Zoeken

GP Japan - 250cc

26 september 2007

Andrea Dovizioso liet in ieder geval zien er alles aan te willen doen en trainde in beide vrije trainingen naar de snelste tijd. De eerste kwalificatietraining was een prooi voor de Fin Mika kallio op de Red bull KTM, maar de beslissende kwalificatie kwam op naam van Shuhi Aoyama met de Repsol Honda. Dovizioso, Lorenzo en Barbera trainden eveneens naar de eerste startrij. De broer van Shuhei, Hiroshi won de twee voorgaande seizoenen de Japanse grand prix op dit circuit en opende de tweede startrij, als vijfde naast teamgenoot Mika Kallio.

motegi_dovi-aoy-tak-kal.jpgOok de 250cc had te maken met een natte baan, die weliswaar opdroogde, en alle coureurs vertrokken dan ook op regenbanden. Dovizioso deed dat als snelste met in zijn kielzog de beide KTM's en teamgenoot Yuki Takahashi die was vertrokken van een achtste startplek. Jorge Lorenzo had een paar plaatsen verloren in het gedrang om de eerste bocht, de dubbele rechter, door te komen en was terug te vinden op de vijfde plaats. Maar daar hield het niet op voor de jonge Spanjaard, waarvan bekend is dat hij niet van regen houdt, want hij werd vervolgens voorbij gereden door Hector Barbera, Shuhei Aoyama, Marco Simoncelli, Julian Simon en Alvaró Bautista. Het zag er naar uit dat het nog een moeilijke race zou gaan worden en nu al zijn tweede wereldtitel binnenhalen leek een onmogelijk opgave te worden. Overigens zou Lorenzo daags na de grand prix aan de MotoGP test deelnemen waar hij verder kennis zou maken met de Yamaha M1. Maar dat feest ging niet door omdat Aprilia niet wilde meewerken, hij moet zich concentreren op het behalen van de wereldtitel.

Hector Barbera had op dat moment het hoogste tempo en vond al vrij snel aansluiting bij de uit vier coureurs bestaande kopgroep en passeerde gelijk maar Mika Kallio om zich zo in die groep te nestelen. Om maar meteen duidelijk te maken wat zijn bedoelingen waren passeerde hij ook Hiroshi Aoyama om niet veel later zelfs Dovizioso terug naar plaats drie te verwijzen. De beide KTM's leken het tempo wat te moeten laten zakken terwijl Yuki Takahashi, die zich waarschijnlijk 'thuis' voelde, stootte met zijn Kopron Team Scot Honda door naar de koppositie en wist door zeer snelle tijden te draaien een gaatje te slaan naar zijn achtervolgers. Iets verder in het deelnemersveld verremde Alvaró Bautista zich, hij kon als twintigste zijn race vervolgen. Ook Alex de Angelis, die een mindere start probeerde goed te maken, wist zich voorbij Jorge Lorenzo te werken.

motegi_bar-treintje.jpg
Barbera, hier voor Kallio, Dovizioso en H. Aoyama, ging even aan de leiding, zakte terug en pakte alsnog de derde podiumplek.

Of ze alleen maar de kat uit de boom keken zal wel nooit duidelijk worden maar de twee KTM's van Kallio en Aoyama vonden halverwege de race weer aansluiting en in de oplopende chicane  passeerde Mika Kallio Hector Barbera weer om zo de tweede plaats weer op te eisen. Andrea Dovizioso, gebaat bij een goede uitslag omdat Lorenzo nog steeds op een elfde stek reed, werd naar de vijfde plaats terug verwezen, dat zou punten schelen. Hector Barbera leek een (banden-)probleem te hebben en na een touché met Hiroshi Aoyama, waardoor Dovizioso weer terug naar de derde plaats wist te komen, leek hij helemaal uit zijn ritme. Mika Kallio en Andrea Dovizioso wisten in de daarop volgende ronden het gat naar Yuki Takahashi, die aardig op weg leek naar een overwinning, dicht te rijden en in een onbewaakt moment stuurde Kallio zijn Red Bull KTM langs de beide Kopron Team Scot Honda's! Dovizioso wist hier wel dankbaar gebruik van te maken door direct in het wiel van Kallio de tweede plaats in te nemen. Zo zag het er weer een stuk zonniger uit voor de Italiaan.

motegi_luthi-lorenzo.jpg
Ook de Zwitser Lüthi bleef Lorenzo voor. De nummer 1 had het niet naar zijn zin in de regen.  

Hiroshi Aoyama wist zich na de touché met Hector Barbera weer te herstellen en had de vierde plaast weer in handen terwijl Barbera wegzakte naar de vijfde plaats op zes seconde achterstand, Alex de Angelis was inmiddels genaderd tot op twintig seconden en reed op de zesde plaats. Met nog zes ronden te gaan wist Andrea Dovizioso de leiding in de race weer op te eisen en dat zou nóg eens vijf punten schelen in de achterstand op Lorenzo. Teamgenoot Yuki Takahashi verspeelde ook zijn tweede plaats aan de oprukkende Hiroshi Aoyama. Een ronde later schoot Kallio weer naar de kop, Aoyama naar twee en maakte Takahashi een remfout waardoor een mogelijke podiumplek verkeken leek. 

motegi_kallio-dovi.jpg
Hét moment, Dovizioso is opgehouden door Laverty en Kallio rijdt naar de winst. 

Twee ronden voor het einde verspeelde ook Hiroshi Aoyama zijn kansen op de overwinning toen hij wijd ging en daardoor Dovizioso alle ruimte gaf om binnendoor te komen, vervolgens bij het aanremmen met zijn voorwiel op de witte lijn reed en de KTM onder hem vandaan klapte. In de laatste ronde kregen de twee koplopers te maken met achterblijvers en Mika Kallio ging daar het beste mee om terwijl Andrea Dovizioso duidelijk meer last had van onder andere Eugene Laverty, die duidelijk géén blauwe vlag had gezien..als die al gezwaaid werd. Doordat Dovizioso hierdoor de aansluiting mat Kallio verloor schreef de Fin, na zijn tweede in Duitsland en derde plaats in Tsjechië, zijn eerste overwinning bij de kwartliters op zijn naam en werd Dovizioso tweede. Mika Kallio, net vader geworden van een dochter, won op Motegi al twee maal de 125cc grand prix en wint zo dus voor de derde achtereenvolgende keer. Door de val van Hiroshi Aoyama, die uiteindelijk nog als achtste over de streep kwam, belandde Hector Barbera alsnog op het podium. Hierdoor komt de constructeurstitel bij Aprilia terecht.

motegi_kallio.jpg
Yes!! Mika Kallio was best blij met zijn eerste overwinning in de kwartliterklasse.

Mika Kallio: 

Het lijkt er op dat Motegi voor ons een goeie baan is. Halverwege de race passeerde ik Dovizioso en bleef pushen, maar ik werd toch op de huid gezeten. Het leek er sterk op dat ik niet weg zou kunnen komen dus besloot ik maar gewoon mijn eigen tempo te rijden. Toen begon het weer te miezeren, wat verwarrend was, maar ik kon mijn tempo aanhouden. Ik merkte pas in de laatste ronde dat alleen Dovizioso achter me zat en omdat hij langzamer ging werd het voor mij wat makkelijker. 

Andrea Dovizioso:

Dát was een zeer moeilijke race, maar gelukkig is de kans op de wereldtitel er nog. Ik ben nu best blij maar in de laatste ronde moest ik inhouden om niet de kans te lopen onderuit te gaan want Kallio was écht snel. Momenteel lijkt het er op dat er altijd iemand voor me rijdt, maar we blijven het proberen en zullen zien wat er gebeurt.  

motegi_aoy-sim-celli.jpgAlex de Angelis, die een slecht begin van de race kende en op een gegeven moment zelfs als dertiende doorkwam, reed zich sterk terug naar de vijfde plaats voor Julian Simon en Marco Simoncelli op zes en zeven. Zoals gezegd werd Hiroshi Aoyama nog achtste, ruim elf seconden voor zijn vanaf de polepositie vertrokken broertje Shuhei. Thomas Lüthi wist Jorge Lorenzo achter zich te houden en werd tiende voor de leider in de tussenstand die met een elfde plaats behoorlijk wat punten inleverde op Dovizioso. De twaalfde tot en met vijftiende plaats waren voor Seijin Oikawa, Jules Cluzel, Youichi Ui (met een wildcard, ken je hem nog?) en de winnaar van de vorig race in Portugal, Alvaró Bautista. Hij reed na zijn slippertje de race uit op een vijftiende positie en pakte dus het laatste punt.

Voor de volledige uitslag en tussenstand in het kampioenschap.

Volgende race: 14 oktober, Phillip Island, Australië!

Foto's: hondaproimages/mikakallio/apriliaracing