Zoeken

Grand Prix Laguna Seca: Lorenzo snelst na dag 1

23 juli 2011
Jorge Lorenzo heeft de eerste trainingsdag voor de Amerikaanse Grand Prix op Laguna Seca de snelste tijd op de klokken gezet. De huidig wereldkampioen, die dit weekend weer in Yamaha's speciale rood/witte 50th anniversary kleurstelling aantreedt, zette in de middagsessie een tijd van 1'22.056 en daarmee ruim ééntiende seconde sneller dan Dani Pedrosa.

Jorge_Lorenzo_Laguna_Seca_2011

Nadat het circuit, dat in het verleden altijd garant heeft gestaan voor spectaculaire races, 's ochtends nog in nevel was gehuld waren de weersomstandigheden tijdens de tweede vrije training zondermeer perfect. In de ochtend had Stoner nog de snelste tijd op de klokken weten te zetten, maar de Australiër kon de juiste setup van zijn RCV212 niet vinden en had daardoor een te hoge temperatuur in de achterband en te weinig gevoel aan de voorkant. Stoner wist zijn 's ochtends gereden tijd dan ook slechts minimaal te verbeteren.

Dat kon niet worden gezegd van Jorge Lorenzo, die 's ochtends niet verder was gekomen dan een derde tijd en vanaf de eerste minuut in de tweede 45 minuten durende training het veld wist aan te voeren. In zijn vijfde ronde wist de wereldkampioen zijn 's ochtends gereden tijd al aan te scherpen, om minder dan vijf minuten later onder de 's ochtends gezette tijd van Stoner door te duiken. Een ronde later wist Lorenzo zijn tijd nog iets aan te scherpen tot 1. 22.056, wat een verbetering van zijn 's ochtends verreden tijd van viertiende seconde was.

Ook Dani Pedrosa wist zijn tijd in de middagsessie met enkele tienden van een seconde aan te scherpen, maar eindigde de middagsessie net als de ochtendsessie als tweede op de baan, op .0141 seconden van Lorenzo en 0.034 seconden voor teamgenoot Casey Stoner. De derde Repsol Honda van Andrea Dovizioso eindigde de dag met een vierde tijd, op bijna een halve seconde van de snelste tijd, terwijl Ben Spies en Marco Simoncelli de voorlopige tweede startrij compleet maakten.

Best of the rest was ditmaal Alvaro Bautista, die na zijn sterke optreden op de Sachsenring opnieuw sneller was dan de fabrieksducati's. Ducati had voor deze Grand Prix zowel de GP11 alsmede de GP11.1 racers meegenomen. Hayden begon de dag op de GP11 machine, stapte over op de GP11.1 en besloot daarmee te blijven rijden, terwijl Rossi vanaf de eerste minuut met de GP11.1 machine de baan op ging.

Rossi reed met twee verschillende machines, een met de standaard setting en een met de Sachsenring setup, waarbij aanzienlijke aanpassingen qua gewichtsverdeling zijn doorgevoerd. Rossi verklaarde de voorkeur aan de Sachsenring machine te geven, maar kon niet voorkomen dat hij de training slechts als 11 wist af te sluiten, 0.174 seconden langzamer dan zijn teamgenoot en tweetiende seconde langzamer dan Randy de Puniet, die met een achtste tijd de snelste Ducati rijder op de baan was.

Debutant Ben Bostrom, die deze Grand Prix op de tweede machine van Toni Elias aantreedt, eindigde de dag op de 18e en laatste plaats, op ruim vier seconden van de snelste tijd.

Grand Prix Laguna Seca, tijden vrije training:
1 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing 1'22.056 
2 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team 1'22.197 
3 Casey STONER AUS Repsol Honda Team 1'22.231 
4 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team 1'22.537 
5 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing 1'22.615 
6 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini 1'22.803 
7 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP 1'23.056 
8 Randy DE PUNIET FRA Pramac Racing Team 1'23.135 
9 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 1'23.183 
10 Nicky HAYDEN USA Ducati Team 1'23.195 
11 Valentino ROSSI ITA Ducati Team 1'23.369 
12 Hector BARBERA SPA Mapfre Aspar Team MotoGP 1'23.424 
13 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 1'23.707 
14 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing 1'23.811 
15 Toni ELIAS SPA LCR Honda MotoGP 1'23.830 
16 Loris CAPIROSSI ITA Pramac Racing Team 1'24.566 *
17 Hiroshi AOYAMA JPN San Carlo Honda Gresini 1'24.590 
18 Ben BOSTROM USA LCR Honda MotoGP 1'26.159 

*) tijd uit de 1e vrije training