GP Tsjechie - 125cc
Klaar voor de race stonden op de eerste startrij Talmacsi, Faubel, Pasini en Koyama. Op de tweede startrij Pesek voor zijn thuispubliek gevolgd door Krummenacher die zijn beste kwalificatie tot nu toe had. Gadea en Cortese completeerden deze rij. Hugo van den Berg en Joey Litjes vonden we terug op de, respectievelijk, 26e en 28e plek op de grid.
Talmacsi was goed weg vanaf pole en leidde het complete veld de eerste paar rondes. Pasini kon met het tempo meekomen en samen hadden ze een klein gaatje naar de andere coureurs geslagen. Gadea, Faubel,Pesek en Koyama lieten het gaatje niet al te groot worden. Joey Litjens was zoals we van hem gewend zijn weer goed van zijn plek en kwam na 1 ronde door als negentiende. Helaas voor hem zakte hij al snel een paar plaatsen terug in het veld.
Aan de kop van het veld was nog niet veel veranderd, Pesek, met Gadea in zijn kielzog, begon langzaam het gat dichten naar de voorste twee rijders. Hierdoor onstond de situatie dat er bij de eerste acht rijders werd gestreden in groepjes van twee met telkens wisselingen van positie. Faubel reed naar Pesek en Gadea toe die op hun beurt weer dichterbij kwamen aan Pasini en Talmacsi. Gevolg hiervan was dat met nog acht rondes te gaan er een kopgroep van vijf man ontstond. Koyama, Ranseder en Corsi zaten hier vlak achter. Duidelijk was dat er in de kopgroep geen cadeautjes werden gegeven. De coureurs gaven elkaar geen duimbreed toe en dat zorgde voor een mooi schouwspel voor de enthousiaste toeschouwers.
Na een aantal wisselingen van positie was Pasini de beste en hij wist een kleine voorsprong te nemen op de anderen. Gadea perstte alles uit zijn machine om het gat te dichten en op het moment dat hij daarin slaagde ging het mis. Bij het insturen van de bocht verloor hij de voorkant van zijn machine en gleed de grindbak in. Pasini kon dit voordeel niet benutten doordat hij bij het uitkomen van een bocht naast de baan kwam wat nogal voor wat onrust in zijn motorfiets zorgde. Faubel profiteerde hiervan en nam de leiding over bij het ingaan van de bloedstollende laatste ronde. In deze ronde waarin hevig gevochten werd voor elke meter wist Talmacsi nog even de kop te pakken maar hij kwam uiteindelijk als vierde over de streep. Faubel pakte de eerste plek en nam direct ook de leiding in het WK over van Talmacsi. Tweede was Pasini en de laatste man op het podium was Pesek. Koyama kwam als vijfde over de streep gevolgd door Espargaro en Corsi.
Sinds 1971 had er geen Tjech meer op het podium gestaan in Brno tot Pesek hier een einde aan maakte:
Het is een geweldig moment om na een aantal teleurstellend verlopen races hier tijens mijn thuisrace weer op het podium te staan. De steun van de fans was echt heel belangrijk vandaag. Toen ik hun zag wist ik dat ik niet als vierde wilde eindigen! Ik weet niet wat ik anders moet zeggen, het is een geweldig moment.
De gelukkige winnaar Faubel:
Ik had een goede start maar kreeg in het begin van de race te maken met enkele problemen aan de motor waardoor ik me langzaam aan naar voren moest werken in de race. Het eind van de wedstrijd was ongelofelijk, met drie rijders die streden voor de overwinning. Het was een geweldig gevecht en ik heb er van genoten. Uiteindelijk wist ik dit gevecht te winnen en ik moet Aprilia bedanken voor het geweldige werk wat zijn dit weekend geleverd hebben.
Koyama maakte een einde aan zijn nulscore op Brno. Volgens de coureur was het een lastige race geweest door de chatter-problemen die al een paar races de kop opsteken waardoor hij deze race wel zeven keer het gevoel had dat hij ging crashen. Desalniettemin bleef hij positief en is hij van plan nog een podiumplek te scoren in de resterende wedstrijden.
De nederlandse coureurs reden beiden de race uit waarbij Joey Litjens de beste geklasseerde was op de 24e plek. Van den Berg eindigde de race als 27e.
Joey Litjens:
Ik was niet erg blij toen ik over de finish kwam. Mijn start was als vanouds weer goed en ik kon veel rijders in de eerste ronde passeren. Maar daarna had ik het moeilijk op de rechte stukken en werd door verschillende tegenstanders gepasseerd. Ik kwam na een vijftal ronden in gevecht met Cardus en Terol en deed vooral het kopwerk. Na een foutje verloor ik in eerste instantie de aansluiting met hen. Maar ik slaagde erin het gaatje toch weer te dichten en wist zelfs de leiding van het groepje te heroveren. In de laatste ronde kwamen ze mij echter weer voorbij en had ik moeite om ze bij te houden. Ik kwam net iets tekort en moest genoegen nemen met de 24e positie in plaats van de 22e. Al met al waren mijn rondetijden zeer constant, want ik reed bijna de hele wedstrijd in de 2.11. Iets wat op zich niet verkeerd was. Het is ook jammer dat er maar weinig rijders uitvielen. Iets, dat meestal wel gebeurd. Maar we gaan er in Misano bij de volgende Grand Prix gewoon weer voor. Ik ben benieuwd hoe het daar uitpakt, omdat niemand nog op dat circuit heeft gereden.
Voor de volledige uitslag en tussenstand in het kampioenschap. (pdf)
Foto's: asparmedia