Zoeken

MotoGP geruchten en feiten

19 juli 2011
Met nog een race te gaan tot de verplichte zomerbreak draait de geruchtenmolen in de MotoGP paddock weer op volle toeren. Zo wordt Marco Simoncelli gelinkt met Ducati, dat een derde racer voor de Italiaan zou willen inzetten, en gaat het gerucht dat LCR vanwege de nog steeds tegenvallende prestaties van Toni Elias zijn tweede machine aan een andere coureur zou willen geven.

Ben_Bostrom

Ben Bostrom

Om meteen met dat laatste te beginnen, volgens website GPone zou LCR's teammanager Lucio Cecchinello al voor de komende MotoGP race op Laguna Seca een tweede rijder willen inzetten, waarbij ex-SBK coureur Ben Bostrom wordt genoemd. Hoewel hierover door LCR nog geen enkele uitspraak is gedaan zou het bericht volgens GPone door enkele bronnen binnen Honda zijn bevestigd.  Achterliggende gedachte is dat Rizoma, een van de sponsoren van het LCR team, recent een vestiging in Beverly Hills, Californië heeft geopend.

Of deze deal door zal gaan is echter de vraag, aangezien Bostrom een contract heeft bij Jordan Motorsports (inderdaad, het team van het welbekende basketbal icoon), waarvoor hij in het AMA Superbike kampioenschap uitkomt op een Suzuki GSX-R1000. Bostrom zou toestemming van het team moeten krijgen om in de MotoGP te mogen rijden, terwijl het AMA Superbike kampioenschap dit weekend naast de MotoGP race op Laguna Seca is gepland. Andere namen die volgens GPone voor de rest van dit seizoen aan LCR worden gelinkt zijn John Hopkins, Sylvain Guintoli, Roger Lee Hayden en Andrea Iannone.

Marco_Simoncelli

Marco Simoncelli

Een ander gerucht dat na lange tijd weer de kop op heeft gestoken is de overstap van Marco Simoncelli naar Ducati. Volgens onze Britse Collega's van Visordown zou Ducati's hoofdsponsor Phillip Morris bereid zijn een serieus bedrag op tafel te leggen om Marco Simoncelli het komende seizoen op een derde fabrieksmotor te krijgen. Het is geen geheim dat Ducati in het verleden al eerder toenadering zocht met de spraakmakende Italiaan, in 2009 werd Simoncelli een voorstel gedaan, waarbij hij zelfs de optie had om nog een  jaar in de 250cc te blijven om zijn wereldtitel te verdedigen. Ducati MotoGP teambaas Livio Suppo nam in 2010 weer een optie op Simoncelli, maar deze koos voor het San Carlo Gresini Honda team.

Wat volgens Visordown de deal van Ducati en Phillip Morris plausibel maakt is het nieuws dat Honda het volgend seizoen nog maar twee Repsol Honda rijders van fabrieksmateriaal wil voorzien. Dit zullen naar verwachting Dani Pedrosa en Casey Stoner zijn, waarbij Andrea Dovizioso een stap terug zou moeten namen naar het satelliet team van Gresini of LCR.

Valentino_Rossi

Valentino Rossi

Na de sinds de overstap naar de GP11.1 machine enorm tegenvallende resultaten van Valentino Rossi ging het gerucht dat Rossi zou overwegen om zijn contract met Ducati het komende seizoen te beëindigen. Rossi heeft een tweejarig contract met Ducati gesloten, maar met de optie dat mochten de resultaten tegenvallen dat hij het tweede seizoen zijn contract zou kunnen ontbinden. Dit gerucht werd echter het afgelopen weekend door de negenvoudig wereldkampioen zelf naar het land der fabelen verwezen. Desgevraagd verklaarde Rossi ook in 2012 voor Ducati te zullen rijden, en dat het 2011 seizoen als leerfase voor 2012 moet worden gezien.

Toch blijkt de overstap naar Ducati vele malen moeilijker te zijn geweest dan zijn eerdere move naar Yamaha. Daar waar het bij Yamaha vrij snel was gelukt om de M1 op zijn rijstijl aan te passen lijkt dit bij Ducati een haast onmogelijke opgave te zijn geworden. Volgens Rossi weet hij waar het probleem ligt, maar kan vanwege de veel complexere carbon monocoque constructie geen oplossing aandragen. De keuze van de GP11.1 machine, waar Rossi sinds Assen mee rijdt, blijkt vooralsnog niet te werken. Daar waar het nieuwe GP12 frame met het nieuwe 1000cc motorblok een goede balans heeft is de machine volgens Rossi met het huidige 800cc motorblok veel moeilijker te rijden en mist de machine een goed gevoel aan de voorzijde.

Twin_Ring_Motegi

Grand Prix Motegi

Tijdens de officiële persconferentie na afloop van de kwalificatie van de Grand Prix op de Sachsenring verklaarde Casey Stoner niet af te zullen reizen naar Japan voor de Grand Prix van Motegi, vanwege de onzekere nucleaire situatie na de aardbeving en tsunami en Japan. Hoewel nog voor het eind van de maand een officieel rapport is te verwachten waarin de situatie uit de doeken wordt gedaan verklaarde Stoner ongeacht de uitkomst van het seizoen niet op Motegi te zullen rijden. Hiermee is Stoner de tweede coureur na Jorge Lorenzo die officieel heeft verklaard niet op Motegi te zullen rijden.

Stoner's teamgenoot Dani Pedrosa verklaarde tijdens diezelfde persconferentie ook negatief tegenover de doorgang van de Grand Prix van Motegi te zijn, maar deed nog geen uitspraak niet af te zullen reizen. Pedrosa zei desgevraagd eerst het officiële rapport af te willen wachten, maar al wel ik gesprek met Honda te zijn over een eventuele boycot. Jorge Lorenzo verklaarde dat na Mugello er volop gesprekken zijn geweest met alle Moto2 teams, waarbij 90% van de Moto2 teams zou hebben aangegeven niet naar Motegi af te willen reizen.