Zoeken

GP Turkije - MotoGP

23 april 2007

Tweede overwinning voor Stoner

Casey Stoner neemt afstand!

Casey Stoner heeft hier al wat afstand genomen en werd door niemand meer achterhaald.

In een race die bol stond van de spanning, mede veroorzaakt door een valpartij waarbij in ieder geval één van de favorieten werd uitgeschakeld, was het de jonge Australier Casey Stoner die met zijn Marlboro Ducati Desmosedici GP7 deze grote prijs op zijn naam schreef. Het was zijn tweede dit seizoen.

Casey Stoner:

Dit was een mooie race, jammer genoeg was het voor een aantal andere coureurs niet zo"n goede race. Echt, zoals de Ducati en de Bridgestones waren konden we niets fout doen. Ik passeerde Colin (Edwards red.) in de eerste ronde omdat ik niet opgehouden wilde worden en weer achterop zou raken, zoals op Jerez. Toen raakte Valentino (Rossi red.) naast de baan waardoor ik de leiding kreeg . Toen perstte ik er een aantal goede ronden uit, bouwde een kleine voorsprong op en consolideerde die terwijl een aantal andere rijders een gevecht leverden.
Ik wil niet arrogant overkomen, maar in eerste instantie was ik hard aan het pushen om een gaatje te creeren, toen dat eenmaal bijna 3 seconden betrof probeerde ik het tempo te drukken alleen om te kijken of alles oke was, maar de rondetijden gingen omlaag door te proberen langzamer te gaan. De Bridgestones waren absoluut perfect, in feite was het hele pakket perfect. Ik bedank een groot aantal mensen, het hele team en iedereen die me gesteund heeft in mijn carrière inclusief Anthony Peadon (Australier en voormalig internationaal sprinter op de fiets) die me de laatse weken getraind heeft. We zijn dit jaar vastberaden, we verwachten niet veel, maar doen gewoon zo goed mogelijk ons best. Met Ducati en Marlboro en iedereen bij elkaar denk ik dat we het goed kunnen doen en ik denk en hoop dat we sterker kunnen worden naarmate het seizoen vordert.

Na een dampend begin op vrijdagmorgen, de baan droogde maar langzaam op na de regenval van donderdagnacht, waar Colin Edwards de snelste was bleken de beide Ducatisti Casey Stoner en Loris Capirossi in de vrije middagtraining de snelsten. Ook in de laatste vrije training was Stoner de snelste geweest maar in de afsluitende kwalificatie op zaterdagmiddag moest hij zowel Valentino Rossi, Colin Edwards én Dani Pedrosa voor zich dulden en stond zodoende niet eens op de eerste startrij.

Start van de MotoGP met Rossi, Edwards, Capirossi (verscholen), Stoner, Pedrosa, Hayden en Vermeulen.

Het maakte de nieuweling in het Marlboro Ducati team echter niet veel uit. De van polepositie gestartte Valentino Rossi maakte in de eerste ronde een inschattingsfout in "bocht 13" waardoor hij bij het opgaan van de heuvel tussen bocht 13 en 14 (die voor de grap ook wel "Faux Rouge" wordt genoemd, verwijzend naar "Eau Rouge" op Spa-Franchorchamps) buiten de baan raakte, hierdoor wisten beide Marlboro Ducati coureurs langs "the doctor" te stuiven.

Bijna aan het eind van de eerste ronde werd er door Olivier Jacques ook een kapitale (inschattings-)fout gemaakt waardoor hij Chris Vermeulen, Dani Pedrosa, Colin Edwards en Sylvain Guintoli de baan afkegelde! De machine van Vermeulen belandde hierbij op die van Pedrosa waardoor die waarschijnlijk geen schrammetje opliep en Vermeulen zijn race kon vervolgen. Ook Guintoli, die alleen maar de vallers moest ontwijken, kon verder racen.

Door deze actie ontstond er direct al een gaatje naar Casey Stoner die vanaf dat moment niet meer te achterhalen was voor de achtervolgers, die het veel te druk met elkaar hadden. Die achtervolgende groep was behoorlijk groot want de verschillen in trainingstijden waren niet zo groot geweest. De groep bestond uit Loris Capirossi, John Hopkins, Toni Elias (goed gestart vanaf een tiende startplek), Valentino Rossi, Nicky Hayden en Marco Melandri.

Valentino Rossi wilde snel terrein goed maken en werkte zich in de vierde ronde langs Elias, een ronde later glipte hij brutaal langs Hopkins en nam Elias in zijn spoor mee om weer een ronde later samen met diezelfde Elias Loris Capirossi twee plaatsen terug te zetten.

Valentino Rossi voelde zich even héél klein in Turkije en wilde wel wegkruipen.

Loris Capirossi, die een matige tot slechte twee eerste races van het seizoen kende, leek op Istanbul Park weer op te leven en op het juiste spoor te zitten, maar leek er in dit gedeelte toch weer niet aan te pas te komen en werd een aantal ronden later ook gepasseerd door John Hopkins en Marco Melandri. Toen in de dertiende ronde Valentino Rossi wederom een fout gemaakt leek te hebben zaten Hopkins en Melandri direct in het wiel van Elias en vormde zich een groepje van vier. Waarom of waardoor Rossi een foutje maakte, dat maakte voor de achtervolgers niet uit maar zij maakten er wel gebruik van door hem in de veertiende ronde met zijn drieen te passeren. John Hopkins, Marco Melandri (die vanaf een veertiende starplek uitstekend naar voren was gekomen) en de duivelse Loris Capirossi staken de voormalig wereldkampioen, die duidelijk problemen had, voorbij.

De "oude" Barros reed een prima wedstrijd!

Even later was het oudgediende Alex Barros die Rossi voorbij stak, de vernedering was nog niet voorbij. Valentino Rossi deed er alles aan maar moest lijdzaam toezien hoe hij constant terrein en plaatsen verloor. Ook Nicky Hayden en, in een later stadium, Randy de Puniet en tot slot Alex Hofmann kwamen hem nog voorbij. Aan de kop, of liever gezegd net daarachter, werd het ongekend spannend! Loris Capirossi hervond zijn ritme en herwon de derde plaats terwijl Alex Barros en Melandri ook op die laatste plek aasden. John Hopkins, tot halverwege de race ook nog in de strijd voor die derde plaats, kon het tempo niet meer volgen en zakte terug naar de zesde plaats. Toni Elias, als een duvel uit een doosje gestart als tiende, had daar weinig last van en had de tweede plaats voor hemzelf veilig gesteld.  In de laatste ronde kwam het gevecht tussen Capirossi, Barros en Melandri tot een climax toen het drietal over diezelfde "Faux Rouge"-heuvel denderde, de machine van Capirossi vervaarlijk wobbelde, Barros er aan voorbij snelde en zo de derde plek in beslag leek te nemen. Capirossi wilde echter niet dat een "klanten" Ducati vóór hem zou eindigen en prikte de fabrieksmachine er in de twee slingers voor start/finish weer voor! Alex Barros pakte zo een vierde plaats en dat is natuurlijk sowieso een heel mooi resultaat. Ook Marco Melandri was uitermate blij met zijn vijfde plaats na twee moeizaam verlopen trainingsdagen, net als Nicky Hayden met zijn zevende plaats. De wereldkampioen is nog steeds niet op stoom en klaagt steen en been, misschien wel terecht.

Loris Capirossi:

Voor mij is het hele weekend fantastisch geweest, ik ben terug! Twintig dagen geleden beleefde ik het beste moment uit mijn leven toen ons eerste kindje werd geboren (een zoon: Riccardo), en nu beleef ik weer lol aan het racen en hoop ik dat mijn kampioenschap hier begint, we hebben nog 15 races te gaan. Alles werkte zo goed, ik had een goede start en probeerde Casey (Stoner red.) te volgen maar hij was zo sterk dus ik gaf er de voorkeur aan om het wat rustiger aan te doen. Ik heb veel geknokt, zeker met Alex (Barros red.) in de laatste ronde. Ik raakte de voorkant kwijt in de snelle rechter, de machine begon hevig te schudden en Alex passeerde me, dus zei ik tegen mezelf; "Oke, ik heb een kans om op het podium te komen, Alex er uitremmen in de chicane!" Ik wil het team heel hartelijk bedanken en iedereen die vertrouwen in me bleef houden na de twee moeilijke eerste races.

Chris Vermeulen legde uiteindelijk beslag op de elfde plaats, maar zal wel ontzettend gebaald hebben dat hij zich niet met de topposities heeft kunnen bemoeien. Om over Dani Pedrosa maar te zwijgen. Carlos Checa, Shinya Nakano, Makoto Tamada en Sylvain Guintoli pakten de laatste punten, Kenny Roberts jr. niet, hij finishte als zestiende op ruim een minuut van de winnaar.

Voor de volledige uitslag en tussenstand.

Foto"s: ducaticorsepress/yamaharacing/gresinihonda/pramacdantin