Zoeken

Bimota niet toegelaten in WK Superbike

13 februari 2014
Bimota heeft de boot gemist voor wat betreft haar rentree in het WK Superbike. Ondanks de versoepeling van de homologatie-eis is Bimota er niet in geslaagd het vereiste aantal van 125 stuks BB3 motoren te produceren. EBR en MV Agusta kregen wel groen licht en zullen dit jaar hun debuut in het prestigieuze kampioenschap gaan maken.

Alstare Bimota_BB3

Het leek té mooi om waar te zijn: begin dit jaar werd een huwelijk tussen het Belgische Alstare en het Italiaanse Bimota aangekondigd. Alstare zou verantwoordelijk worden voor de ontwikkeling van nieuwe motoren, en daarnaast zou een raceteam voor het WK Superbike worden opgezet, met als rijders Christian Iddon en Ayrton Badovini.

Iddon en Badovini stonden ook op de voorlopige startlijst die eind vorige maand door de FIM was vrijgegeven, met dien verstande dat de Bimota BB3 nog aan de homologatie moest worden onderworpen. De FIM gaf toen al aan dat een speciale vergadering zou worden ingelast, om de te produceren aantallen naar beneden bij te stellen. De verkoop van supersports heeft de afgelopen jaren een vrije val gemaakt en vasthouden aan oude cijfers zou - zeker ten tijde van economische tegenwind - niet reëel zijn.

Dat Bimota nu de homologatie-eis niet heeft gehaald wil niet zeggen dat we het merk dit jaar niet in actie kunnen zien. De kleine Italiaanse fabrikant blijft hard werken om het verplichte minimum van 125 motoren te produceren en sluit niet uit halverwege het seizoen in te stappen.

Christian Iddon:
Wedstrijden missen betekent waardevolle potentiële punten in het kampioenschap mislopen, maar op dit moment maak ik me niet zo druk om het kampioenschap. Ik haat het wedstrijden te moeten missen omdat ik van racen hou, het is wat we doen en niet aanwezig zijn is ronduit klote, maar het is denk ik de beste keus. We kunnen nu het testen productiever organiseren en hopelijk sterker terugkomen dan wanneer we naar Australië waren afgereisd.