Simoncelli zet snelste tijd tijdens MotoGP test Maleisie
Marco Simoncelli heeft de snelste tijd gezet tijdens de eerste MotoGP wintertest op het Maleisische circuit in Sepang. De San Carlo Honda Gresini coureur zette op de derde en laatste testdag een tijd van 2'00.757 en was daarmee ééntiende seconde sneller dan Repsol Honda's Dani Pedrosa.
Simoncelli zette zijn snelle tijd al vroeg in de ochtend en liet daarmee zien dat hij dit jaar terecht extra fabrieksondersteuning krijgt van HRC. De Italiaan was op de eerste dag met een vierde tijd al behoorlijk snel geweest en verklaarde erg tevreden te zijn met de 2011 machine, zeker gezien het feit dat Sepang niet tot zijn favoriete circuits behoort. Na zijn snelste tijd op de klokken te hebben gezet concentreerde Simoncelli zich vooral op race-setup en reed daarbij een volledige raceafstand met erg constante rondetijden. Simoncelli's teamgenoot Hiroshi Aoyama sloot de driedaagse test af met een zevende tijd, op ruim een halve seconde van zijn teamgenoot, en was daarmee beduidend sneller dan het afgelopen seizoen.
Achter Simoncelli wist Honda's nieuwkomer Casey Stoner tegen het eind van de derde dag de tweede tijd op de klokken te zetten, op 0.054 seconden van Simoncelli. Stoner ging op de laatste testdag nog even onderuit, maar verklaarde na afloop tevreden te zijn met het behaalde resultaat. De Australiër reed met twee verschillende 2011 frame opties waarbij veel progressie werd geboekt met een nieuw Traction Control systeem. In de lijst met gecombineerde tijden moest de kersverse Honda rijder echter zijn teamgenoot Dani Pedrosa voor zich dulden. Pedrosa had op de tweede dag de snelste tijd op de klokken gezet en deze bleek snel genoeg voor een twee tijd overall. Hij verklaarde eveneens erg tevreden te zijn met het behaalde resultaat en zijn fysieke conditie. De Spanjaard had geen hinder meer ervaren van zijn blessure en ook de krampen in zijn onderarmen als gevolg van te weinig fitness waren gedurende de drie testdagen verdwenen. Een volledige raceafstand reed Pedrosa echter nog niet, zijn langste run op de derde dag was over twaalf ronden.
Dat het er in Maleisië hard aan toe ging bleek uit de rondetijden, maar liefst vijf coureurs wisten onder de 2'01-grens te duiken, waarvan vier Honda's en de Yamaha van de nieuwe wereldkampioen Jorge Lorenzo. Het lijkt er dan ook op dat Honda zich de afgelopen winter ter dege goed heeft voorbereid op het 2011 seizoen en de RCV212 goed heeft weten te verbeteren. Derde en laatste Repsol Honda coureur Andrea Dovizioso was de laatste man om onder de 2'01-grens te duiken, hij deed dit in de loop van de ochtend nadat hij op de zachte Bridgestone's was overgestapt.
De enige Yamaha die aan het eind van de driedaagse test in de top vijf terug te vinden was, was die van de nieuwe wereldkampioen Jorge Lorenzo. Ondanks zijn teleurstellende vierde tijd overall verklaarde Lorenzo tevreden te zijn met het behaalde resultaat en betitelde deze wintertest zelfs als een van de beste wintertesten. De 2011 M1 voelde volgens Lorenzo goed, maar moet nog wel op enkele punten worden verbeterd. Het team heeft echte de volle hoop dat dit tijdens de volgende MotoGP test zeker zal gebeuren. Lorenzo's teamgenoot Ben Spies had het prima naar zijn zin op de fabrieks Yamaha, en had op de tweede dag zelfs de derde tijd op de klokken gezet. Op de laatste testdag wist de Texaan zijn tijd nog aan te scherpen tot een 2'01.002 en was daarmee de eerste coureur buiten de 2'00.
Alle ogen waren tijdens deze eerste krachtsmeting echter gericht op Valentino Rossi, die de afgelopen winter de overstap naar Ducati heeft gemaakt. De negenvoudig wereldkampioen had de afgelopen winter operatie aan zijn schouder ondergaan en was voorafgaand aan deze test verre van fit. Grootste vraag was dan ook in hoeverre Rossi van zijn blessure hersteld zou zijn om de Desmosidici GP11 serieus aan de tand te kunnen voelen, maar dat ging volgens de Italiaan boven verwachting. Rossi moest uiteindelijk genoegen nemen met een 11e tijd, op 1.085 seconden van snelste man Simoncelli, maar verklaarde meer tijd op de machine te hebben doorgebracht dan vooraf ingeschat. Volgens Rossi is er nog veel werk te verrichten, maar niet alleen aan de GP11. Zelf zal hij fysiek nog sterker moeten worden om de Ducati tot het uiterste te kunnen pushen,Rossi schatte dat dit hem deze test zo'n zes- tot zeventiende seconde per ronde zou hebben gescheeld. Rossi's teamgenoot Nicky Hayden sloot de driedaagse test af met een achtste tijd en was eveneens tevreden met het behaalde resultaat en het feit dat het gat met de top elke dag kleiner was geworden.
Het laatste fabrieksteam dat dit jaar aan de start zal treden, het Rizla Suzuki MotoGP team, werd geplaagd door ziekte van diens enige coureur voor 2011 Alvaro Bautista. Bautista had op de tweede dag nog de achtste tijd op de klokken gezet, maar besloot de derde dag al snel terug te keren naar het hotel nadat zijn buikkrampen ondraaglijk waren geworden. Suzuki testrijder Noburu Aoki nam daarna het stokje van de Spanjaard over om het testprogramma van Suzuki af te kunnen ronden. Bautista zette in Sepang een tijd van 2'010.687, zijn snelste tijd ooit op het circuit in Sepang, en was erg tevreden met het behaalde resultaat.
Snelste Rookie in Sepang was ex- Moto2 coureur Karel Abraham, die zijn Cardion AB Motorracing Ducati naar de 15e tijd had weten te sturen, op 1,888 seconden van snelste man Simoncelli. Abraham was daarmee bijna ééntiende seconde sneller dan Tech3 Yamaha coureur Cal Crutchlow, terwijl Moto2 wereldkampioen Toni Elias tijdens zijn rentree in de MotoGP arena genoegen moest nemen met een 17e en laatste tijd op de klokken.
MotoGP test Sepang, gecombineerde tijden:
Pos | Rijder | Team | Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | verschil |
1 | Marco Simoncelli | San Carlo Honda Gresini | 02:02.295 | 02:01.522 | 02:00.757 | |
2 | Dani Pedrosa | Repsol Honda Team | 02:02.024 | 02:00.770 | 02:01.241 | +0.013s |
3 | Casey Stoner | Repsol Honda Team | 02:01.574 | 02:01.434 | 02:00.811 | +0.054s |
4 | Jorge Lorenzo | Yamaha Factory Racing | 02:01.977 | 02:01.563 | 02:00.845 | +0.088s |
5 | Andrea Dovizioso | Repsol Honda Team | 02:02.507 | 02:01.512 | 02:00.945 | +0.188s |
6 | Ben Spies | Yamaha Factory Racing | 02:02.332 | 02:01.508 | 02:01.002 | +0.245s |
7 | Hiroshi Aoyama | San Carlo Honda Gresini | 02:02.483 | 02:01.534 | 02:01.353 | +0.596s |
8 | Nicky Hayden | Ducati Marlboro Team | 02:03.508 | 02:02.379 | 02:01.534 | +0.777s |
9 | Colin Edwards | Monster Yamaha Tech3 | 02:02.514 | 02:01.722 | 02:01.651 | +0.894s |
10 | Alvaro Bautista | Rizla Suzuki MotoGP | 02:02.422 | 02:01.687 | +0.930s | |
11 | Valentino Rossi | Ducati Marlboro Team | 02:03.365 | 02:02.597 | 02:01.842 | +1.085s |
12 | Hector Barbera | Mapfre Aspar Team | 02:03.767 | 02:02.093 | 02:02.030 | +1.273s |
13 | Loris Capirossi | Pramac Racing Team | 02:03.695 | 02:03.047 | 02:02.057 | +1.300s |
14 | Randy de Puniet | Pramac Racing Team | 02:03.152 | 02:02.426 | 02:02.159 | +1.402s |
15 | Karel Abraham | Cardion AB Motoracing | 02:04.470 | 02:03.466 | 02:02.645 | +1.888s |
16 | Cal Crutchlow | Monster Yamaha Tech3 | 02:04.009 | 02:03.032 | 02:02.717 | +1.960s |
17 | Toni Elias | LCR Honda MotoGP | 02:04.238 | 02:04.026 | 02:02.916 | +2.159s |