GP Frankrijk, Le Mans: 250cc
Eerste overwinning Debon in de 250cc
Op een halfnatte baan van Le Mans wist pole-zitter Alex Debon het hoofd koel te houden en behaalde zijn eerste overwinning in de 250cc, en daarmee tevens zijn eerste podium van dit seizoen. Hiermee is de 32 jarige Spanjaard in de tussenstand voor het wereldkampioenschap op gelijke hoogte gekomen met Yuki Takahashi, rijdend voor het JiR Team Scot Honda. Een verkeerde bandenkeuze noopte klassementsaanvoerder Mika Kallio van het KTM RedBull Racing team om genoegen te nemen met een 5e plaats.
De Franse Grand Prix 250cc bleek ditmaal een moeilijke opgave voor de heren coureurs. Met een langzaam opdrogende baan, die tijdens de 125cc kletsnat was geregend, was bandenkeuze het grootste dilemma waar men voor stond. Regenbanden, intermediats, opgesneden slicks of toch maar gewone slicks, dát was de beslissende vraag voorafgaand aan deze wedstrijd. Alex Debon ging van start op slicks, wat uiteindelijk de beste keuze bleek te zijn. Met een kopstart nam de Aprilia rijder de leiding in handen en bouwde gestaag een voorsprong op. Halverwege de wedstrijd had Debon al een voorsprong van 11 seconden op zijn achtervolgers, een voorsprong die hij niet meer uit handen gaf en daarmee zijn eerste overwinning van dit seizoen (en van zijn 250cc carrière) heeft gescoord.
Achter Debon ontstond een mooi gevecht tussen KTM rijders Aoyama, Kallio, Simon en Jir Scot Honda rijder Takahashi. Opmerkelijk was de prestatie van Repsol KTM coureur Julian Simon, die zich goed met de strijd wist te mengen. De 21 jarige uit Villacanas afkomstige coureur, die het merendeel van de wedstijd op een derde plaats reed, werd in de slotfase van de wedstrijd geplaagd door technische problemen en moest uiteindelijk genoegen nemen met een 8e plaats, op ruim zeventien seconden van winnaar Debon.
Als halverwege de wedstrijd de baan begint op te drogen zijn het Pasini, Simoncelli en Poggiali die aan een opmars gaan beginnen en naar de achtervolgende kopgroep weten te rijden. Vanaf dat moment wordt het een moeilijke strijd voor RedBull KTM rijders Mika Kallio en Hiroshi Aoyama, die beiden niet voor slicks hadden gekozen. Aoyama had op het laatste moment zijn intermediats nog in willen ruilen voor échte slicks, maar dat bleek qua tijd helaas niet meer mogelijk. De Japanner had een goede start, en wist vijf ronden lang de tweede plaats in handen te houden, tot de baan langzaam begon op te drogen en het steeds moeilijker werd zich in de achtervolgende kopgroep te handhaven. Teamgenoot en aanvoerder van het WK klassement Mika Kallio had voor opgesneden slicks gekozen, besloot geen overbodige risico´s te nemen en moest tegen het eind zijn meerdere erkennen in Simoncelli, Pasini en Takahashi. Met 93 punten heeft de Fin nog steeds de leiding in het klassement stevig in handen.
In de slotfase van de wedstrijd onstond een hevig gevecht tussen landgenoten Pasini, rijdend op de Polaris World Aprilia en Simoncelli, dit seizoen uitkomend voor het Metis Gilera team. Simoncelli, die het overgrote deel van de wedstrijd achter de kopgroep had gereden, wist zich in de voorlaatste ronde nét achter zijn landgenoot te positioneren, om in de laatste ronde van de wedstrijd de tweede plaats voor zich op te eisen. Zijn tweede van dit seizoen, waarmee de Gilera rijder nu vijfde staat in de tussenstand, op 40 punten afstand van Kallio. Ook Pasini deed goede zaken, zijn derde plaats leverde hem 16 kostbare punten op, waarmee zijn achterstand in het klassement is teruggelopen naar 16 punten.
Uitslag:
Pos. |
Rijder | Team | Tijd | verschil |
1 | Alex DEBON | Lotus Aprilia | 47'27.406 | |
2 | Marco SIMONCELLI | Metis Gilera | 47'32.222 | 4.816 |
3 | Mattia PASINI | Polaris World | 47'32.404 | 4.998 |
4 | Yuki TAKAHASHI | JiR Team Scot 250 | 47'33.176 | 5.770 |
5 | Mika KALLIO | Red Bull KTM 250 | 47'33.603 | 6.197 |
6 | Manuel POGGIALI | Campetella Racing | 47'33.880 | 6.474 |
7 | Hiroshi AOYAMA | Red Bull KTM 250 | 47'42.315 | 14.909 |
8 | Julian SIMON | Repsol KTM 250cc | 47'44.932 | 17.526 |
9 | Aleix ESPARGARO | Lotus Aprilia | 48'00.331 | 32.925 |
10 | Hector FAUBEL | Mapfre Aspar Team | 48'04.125 | 36.719 |
11 | Thomas LUTHI | Emmi - Caffe Latte | 48'16.374 | 48.968 |
12 | Hector BARBERA | Team Toth Aprilia | 48'24.243 | 56.837 |
13 | Roberto LOCATELLI | Metis Gilera | 48'25.233 | 57.827 |
14 | Alvaro BAUTISTA | Mapfre Aspar Team | 48'32.813 | 1'05.407 |
15 | Ratthapark WILAIROT | Thai Honda PTT SAG | 48'51.742 | 1'24.336 |
16 | Alex BALDOLINI | Matteoni Racing | 48'51.983 | 1'24.577 |
17 | Federico SANDI | Zongshen Team Of China | 47'37.804 | 1 Lap |
18 | Imre TOTH | Team Toth Aprilia | 47'58.293 | 1 Lap |
19 | Russel GOMEZ | Blusens Aprilia | 48'05.598 | 1 Lap |
DNF | ||||
Karel ABRAHAM | Cardion AB Motoracing | 45'35.682 | 2 Lap | |
Doni Tata PRADITA | Yamaha Pertamina Indonesia | 46'19.577 | 2 Lap | |
Lukas PESEK | Auto Kelly - CP | 41'01.055 | 5 Lap | |
Fabrizio LAI | Campetella Racing | 28'39.003 | 13 Lap | |
Eugene LAVERTY | Blusens Aprilia | 22'27.532 | 15 Lap |
Volgende wedstrijd: 1 juni, Mugello Italie.