Zoeken

Introdutie: Ducati Multistrada 1200 S Touring

Elektronica rules

9 oktober 2012
Inhoudsopgave
Introdutie: Ducati Multistrada 1200 S Touring
Outside the box
Elektronica rules
Conclusie
Technische gegevens

Ducati Multistrada 1200 S Touring

Vooral de 48 mm Sachs upside down voorvork voelt erg solide en geeft ontzettend veel vertrouwen tijdens het sportieve deel van de rit. In sport modus ademt de vernieuwde 11 graden L-Twin vrijelijk en het grijpt het DTC pas in wanneer het écht nodig is. En dat was pas nadat we de Multistrada flink aan het pushen waren. Ducati Multistrada 1200 S TouringAls op een zwevend tapijt, de Fakirs zouden er trots op zijn geweestVolgas en met de voetsteun over het asfalt schrapend wisten we 190/55 ZR17 Pirelli Scorpion Trail zover te provoceren dat we werden getrakteerd op vette slides voordat het DTC het genoeg vond en besloot in te grijpen. We toonden het volle vertrouwen in de elektronica en de Multistrada beloonde dat door ons er niet af te werpen. Ook bij het hard insturen van de bocht gaf de Skyhook vering veel vertrouwen, bij hard aanremmen is er amper sprake van duik aan de voorkant, de fiets laat zich erg precies sturen en is razendsnel van richting te veranderen, wat best opmerkelijk is voor een fiets van deze afmetingen. Het nieuwe ABS remsysteem kan nu op drie niveaus worden afgesteld, daarbij kan het - net als z'n voorganger - ook worden uitgezet. Het systeem onthoudt daarbij in welke stand het ABS staat, ook de uit-stand als de motor wordt uitgezet. En dat is best wel handig, zeker wanneer je besluit over onverharde paden te rijden hoef je niet telkens door een menu te scrollen om het ABS uit te zetten, elke keer wanneer je een stop hebt gemaakt.

De drie ABS standen zijn gekoppeld aan de Sport, Enduro en Touring/Urban modus. De Sport modus is vergelijkbaar met die van de Panigale, bij Touring en Urban grijpt het ABS telkens vroeger in terwijl de Enduro setting speciaal voor offroad rijden is ontwikkeld. Nu hebben we dat laatste niet kunnen testen, maar op straat deden de remmen het zondermeer goed. En dat is ook wel nodig, met 150 pk die onder je zitten te trappelen om losgelaten te worden. Het Testastretta II Dual Spark motorblok heeft de nodige updates gekregen, waaronder de – de naam zegt het al – toepassing van twee bougies per cilinder voor een snellere en meer efficiënte verbranding. Ducati Multistrada 1200 S TouringDe injectoren zijn nu op de achterkant van het inlaattraject gericht waar het warmer is, waardoor de verneveling efficiënter is en er minder kans is dat er onverbrande benzine in het uitlaattraject komt. Net als de 1199 Panigale is ook de nieuwe Multistrada voorzien van een secundair luchtsysteem, wat voor een betere motorloop moet zorgdragen en een betere gasrespons.

Resultaat van alle vernieuwingen in de 1198 cc L-Twin is een krachtiger motorblok dat vooral in het middengebied is verbeterd, met een toename van het maximum koppel van 6 Nm bij 7.500 toeren per minuut. De Testastretta II DS is zondermeer een fijnere L-Twin geworden en erg gemakkelijk op het gas te controleren, vergeleken bij iDucati Multistrada 1200 S Touring
Op het oog zijn de verschillen nihil, maar dat is onderhuids wel anders
Ducati Multistrada 1200 S Touring
Koffers standaard op deze 1200 S Touring. En mochten ze te klein zijn, dan is er nog altijd de Granturismo die over nóg meer kofferruimte beschikt
ets als de 1199 Panigale. Alleen al om zelf uit te vinden hoe sterk het motorblok is verbeterd is het vernieuwde motorblok een goed excuus om op je vrije dag een proefrit op de fiets te maken. Ducati heeft van de Multistrada de perfecte tourgenoot gemaakt, die natuurlijk nog steeds over een erg krachtig motorblok beschikt voor wat vermogen betreft en er geen enkel probleem mee heeft als er met extra kilo’s over een vermakende bergpas wordt gereden, ongeacht het tempo wat er op nageslagen wordt. Bovendien claimt Ducati dat het motorblok bij een constante snelheid van 90 km/u 10% zuiniger is geworden, wat een leuke bonus is. Met een tankinhoud van 20 liter kan dit een aardige actieradius opleveren, als je voorzichtig met het gas omgaat.

Na de lunch besloten we de rest van de rit in Tour modus te rijden. De Sport modus biedt weinig comfort, maar we moeten daarbij aantekenen dat op geen enkel moment deze té sportief was voor ons. Het verschil tussen de twee modussen is niet groot, maar het Skyhook systeem is nu zacht genoeg voor een comfortabele rit waarbij het niet nodig is naar Sport te switchen wanneer het tempo wordt opgevoerd. De 2013 Multistrada 1200 S Touring stuurt beter dan voorheen, dankzij het Skyhook systeem dat precies dat doet wat het moet doen, of je nu aan het cruisen bent of hard aan het scheuren. Bovendien beschikt de fiets over hetzelfde Ducati trellis buizenframe met enkelzijdige achterwiel ophanging waar bij z’n voorganger al weinig op aan te merken was.

Ducati Multistrada 1200 S Touring
Maar of die zo'n knaloranje helm hadden willen dragen...

Het door ons gereden Touring model is uitgerust met een 58 liter koffersysteem, dat in totaal 10 kilo extra op de weegschaal brengt ten opzichte van de standaard uitvoering. Mocht dat niet genoeg zijn voor je, dan heeft Ducati ook nog een Granturismo versie in het gamma, met 73 liter zijkoffers en een 48 liter topkoffer. Bovendien is deze upgewaardeerde Touring-versie voorzien van een hogere ruit, een comfortabeler zadel, extra verlichting, beschermbeugels rond het motorblok en Pirelli Angel GT banden die een langere levensduur moeten hebben. We waren niet in de gelegenheid deze versie in Bilbao te testen, maar hij brengt nog eens 11 kilo extra op de schaal, dus zal je wel zeker van je zaak moeten zijn mocht je ‘m willen overwegen. Tot slot heeft Ducati ook nog de Pikes Peak versie in het gamma, welke 23 kilo lichter weegt.

Ducati Multistrada 1200 S Touring