Zoeken

WSBK Assen - team voor team

14 mei 2009
Inhoudsopgave
WSBK Assen - team voor team
Pagina 2

Xerox Ducati: Noriyuki Haga – 2de & 1ste / Michel Fabrizio – 9de & 4de

Nitro Nori was niet écht blij na de eerste race, niet zo gek nadat Ben Spies hem op onnavolgbare wijze van de overwinning beroofde. Toch was het weer een prima weekend voor de Japanner doordat hij die overwinning in race twee wél op zijn naam schreef en zijn naaste concurrent in het Drentse grind dook. Haga liet Spies de trainingen domineren maar speelde eerste viool in de wedstrijd. Na de buiteling van Spies in de tweede race was het voor Haga een 'bring it home' en groeide zijn voorsprong in de tussenstand tot een vette 60 punten. Alleen Neil Hodgson en Troy Bayliss hadden in respectievelijk 2003 en 2008 een grotere puntenvoorsprong op hun concurent, zij werden uiteindelijk ook ruimschoots wereldkampioen.

Haga-portret.jpgNoriyuki Haga:
Het is een fantastische dag voor ons geweest en na negen jaar heb ik eindelijk weer kunnen winnen op Assen. Ik ben erg blij. Na de eerste race was ik een beetje teleurgesteld om dat ik in de laatste ronden mijn overwinning verspeelde, maar het was een mooie race. Ik ging goed van start maar Spies en Haslam reden ontzettend hard. Eerst moest ik enorm hard rijden om bij Spies te kunnen komen, wat erg lastig was omdat mijn motor nog steeds niet perfect was afgesteld, en toen was het erg lastig om de leiding in handen te houden omdat die twee (Spies en Haslam; red.) in mijn nek zaten te hijgen. We wijzigden de afstelling van de motor iets voor de tweede race, wat goed uitpakte omdat ik mij enorm comfortabel op de motor voelde. Ik vind het jammer dat Ben Spies is gevallen omdat er weer een goed gevecht tussen ons inzat. Maar voor mij en het team is het een top dag. Ik wil mijn engineer, mijn team, Ducati, en alle sponsoren bedanken.

In Valencia kwam Fabrizio tweemaal op het podium en ook in Assen wilde hij dit weer presteren, maar een pijnlijke onderarm speelde hem parten. In de eerste race kwam hij niet verder dan een negende plaats maar in de tweede race deed hij zijn uiterste, en misschien iets teveel, zijn best om wél op het podium te komen. Dat dát door een nukkige versnellingsbak en een aanhoudende Tsjech niet lukte is hem vergeven..


Yamaha WSB: Ben Spies – 1ste & DNF / Tom Sykes – 4deh & 6de

Na de overwinning in race één liep Ben Spies met een lach van oor tot oor in de paddock. Hij had toch maar mooi die kleine Japanner te kakken gezet. En dat terwijl het er halverwege de race uitzag dat de Amerikaan al verslagen was! Hij had het even moeilijk maar herstelde zich en sloeg terug. Jammer genoeg duurde race twee maar goed één ronde doordat hij een witte lijn even verkeerd inschatte. Vervelend voor Spies is dat de actie in race één hem ongetwijfeld eeuwige SBK roem zal brengen, zijn val in race twee is echter van grotere impact. Zijn achterstand op Haga bedraagt nu een aanzienlijke 60 punten en hoewel Spies er nog altijd in gelooft - hij moet wel - zal hij een scenorio als Colin Edwards in 2002 (die toen van heel ver kwam) wensen. Er zijn nog genoeg races te gaan.

Spies-portret.jpgBen Spies:
Dit is niet hoe ik zou willen dat de titelstrijd verloopt. Ik heb nu in drie races geen punten behaald en eigenlijk moet ik nu naar beneden kijken (in de rangschikking) voor het kampioenschap. Ik moet nu perfecte races rijden en alleen maar winnen om het kampioenschap nog te kunnen behalen. Ondanks de valpartij van vorige week zondag ben ik nog steeds trots op het team en de manier waarop ik als debutant heb gereden in dit kampioenschap. Ik ben nog steeds van plan om te proberen dit kampioenschap te winnen, maar het gaat geen gemakkelijke klus worden. Ik heb eerder gewonnen vanuit een achterstand, en dat zal ik nu opnieuw moeten doen.

Tom Sykes was al snel de 'tweede man' in het Yamaha WSBK team en zal zich daar dan ook snel bij hebben neergelegd. Dat landgenoot Leon Haslam beter presteert zal hem meer raken. Toch was het een sterk optreden van Sykes op Assen met een vierde - beste dit seizoen - en zesde plaats. Hij gaf toe niet helemaal tevreden te zijn met zijn racetempo op het TT circuit van Assen, maar hij staat in de tussenstand wel mooi zesde en is daarmee de op-één-na beste 'rookie' en dát is aal een prestatie op zich.


Stiggy Racing Honda: Leon Haslam – 3de & 2de / John Hopkins – DNS

Het Stiggy Motorsport team is momenteel het best presterende Honda team en dat zal in Nieuwleusen aankomen. Die prestaties komen dan ook nog op naam van één man; Leon Haslam. John Hopkins reed tot dusver alleen in Valenci en had in Assen wederom geen geluk, de Amerikaan is voorlopig uitgeschakeld (zie kader). Door de prestaties van Haslam eist het team dan ook een grotere steun van de Honda fabriek. Zijn racetempo's in de voorgaande wedstrijden hadden aangetoond dat door een betere kwalificatie er ook betere resultaten verwacht konden worden. Gezien zijn gevechten met Spies en Haga in race één en zijn derde podiumplek in race twee geen vreemde gedachte. De Stiggy Honda's zijn in feite gewone productiemachines en met deze resultaten - met Australië heeft Haslam al drie maal een podium behaald - lijkt bemoeienis door de fabriek een kwestie van tijd.

Haslam-portret.jpgLeon Haslam:
Ik ben uitzinnig van vreugde. Dit was mijn beste race ooit op een van mijn favorieten circuits. Om twee keer op het podium te eindigen in een weekend is fantastisch. Ik was een beetje gefrustreerd na de eerste race omdat ik in de laatste twee ronden niet goed bij het gevecht met Haga en Spies zat voor de overwinning. Omdat Ben Spies viel in de tweede race dacht ik dat ik een goede kans zou hebben om met Haga the strijden, maar het inhalen van Fabrizio duurde te lang. Toen ik hem passeerde reed ik zo een seconde weg, maar Nori was al weg en had een redelijke vorsprong. Tegen het einde van de race kon ik wat van mijn achterstand inhalen maar dat was niet genoeg om Haga te pakken. Ik wil mijn team en sponsoren ontzettend bedanken en ik kijk enorm uit naar de volgende race in Monza.




Guandalini Ducati: Jakub Smrz – 6de & 3de / Brendan Roberts – 16de & 13de

Hij kwalificeerde zich al meerde malen op de eerste startrij maar een waardige uitslag zat er nog steeds niet in voor Jakub Smrz. Met wederom een prima kwalificatie op Assen kan hij nu zeggen dat hij het wel waarmaakte. Voor de eerste maal zag Smrz in het WSBK het podium, mar ook voor het Guandalini team was het de eerste maal. Niet zo gek dat de Tsjech wat ontdaan was dus. Het was al de derde keer dat Smrz zich dit seizoen van die eerste rij mocht starten maar in tegenstelling tot Australië en Qatar was hij nu wel in staat het tempo in beide races hoog genoeg te houden. Hij werd er nog van beschuldigd coureurs te hebben opgehouden in het begin van race één, maar hij vocht zich mooi terug van een negende naar een zesde plaats. In race twee streed hij een tijd voor P2 maar leek genoegen te moeten nemen met de P4. Totdat Fabrizio niet de versnelling vond die hij nodig had en Smrz dankbaar de derde podiumplek opeiste. We merkten al op in onze 'Voorbeschouwing - Analyse' dat er ruimte was voor privé teams en de resultaten van zowel het Stiggy als Guandalini team laten zien dat er inderdaad mogelijkheden zijn.

Smrz-portret.jpgJakub Smrz:
Ik bleef gewoon achter Fabrizio aanrijden en opeens had hij een probleem ofzo, het was echt close maar ik kon hem net voor de finishlijn passeren. Ik ben erg blij omdat iedereen altijd beweerde dat ik alleen snel was in de kwalificatie, dus nu heb ik aan iedereen laten zien dat ik ook snel kan zijn in de race en dit is een prachtig resultaat voor mijzelf en het team.


Mirco Guandalini:
In voorgaande races zaten we vaak in de buurt van een goed resultaat, wat dan niet kwam. Maar deze keer was Kuba briljant en hij maakte geen fouten. Alles ging goed, en uiteindelijk konden we ons zelf feliciteren op een goed resultaat waar we al een tijd hard voor aan het werk waren. Ik wil iedereen van ons team bedanken voor het uitstekend werk dat ze verricht hebben hier in Holland.

Natuurlijk ging in Assen alle aandacht naar Smrz maar ook teamgenoot Brendan Roberts liet een paar mooie uitslagen noteren. De jonge Australiër kwam al tot de Superpole, scoorde een zestiende en dertiende plaats en pakte dus zijn eerste WK punten.


Ten Kate Honda: Jonathan Rea – 7de & 5de / Carlos Checa – DNF & 7de / Ryuichi Kiyonari – 15de & DNF

Het Ten Kate team zit momenteel min of meer in de hoek waar de klappen vallen. Niet ex-MotoGP coureur Carlos Checa of BSB kampioen Ryuichi Kiyonari maar WSBK rookie Jonathan Rea (ook uit het BSB) levert de beste prestaties. Net als op Phillip Island pakte de jonge Rea weer een vijfde plaats (in race twee) na als elfde te zijn gestart door problemen in de Superpole. Door zijn uitslagen op Assen steeg Rea naar de negende plek in de tussenstand terwijl zijn teamgenoten Checa en Kiyonari blijven steken op een elfde en vijftiende plaats. Checa kwam niet tot scoren in race één en pakte alsnog toch respectabele zevende plaats in race twee, toch schiet hij daar niet veel mee op en hangt buiten de top tien en dat valt gewoon tegen. Ryuichi Kiyonari worstelde op Assen met de afstelling van zijn in alterntieve kleuren gespoten Fireblade en na zijn crash in de Geert Timmer verlipen beide races ook niet naar wens. Een vijftiende plaats in race één is gewoon niet goed genoeg.



Aprilia: Max Biaggi – 5de & DNF / Shinya Nakano – DNF & DNS

Het Aprilia team had niet veel te vieren na de vierde WSBK ronde die werd verreden op het TT circuit van Assen, maar ondanks een moeilijke kwalificatie streed Max Biaggi in race één toch mee in de voorste gelederen en legde beslag op de vijfde plaats. Shinya Nakano kwam ten val in race één en had dusdanig last van zijn sleutelbeen - die hij brak op Valencia - dat starten in race twee niet mogelijk was.


Sterilgarda Ducati: Shane Byrne – 11de & 8ste

Het Sterilgarda team heeft het lek nog niet boven. Na hun sterke optreden tijdens de wintertesten waren de verwachtingen hoog gespannen maar tot op heden lukt het Shane Byrne niet om hoger te eindigen dan ergens net in de top tien. Vorig jaar rond dezelfde tijd was het team opgewassen tegen het Xerox fabrieksteam maar afgelopen weekend moest men hun meerder erkennen in zowel het Guandalini als het DFX team die met dezelfde machines rijden. Byrne finishte tweemaal en scoorde zijn tweede top tien, maar een podiumplek zoals vorig jaar lijkt nog ver weg.


DFX Corse Ducati: 8ste & 16de

Régis Laconi had een wisselvallig weekend met de DFX Ducati, en het begon zo mooi. In de trainingen constant voorin en begonnen aan de Superpole met de snelste tijd. Maar toen ging het mis. In de Superpole kwam hij niet verder dan een twaalfde tijd en in race één had hij de grootste moeite in een groepje dat streed om P5 en kwam dan ook als achtste over de finish. In race twee zat zijn race er in de zevende ronde bijna op toen hij net als een aantal collega's ten val kwam. Hij wist zijn race voort te zetten maar kwam net niet aan scoren toe, jammer.