Zoeken

Test: Honda Vision 110

Voor de prijs van twee helmen

30 september 2011
Inhoudsopgave
Test: Honda Vision 110
Voor de prijs van twee helmen
Nike Air Max
Conclusie
Technische gegevens

Honda Vision 110

Het eerste dat opvalt aan de Vision is niet aan de buitenkant van het motortje te zien, maar wel in de folder. Namelijk de prijs. Voor een schamele 1899 euro ben je de trotse bezitter van een echte nieuwe Honda met 0 km op de teller.  En dat is dus minder dat hun duurste 50cc scooter. Honda Vision 110Honda Vision 110Voor twee keer de prijs van een gemiddelde Arai mag je de scooter al in je schuur parkeren.  En omdat je op een dergelijk stads vervoermiddel toch geen Arai nodig hebt kan je op dat gebied ook weer besparen. Voor je het weet heb je aan het eind van de maand geld over.

Geld dat volgens Honda ditmaal eens niet allemaal aan benzine moet worden uitgegeven. De fabriek geeft een minimum verbruik op van 1 liter op 52 kilometer. Op een volle tank van 5,5 liter kom je dan zomaar 286 km ver! Weliswaar mag je dan niet harder dan 60 km/u gaan, maar dan nog. En hoewel dat wel erg optimistisch lijkt is het niet verwonderlijk dat een klein en licht scootertje als de Vision je ook aan de pomp blij zal maken. Klein en licht zijn ook de opgaves voor het vermogen en het koppel van de scooter. Het motortje, uiteraard voorzien van een automaat, pompt in zijn beste doen 6,2 Kw (8,4 pk) en 8 Nm naar buiten. Wat aan de andere kant van het verhaal weer een stuk meer is dan hun duurste 50 cc scooter.

Ongekende pk/kg verhouding

Honda Vision 110

De zojuist beschreven gegevens leveren een ongekende pk per kilo verhouding op van 0,08 pk per kilo! Met deze data in mijn achterhoofd en het niet standaard, maar wel flink bemeten windscherm op de scooter gemonteerd kom ik tot het besluit de scooter op de weg van Honda Vision 110Honda Vision 110
Max 135 km/u staat optimistisch op de waarschuwingssticker. Denk niet dat we daar ditmaal bang voor hoeven te zijn
Honda Vision 110
Hoezo ik mag hier niet rijden? Het is toch een speleding?
importeur naar huis niet de snelweg op te sturen. Een wijselijk besluit blijkt achteraf. De flinke en herfstige wind die ik het eerste gedeelte van de route in mij rug heb zorgt ervoor dat de Honda een top bereikt van 90 km/h met pieken tegen de 100. Een prima snelheid waarmee je makkelijk meekomt met het overige verkeer.

Als ik de N201 verruil voor de N402 staat de wind opeens vol op de voorkant. Zou ik dat op mijn motor slechts ervaren als een beetje minder comfort. Op de kleine Vision wordt het simpelweg vervelend. Was ik net nog iets sneller dan het overige verkeer, nu moet ik het doen met het besef dat ik met max 75 km/h op de teller verworden ben tot een rijdend opstakel. 75km/h is te doen en achter me moeten ze maar even wachten, maar fijn is toch anders. Spontaan krijg ik zin, om net als vroeger, in the good old days, linea recta door te rijden naar de betere scooterwinkel om de boel eens flink op te fokken met een mooi opvoersetje en een andere uitlaat. Want zoals het waarschuwingsstickertje op het windscherm doet vermoeden, moet 110cc toch meer kunnen opleveren dan 75 km/u met wind tegen. Daarentegen weet ik niet of ik alle dagen 135 zou willen rijden op dit vervoermiddel, maar dat is nu slechts filosofie.

Honda Vision 110
Dankzij de 'grote' kentekenplaat duidelijk als motorscooter te herkennen. Zal bij onze zuiderburen een stuk lastiger worden