Motorfreaks - Qatar MotoGP: Marquez snelst in vrije training - Qatar MotoGP: Marquez snelst in vrije training

Zoeken

Qatar MotoGP: Marquez snelst in vrije training

5 april 2013
Marc Marquez heeft in de vrije training voor de openingsrace van het 2013 MotoGP seizoen, dat dit weekend zijn aftrap in Qatar beleeft, de snelste tijd op de klokken gezet. De Moto2 wereldkampioen reed in de slotfase van de derde training een tijd van 1'56.084 en was daarmee eenduizendste seconde sneller dan MotoGP wereldkampioen Jorge Lorenzo.

Marc Marquez_Qatar_MotoGP_2013

De slotfase van de derde vrije training ontpopte zich tot een mini-kwalificatie, dankzij het nieuwe kwalificatiesysteem dat vanaf dit seizoen in twee delen is gesplitst, Q1 en Q2. In Q1 worden de startplaatsen vanaf de 13e plaats verdeeld, in Q2 wordt om de pole position gestreden. De snelste 10 coureurs uit de vrije training gaan automatisch door naar Q2, terwijl de laatste twee plaatsen naar de snelste coureurs uit Q1 gaan. Wat zich vertaalde naar een spannend slot van de derde vrije training, waar door de prototype coureurs alles op alles werd gezet om een plaats in Q2 veilig te stellen.

Met nog minder dan tien minuten op de klok was het Andrea Dovizioso die vriend en vijand verraste door de kansloos geachte Ducati GP13 naar de derde plaats te sturen, achter Jorge Lorenzo en Cal Crutchlow die lange tijd het veld aan zouden voeren. Teamgenoot Hayden reed ook de voegen uit z'n lijf om zijn 12e plaats in zijn laatste run naar de achtste plaats te verbeteren. Pramac coureurs Andrea Iannone en Ben Spies leken halverwege de training hun plek in Q2 te hebben veiliggesteld, maar vielen tegen het slot terug naar P11 en P12 en zullen morgen in Q1 alles op alles moeten zetten om door naar Q2 te kunnen gaan.

Het gevecht om een directe plek in Q2 ging achter de rug van Jorge Lorenzo, die een groot deel van de derde vrije training het veld aan wist te voeren. De coureurs hadden veel last van zand op de baan, waardoor de tijden ver verwijderd bleven van het ronderecord. Vooral de Honda's leken hier de meeste last van te hebben. Pedrosa, die de eerste en tweede vrije training niet verder dan een 8e en 7e plaats was gekomen, klaagde over problemen met het insturen van de RC213V en ging meermaals in de eerste bocht rechtdoor. Ook Marquez en Bradl maakten meermaals hetzelfde uitstapje over de extra asfaltstrook buiten de baan.

In zijn laatste run wist Marquez eindelijk zijn tijd uit de tweede vrije training aan te scherpen en zette opnieuw de snelste tijd, na de tweede vrije training ook al het snelst te zijn geweest. Marquez was slechts éénduizendste seconde sneller dan wereldkampioen Jorge Lorenzo, terwijl Cal Crutchlow op tweeënhalftiende de derde tijd had neergezet. Rossi zette zijn snelste tijd in zijn laatste run en verdreef daarmee met een miniem verschil van éénduizendste Andrea Dovizioso van de vierde plaats.

In tijden zijn de verschillen in de MotoGP niet zo klein geweest. De top 10 eindigde de vrije training binnen één seconde, terwijl de snelste CRT coureur Aleix Espargaro met de dertiende tijd slechts 1,3 seconden langzamer is.

Grand Prix Qatar, tijden vrije training MotoGP:

1 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 344.2 1'56.084
2 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 341.0 1'56.085 0.001 / 0.001
3 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 337.5 1'56.326 0.242 / 0.241
4 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing Yamaha 340.2 1'56.416 0.332 / 0.090
5 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 343.0 1'56.417 0.333 / 0.001
6 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 344.4 1'56.502 0.418 / 0.085
7 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini Honda 341.0 1'56.572 0.488 / 0.070
8 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 340.2 1'56.670 0.586 / 0.098
9 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 332.6 1'56.901 0.817 / 0.231
10 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 343.0 1'56.984 0.900 / 0.083
11 Andrea IANNONE ITA Energy T.I. Pramac Racing Ducati 342.2 1'57.169 1.085 / 0.185
12 Ben SPIES USA Ignite Pramac Racing Ducati 341.2 1'57.308 1.224 / 0.139
13 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 325.2 1'57.420 1.336 / 0.112
14 Hector BARBERA SPA Avintia Blusens FTR 320.7 1'57.956 1.872 / 0.536
15 Yonny HERNANDEZ COL Paul Bird Motorsport ART 320.7 1'58.211 2.127 / 0.255
16 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 324.2 1'58.396 2.312 / 0.185
17 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 320.8 1'58.863 2.779 / 0.467
18 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing ART 318.2 1'59.180 3.096 / 0.317
19 Hiroshi AOYAMA JPN Avintia Blusens FTR 318.3 1'59.212 3.128 / 0.032
20 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda-Suter 321.2 1'59.755 3.671 / 0.543
21 Bryan STARING AUS GO&FUN Honda Gresini FTR Honda 322.8 1'59.758 3.674 / 0.003
22 Lukas PESEK CZE Came IodaRacing Project Ioda-Suter 317.8 1'59.837 3.753 / 0.079
23 Michael LAVERTY GBR Paul Bird Motorsport PBM 317.1 2'00.080 3.996 / 0.243
24 Claudio CORTI ITA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 317.8 2'00.439 4.355 / 0.359