Motorfreaks - Verplichte pitstop tijdens MotoGP Phillip Island - Verplichte pitstop tijdens MotoGP Phillip Island

Zoeken

Verplichte pitstop tijdens MotoGP Phillip Island

19 oktober 2013
Voor het eerst in de MotoGP geschiedenis zal morgen tijdens de wedstrijd in Phillip Island door de coureurs een verplichte pitstop moeten worden gemaakt. De maatregel is door de wedstrijdleiding genomen nadat door Bridgestone bekend was gemaakt dat het vanwege het nieuwe -beduidend stroevere- asfalt niet voor de veiligheid van de banden na 14 ronden in zou kunnen staan.

Bridgestone Battlax MotoGP

Hoewel Bridgestone had geanticipeerd dat het nieuwe asfalt van Phillip Island een stuk stroever zou zijn en daar de compound op aan had gepast, bleek na afloop van de eerste dag toen de banden werden onderzocht, dat de slijtage harder ging dan men had verwacht. Hetgeen aan in de rondetijden was af te lezen, al in de eerste vrije training dook Lorenzo onder het ronderecord door en was slechts tweetiende seconde verwijderd van een nieuw absoluut kwalificatierecord, dat op naam van Casey Stoner stond.

In eerste instantie werd door Bridgestone medegedeeld dat de zachte compound banden alleen nog maar in de vrije training en kwalificatie zou mogen worden gebruikt en dat de wedstrijd op de harde compound zou moeten worden gereden, maar in overleg met de wedstrijdleiding is nu besloten om per direct een wijziging in het reglement door te voeren, om de veiligheid van de coureurs te kunnen garanderen.

Besloten is om de MotoGP wedstrijd met 1 ronde in te korten naar nu 26 ronden, waarbij elke rijder verplicht is om gedurende de wedstrijd een pitstop te maken en daarbij op zijn tweede machine over te stappen. Maximaal mogen er maar 14 ronden met één set banden worden gereden, wat inhoudt dat wanneer er voor de 12e ronde een pitstop wordt gemaakt nog een tweede pitstop is vereist.

De prototype coureurs zijn verplicht om met de harde compound, B51DR, te rijden, terwijl de CRT coureurs verplicht zijn om met de harde B50DR compound te gaan rijden. Tot slot zal de zone met snelheidslimiet in de pitlane zowel aan de ingang als de uitgang worden verlengd en zal het deel om de baan weer op te rijden met een witte streep worden gemarkeerd in de runoff zone, het overschrijden van deze lijn om de baan weer op te rijden zal worden bestraft.