS Adventure
Triumph Tiger Explorer
Conclusie
Technische gegevens

Allroads versus Westerwald

We kennen maar weinig motoren die sinds hun lancering zó’n ijzersterk imago hebben opgebouwd als de R1200GS. Zó sterk dat de motor op eenzame hoogte is komen te staan. Nu was dat in de beginjaren niet zo vreemd doordat de motor totaal geen concurrentie had, Allroads versus Westerwald: Honda CrossTourermaar zelfs toen Yamaha en Ducati de handschoen hadden opgepakt bleef de Duitser fier overeind staan. En waar Yamaha en Ducati enkele jaren geleden niet is zijn geslaagd, daar zullen Honda en Triumph dit jaar waarschijnlijk ook niet in slagen.

Wie voor de Honda kiest, kiest voor een motor die het verst van het allroad-idee afstaat en veel meer een toursportieve fiets op hoge poten is. Maar dan wel een met een ontzettend krachtig blok en sportieve rijeigenschappen. Als een VFR1200, maar dan avontuurlijker.Geeft de CrossTourer de R1200GS al het nakijken, doet de Tiger Explorer daar nog een kolenschep bovenop met een motor die wėl het oer-allroad gAllroads versus Westerwald: BMW R1200GS Adventureevoel in je los zal maken, van de nodige technische snufjes is voorzien en een perfect een krachtig en sportief motorblok met een licht en wendbaar rijwielgedeelte heeft gecombineerd.

Tegen de twee uitdagers afgezet komt de R1200GS Adventure er eigenlijk best wel karig van af. De motor doet eigenlijk op zich geen klap verkeerd, maar lijkt vergeleken met de anderen qua acceleratie niet vooruit te branden, stuurt zwaarder, heeft een uitstraling als een Leopardtank, is standaard het karigste uitgerust en met alle opties zoals wij ‘m reden bijna € 5.000 duurder dan de rest. Maar heeft wél een ijzersterk imago waar niet tegenop te boxen is, waardoor er ook dit jaar geen motor minder om zal worden verkocht. De GS idolaat zal het allemaal worst wezen en daarbij, zoals de Duitse GS-rijder ons tijdens het ontbijt wist te vertellen, “nächstes Jahr gibt es die 1250GS”.

Allroads versus Westerwald: Triumph Tiger Explorer