Zoeken

Rea zet snelste tijd tijdens DWO WK Superbike test Imola

12 mei 2014
Het liefste waren ze na afloop van de wedstrijd aan bier en chips overgegaan om het fantastische resultaat te vieren, maar het Pata Honda team moest vandaag weer aan de bak tijdens de eendaagse test op het circuit van Imola, waar Jonathan Rea opnieuw de snelste tijd op de klokken wist te zetten.

Jonathan Rea_Imola

Op Aprilia na dat enkele nieuwe onderdelen voor Sylvain Guintoli had meegenomen werd de testdag op het circuit van Imola door de fabrieksteams vooral gebruikt om aan de afstelling van de machines te werken. Bij het Cresent Suzuki team geen veel aandacht uit naar nieuwe elektronica waarmee het probleem van motorrem waar beide coureurs het afgelopen weekend door werden geplaagd zou moeten kunnen worden opgelost.

Het harde werk van het Cresent Suzuki team werd met goede rondetijden beloond, zowel Eugene Laverty als Alex Lowes reden rondetijden die vergelijkbaar waren met het Aprilia en Ducati team. Bij Ducati werd naast afstelling door Chaz Davies ook aan de elektronische motorrem gewerkt, de Brit hoopte een oplossing te vinden voor de vreemde vibraties in de achterkant. Bij Giugliano zat het probleem juist in een hoppende voorkant, maar ook hij was aan het eind van de dag tevreden met het behaalde resultaat.

Pata Honda coureur Jonathan Rea, de man die het vandaag het rustigst aan had kunnen, doen ging er eveneens volop tegenaan en wist in navolging van zijn pole position, twee overwinningen en snelste rondetijd in beide wedstrijden in de middagsessie opnieuw de snelste tijd op de klokken te zetten. Zijn tijd van 1’47.225 was weliswaar een seconde langzamer dan z’n eigen kwalificatietijd, maar niet met qualifiers maar met racebanden gezet en bovendien nipt sneller dan Tom Sykes’ ronderecord van 1.47.274.

Voor de eendaagse test had Pirelli naast de banden waar tot nu toe dit seizoen mee wordt geracet wat nieuwe banden meegenomen. Om precies te zijn twee nieuwe voorbanden en twee nieuwe achterbanden voor zowel de EVO als de Superbike klasse. Hoewel de DWO test niet specifiek een bandentest was en door de teams naast banden ook met afstelling werd geëxperimenteerd verklaarde Pirelli genoeg data te hebben vergaard om de bandenkeuze voor de komende wedstrijden te kunnen bepalen.

WK Superbike test Imola, tijden:
1. Rea (Honda) 1'47.225 average 165.723 kph.
2. Davies (Ducati) 1'47.310.
3. Elias (Aprilia) 1'47.383.
4. Laverty (Suzuki) 1'47.550.
5. Giugliano (Ducati) 1'47.589.
6. Lowes (Suzuki) 1'47.628.
7. Melandri (Aprilia) 1'47.636.
8. Guintoli (Aprilia) 1'47.650.
9. Haslam (Honda) 1'47.722.
10. Canepa (Ducati) 1'48.323.
11. Camier (BMW) 1'48.439.
12. Badovini (Bimota) 1'48.671.
13. Corti (MV Agusta) 1'48.851.
14. Savadori (Kawasaki) 1'49.467.
15. Iddon (Bimota) 1'49.820.
16. Scassa (Kawasaki) 1'49.948.
17. Guarnoni (Kawasaki) 1'50.516.
18. Foret (Kawasaki) 1'50.801.
19. Andreozzi (Kawasaki) 1'50.815.
20. Toth (BMW) 1'51.086.
21. May (EBR) 1'52.433.