Zoeken

Ducati Marlboro teammanager rijdt 10 Desmosedici's!

4 februari 2010

Gisteren vond de shake-down plaats van de MotoGP machines die vanaf vandaag zullen worden gereden door de vaste MotoGP coureurs. Die shake-down werd verricht door een aantal testrijders en één van die testrijders is dus Vittoriano Guareschi. Hij reed op woensdag met maar liefst tien (10!) Ducati's Desmosedici GP10.

Guareschi_archief.jpg
Vittoriano Guareschi kan natuurlijk nog best een beetje sturen! (foto: archief)

Zijn voorganger, Livio Suppo, stopte eind 2009 als 'project director' en koos voor een 'senior marketing' positie bij HRC (Honda's raceafdeling). In die hoedanigheid is hij nu dan ook aanwezig op het circuit van Sepang. Guareschi nam de nieuwe positie van teammanager in bij het Ducati Marlboro team terwijl Alessandro Cicognani de nieuwe 'project director' werd. En terwijl Suppo in HRC kleding rondliep trok Guareschi zijn raceoverall aan en ging met de testrijders van Honda, Suzuki en Yamaha op de baan.

Nu volgens de nieuwe regels er tijdens de eerste dag van een officiele test alleen testrijders de baan op mogen, was het voor Guareschi zaak om alle tien de Ducati's aan de tand te voelen. Dus alle machines van Casey Stoner, Nicky hayden, Mika Kallio, Aleix Espargaro en nieuweling Hector Barbera.

Guareschi_quote.jpgVittoriano Guareschi:
Ik was de enige die de Ducati's reed, en ik reed ze allemaal! En ze zijn allemaal verschillend. De een is lang, de ander kort, de een heeft een remhandle hier, de bediening is bij allen verschillend! Alle machines zijn de afgelopen maand bij Ducati opgebouwd maar niet getest. Dus reed ik twee ronden met elke machine om te checken of de remmen, de koppeling, elektronische systemen enzovoorts werkten. Ik reed hier voor het eerst op de baan van Sepang - wel eens met de two-seater, maar dat is complete anders - en het is leuk. Het is een technische baan en het is moeilijk de juiste lijnen te leren omdat je het eind van de bochten vrijwel niet ziet. Ik reed een beste tijd van 2' 08, niet slecht en zeker niet als je bedenkt dat ik maar een snelle ronde met elke machine reed waarna ik de pits in kwam. Ik gebruikte ook maar een set banden omdat het testteam voor het hele jaar niet zoveel banden tot zijn beschikking heeft.

Vittoriano Guareschi treed al geruime tijd als testrijder op voor Ducati en kan als geen ander vertellen wat een coureur merkt van het 'andere' motorkarakter. De 2010 Desmosedici heeft een nieuwe ontstekingsvolgorde gekregen waardoor hij nu wordt aangemerkt als 'big-bang', dit in tegenstelling tot voorgaande modellen die 'screamer' werden genoemd.

De 'big-bang' is makkelijker te rijden en het is eenvoudiger om het vermogen te begrijpen. Het oude blok gaf zijn volle vermogen in een klap vrij, als bij een turbo. Het nieuwe blok is veel vriendelijker en het is veel makkelijker om het vermogen met het gas te controleren. Qua rondetijden is er niet veel verschil, maar tijdens een race, als de grip van de banden afneemt dan heb je met de 'big-bang' een voordeel. Volgens mij gebruikt iedereen in de MotoGP nu een 'big-bang'.


Ook gaf Guareschi enige toelichting op een aantal nieuwe onderdelen die Stoner en Hayden zullen uitproberen tijdens deze test.

Nicky (Hayden; red.) zal twee verschillende kuipen uitproberen, een grote en een kleinere. Casey (Stoner; red.) gaat twee verschillende achterbruggen testen, een van carbon en een van aluminium. Maar er zijn ook nog achterbruggen in verschillende uitvoeringen en materialen. Het verschil zit hem in de stijfheid en hoe zich dat vertaald naar gevoel en grip van de achterband. Onder warme condities met weinig grip, zoals hier, is het belangrijk om flexibiliteit in de brug te hebben. Als testrijder heb ik uiteraard geholpen bij de ontwikkeling van de nieuwe achterbruggen.