Zoeken

Gobmeier: GP14 pas in wintertest Qatar

29 augustus 2013
Hoewel Ducati er alles aan gelegen is het gat met de Japanse concurrentie in de MotoGP te dichten ligt de GP14 nog niet echt in het verschiet. De nieuwe Desmosedici is pas tijdens de officiële MotoGP test in Qatar volgend jaar te verwachten, zo heeft algemeen directeur Bernhard Gobmeier tegenover Italiaanse media verklaard.

Bernhard Gobmeier_Ducati_Corse

Dacht Ducati ten tijde van het Casey Stoner tijdperk nog dat de Desmosedici een rijdersprobleem was, inmiddels is men ook in Bologna ervan overtuigd dat de wanprestatie in de MotoGP geen rijders- maar een klassiek motorprobleem is. Buiten Casey Stoner bleek niemand in staat met de Desmosedici voor in het veld te rijden en daarbij moet worden aangetekend dat het jaar dat de Australiër zijn eerste wereldtitel (en de eerste voor Ducati) in de MotoGP binnenhaalde het laatste jaar was voor de huidige 'Single Tire Rule'.

Zelfs Valentino Rossi wist in zijn twee seizoenen het tij niet te keren, ondanks de overstap van Ducati van het carbonfiber monocoque frame naar een conventioneel Aluminium exemplaar, terwijl de negenvoudig wereldkampioen dit jaar op de Yamaha heeft laten zien absoluut nog competitief te zijn.

Door Ducati werden de zaken dit jaar grondig aangepakt, de bezem werd flink door het team gehaald en in Bernhard Gobmeier werd een nieuwe algemeen directeur van Ducati Corse aangetrokken en zijn er continue kleine aanpassingen aan de GP13 en GP13 'Lab bike' gedaan, maar nog steeds zonder het gewenste resultaat.

Het gevoel aan de voorkant van de machine is gedurende het seizoen weliswaar vergroot, maar nog steeds kamt de Ducati MotoGP machine met onderstuur, waardoor fabrieksrijders Hayden en Dovizioso zich nog steeds in de achterhoede begeven, bij de snelste CRT coureurs. Om het probleem van onderstuur op te lossen zal Ducati met een compleet nieuwe racer, en misschien zelfs een compleet nieuw motorblok op de proppen moeten komen.

Volgens Gobmeier zijn er tot aan het eind van het seizoen nog wel kleine aanpassingen aan de GP13 racer te verwachten, als verschillende stappen in het evolutie-proces, welke zorgvuldig moeten worden afgewogen om uiteindelijk de beste keuze te kunnen maken. De eerste test op Valencia na afloop van het seizoen, als Cal Crutchlow zijn opwachting in het fabrieksteam zal gaan maken, evenals de daarop volgende testen in Sepang, zullen geheel in dat teken staan.

Volgens Gobmeier is het probleem van de GP13 puur een technisch probleem waarvoor men nog geen oplossing heeft kunnen vinden, in plaats van dat er een organisatorisch probleem binnen Ducati Corse zou zijn. Een technisch probleem dat verder gaat dan bijvoorbeeld het frame, mogelijk speelt ook de layout van het huidige motorblok een rol in de huidige problematiek.

Voor dit jaar heeft Gobmeier als doel om een oplossing voor het probleem van onderstuur te vinden en in staat te zijn in de tweede groep te kunnen vechten, hoewel dat helemaal afhankelijk is van hoe de zaken die het team nog in de pijplijn heeft zullen aanpakken. Vanaf volgend seizoen moet met de Desmosedici weer om het podium kunnen worden gevochten.

De GP14 machine zal volgens Gobmeier het resultaat zijn van de testen in Spanje en Maleisië, waardoor de coureurs pas voor het eerst tijdens de laatste wintertest voor aanvang van het 2014 seizoen in Qatar met de GP14 machine kennis zullen maken. Het is echter de vraag of dit opnieuw niet te laat zal zijn, ook dit seizoen werd de GP13 machine pas in Qatar onthuld, waarna Ducati continue achter de feiten aan heeft gelopen.

Bron: GPOne