Zoeken

MotoGP test Sepang: tijden dag I

4 februari 2010

sepang-circuit.jpg
Het altijd indrukwekkende circuit van Sepang is het toneel voor de eerste MotoGP test van 2010. 

Zoals meestal was het ook nu weer warm en vochtig in Maleisie, met een luchttemperatuur van 32°C die leidde tot een baantemperatuur van 50°C. Valentino Rossi trok zich daar het minst van aan en klokte de snelste tijd van de eerste testdag. En hoewel het ook voor hem een kwestie van wennen, en inrijden, is kwam hij met zijn 2' 01.411 al tot op minder dan een seconde van zijn poletijd van 2009 (2' 00.518). Jorge Lorenzo kwam wat slecht op gang maar was wel goed voor de vijfde tijd.

Sepang_Rossi.jpg
Dat 'voetje los' wordt nou toch wel een beetje te gek hoor! Wél een snelste tijd voor Rossi.

Ook Casey Stoner reed het stof van zijn raceoverall maar moest toch al een halve seconde toegeven op snelste man Rossi. Dit was volgens de Australier te wijten aan chatter waar hij en Nicky Hayden gedurende de dag mee te maken kregen. Colin Edwards is prima ontwaakt uit zijn winterslaap want met een derde tijd doet hij alvast lekker mee. Teamgenoot Ben Spies houdt woord en doet het vooralsnog rustig aan, hij kwam tot een twaalfde tijd. Loris Capirossi, die over drie chassis kan beschikken, was met de Rizla Suzuki goed voor een vierde tijd terwijl Alvaro Bautista 1,4 seconde moest toegeven op zijn teamgenoot en tot een veertiende tijd kwam. Het gehele Rizla Suzuki team zal dit seizoen trouwens tiptop in de verf en stickers staan want men is een samenwerking aangegaan met niemand mnder dan Troy Lee (Troy Lee Designs). Hij zal de machines, pakken, helmen, box en pitkleding voorizen van zijn opmerkelijke designs.

Sepang_Bau.jpg
Alvaró Bautista met Troy Lee Design onderweg op Sepang.

Het Repsol Honda team met Andrea Dovizioso realiseerde een zesde en achtste tijd en testte op Sepang nieuwe electronica, motorblok, chassis en achterbrug. Voor een eerste testdag was men te goed spreken over het verrichte werk en resultaten. Van de 'rookies' die uit de 250cc klasse overstapten was Hector Barbera wederom de snelste van het stel, hij kwam tot een tiende tijd terwijl Alvaro Bautista, Marco Simocelli en de laatste kwartliter wereldkampioen Hiroshi Aoyama een veertiende, vijftiende en zeventiende tijd klokten. Marco Melandri, terug op het oude nest, moet nog op snelheid komen want hij wist net voor Aoyama een zestiende tijd te realiseren.

TIJDEN MOTOGP TEST - SEPANG: DAG I 

1. Valentino Rossi - Fiat Yamaha - 2' 1.411
2. Casey Stoner - Ducati Marlboro - 2' 1.902
3. Colin Edwards - Monster Yamaha Tech 3 - 2' 1.932
4. Loris Capirossi - Rizla Suzuki - 2' 2.102
5. Jorge Lorenzo - Fiat Yamaha - 2' 2.165
6. Andrea Dovizioso - Repsol Honda - 2' 2.630
7. Nicky Hayden - Ducati Marlboro - 2' 2.792
8. Dani Pedrosa - Repsol Honda - 2' 2.866
9. Mika Kallio - Pramac Racing - 2' 2.987
10. Hector Barbera - Aspar Ducati - 2' 3.030
11. Aleix Espargaro - Pramac Racing - 2' 3.133
12. Ben Spies - Monster Yamaha Tech 3 - 2' 3.142
13. Randy de Puniet - LCR Honda - 2' 3.456
14. Alvaro Bautista - Rizla Suzuki - 2' 3.558
15. Marco Simoncelli - San Carlo Honda Gresini - 2' 3.563
16. Marco Melandri - San Carlo Honda Gresini - 2' 3.609
17. Hiroshi Aoyama - Interwetten Honda - 2' 3.651
 

Sepang_Sic.jpgMarco Simoncelli:
Het ging helemaal niet slecht, maar echt goed ging het ook niet. Maar, zo gaat een eerste dag en ik ben best tevreden. We hebben divers zaken uitgeprobeerd om te kijken welke richting we uit moeten en nu moeten we kijken wat we hebben gevonden. Je kunt stellen dat we een aanta ideen hebben maar het is allemaal maar een beetje zozo. Zonder gekheid, ik weet zeker dat als we de data analiseren, we in staat zijn om zaken voor elkaar te krijgen en we morgen de juiste kant op kunnen werken. Ik moet ook deze machine nog beter leren begrijpen om de juiste feedback te kunnen geven. Met de 250 was het makkelijker om resultaat te behalen na slechts een paar modificaties maar met ee MotoGP machine is het moeilijker de juiste afstelling te vinden. Een positief ding is dat vergeleken met de machine die ik eerder testte de grip aan de achterzijde is verbeterd, maar hij is weer moeilijker aan de voorkant omdat ik het moeilijk vind de limiet op te zoeken. In ieder geval heb ik vertrouwen in morgen en ik weet zeker dat we het veel beter zullen doen.

Marco Melandri:
Vandaag was moeilijk voor ons en ik denk dat de enige reden is dat dat kwam door een totaal verkeerde afstelling. We wekten de hele dag in een bepaalde richting en het ging alleen maar slechter, hoewel we er wel door ontdekten dat we de verkeerde kant opgingen. Toen we uiteindelijk een andere richting opgingen begon het te regenen dus kon ik maar een ronde rijden, maar het gevoel was duidelijk beter. Een positieve uitschieter, we hebben niet zo veel banden gebruikt dus hebben we er morgen meer tot onze beschikkking. Plus een helder beeld van welke kant we op moeten werken. Uiteindelijk ben ik tevreden. Jammer genoeg, of gelukkig, is de machine nogal verschillend ten opzichte van degene die we testten op Valencia eind 2009 en ik ging door zoals ik met die machine bezig was maar het is duidelijk dat we een andere weg moeten bewandelen. Jammer dat we tijd verloren hebben maar dat maken we morgen goed.

Sepang_Bar.jpg 

Hector Barbera:
In het begin reed ik de machine als een 250. Ik had me aangepast aan de machine in de laatste test, maar het was moeilijk om er weer gevoel voor te krijgen gedurende de eerste tien ronden. Toen begonnen we wijzigingen aan de afstelling te maken en mijn rijden steeds beter. Ik dacht dat hij makkelijker te rijden zou zijn op Sepang, omdat het een lang en breed circuit is, maar het tegenovergestelde gebeurde! Omdat alles zo snel gaat. We hebben ons stap voor stap verbeterd en ik voelde me op het laatst zeer op mijn gemak, dus ik denk dat we op de goede weg zitten. Ik ben echt blij, want voor een eerste dag hebben we veel gedaan, fantastische werk. Net toen ik lekker reed begon het te regenen, maar we hebben morgen de hele dag nog. We wilden niet te veel proberen vandaag, dus beperkten we ons tot zes tot acht ronden. En zelfs dan nog voel ik me nu echt moe, ook door de hitte. Het is ook een lang geleden dat ik heb gereden maar ik ben daar niet bezorgd over dat omdat ik het gevoel heb dat ik in goede vorm steek en mijn winterprogramma verloopt volgens plan.