Zoeken

GP China, Shanghai: 250cc

8 mei 2008

Tweede overwinning voor Mika Kallio, 1-2 voor KTM!

start250 
Start van de 250cc race met Hector Barbera aan de leiding.

Gezien de trainingen zou het te verwachten zijn geweest dat Alvaró Bautista een overwinningen had gepakt op het Chinese circuit van Shanghai. Maar het zou heel anders lopen. Bij de start was de Spanjaard nog wel goed weg, beter dan Thomas Lüthi die nauwelijks van zijn (6de) startplek kwam en als voorlaatste aan zijn race begon. Pas-WilaiDe eerste ronden was het natuurlijk weer zoeken en aftasten door de coureurs en het veld werd eerst door Hector Barbera aangevoerd, totdat hij nauwelijks halverwege de eerste ronde werd gepasseerd door Marco Simoncelli op de Metis Gilera. Alex Debon, begonnen vanaf een elfde plek, lag al snel zesde door na een prima start vijf van zijn concurrenten te passeren. Na de eerste maal het lange rechte stuk te hebben afgelegd stootte Julian Simon met de Repsol KTM naar de derde plaats terwijl achter zijn rug drie man tegen het nog half natte asfalt gingen, te weten Karel Abraham, Manuel Poggiali en Alex Baldolini.

Na een bijna raak actie tussen Barbera en Simoncelli kwamen beide met te weinig snelheid het lange rechte eind op waardoor Bautista de leiding kon overnemen. De volgende twee ronden waren het Barbera en Bautista die om de leiding vochten en stuurde Mika Kallio zich naar de derde plaats. Voor Julian Simon ging het mis toen hij zich verremde na het lange rechte eind maar hij kon verder. Kallio-1Dat kon ook Alex Debon nadat hij zijn Lotus Aprilia vlak achter Simon had neergelegd. Hij raapte de machine op en vervolgde zijn race. De aan kop rijdende Bautista en Barbera leken in dit begin van de race wat weg te lopen maar de groep van zes die zich had afgescheiden van de rest van het veld bleef toch nog redelijk intact. Twee seconden daarachter streden Mattia Pasini en Wilairot Rathapark om plaats zeven.

Na zeven ronden had Kallio aansluiting gevonden bij de leiders en op het lange rechte eind wist hij zelfs Barbera te passeren en zo de tweede plaats over te nemen. De ronde erna zette Bautista de tot dan toe snelste rondetijd neer en nam iets afstand van zijn naaste belager, Mika Kallio. Echter, in de eerste rechter na start/finish ging de Mapfre Aspar Aprilia coureur onderuit en gleed behoorlijk lang door. Met schuifschade en een deels afgebroken remhandle vervolgde hij de race op een achttiende plaats. Dat maakte de weg vrij voor Mika Kallio die zo eenvoudig de leiding in handen kreeg. Hij werd op dat moment gevolgd door Barbera, de oprukkende Aoyama, Simoncelli en Takahashi. De ongelukkige Alvaró Bautista was inmiddels alweer opgeklommen naar een dertiende plaats.

Simoncelli-Takahashi
Simoncelli moest Takahashi voorlaten maar werd toch 4de, Takahashi door een technisch probleem 7de.

Hiroshi Aoyama had er zin in en wist zich in de elfde ronde langs de lange Simoncelli te wurmen waardoor de plaatsen één en twee in handen waren van KTM. Het drietal daarachter was in een mooi gevecht verwikkeld, maar Hector Barbera moest lijdzaam toezien dat zowel Simoncelli als Takahashi hem voorbij kwamen en dat ze zelfs bij hem weg liepen. Het duel om de derde podiumplats werd toen uitgevochten door Simoncelli en Takahashi waarbij de twee meerdere malen van positie wisselden. Met nog zo'n zes ronden te gaan zette Mattia Pasini de snelste rondetijd nmadat hij in het middelste deel van de race wat had moeten toegeven. De Polaris World Aprilia had behoorlijk last van shimmiën (wat eigenlijk is afgeleid van een dans waarbij het lichaam stil blijft maar de schouders bewegen, dit wordt in de motorsport ook wel een speedwobble genoemd; red.) maar Pasini hield hem op zijn lijn en kwam dichterbij aan Marco Simoncelli.

Kal-Aoy-Tak.jpg

Ook Yuki Takahashi reed goede tijden in dit deel van de race en was met zijn 2' 16.3 knap sneller dan de leider in de race Mika Kallio die in 2' 17.6 rond ging, maar ook sneller dan degene die voor hem reed, Hiroshi Aoyama. Maar met nog drie ronden te gaan versnelde Mika Kallio en de Fin liet een snelste ronde van 2'  15.8 noteren en stelde daarmee, na Valencia, zijn tweede overwinning van het seizoen veilig.

Mika Kallio:
Dit is beter dan perfect. Onder droge omstandigheden waren we wat langzamer maar de natte baan heeft ons geholpen. Maar het was zeker geen makkelijke! Na de start bekeek ik de situatie een tijdje en zag dat er behoorlijk verschil zat tussen mij en de andere jongens. Kallio-AoyamaZij waren op sommige stukken sneller en ik op andere waardoor het moeilijk was om in te halen. Uiteindelijk lukte het me om er een paar te passeren en lag tweede. Toen de baan op de ideale lijn opdroogde werd het ontzettend moeilijk om de machine te controleren, en toen ik de zwart/wit geblokte vlag zag was ik zó blij dat ik stopte langs de pitmuur om mijn team te feliciteren.

Zijn teamgenoot Hiroshi Aoyama kwam na ruim drie seconden als tweede over de streep. De derde podiumplaats ging verrassend naar Mattia Pasini omdat Yuki Takahashi met een technisch probleem aan zijn JiR Scot Honda te maken kreeg. De Japanner miste daardoor zowel de hairpin na het lange rechte eind als de laatste bocht voor start/finish en zag een zekere podiumplek in rook opgaan. podium250Hij finishte gedesillusioneerd als zevende. De vierde plaats was Marco Simoncelli, de vijfde voor Alex Debon die een vreemde race reed waarin hij prima startte, ten val kwam en zich daar knap van herstelde. Met een betere kwalificatie en zonder de val had hij volgens eigen zeggen kunnen meestrijden voor de overwinning. Hector Barbera, die in het begin van de race nog meedeed aan de kop, zakte behoorlijk terug maar kwam uiteindelijk nog als zesde over start/finish. De achtste plaats was voor de Thai Wilairot Ratthapark die met zijn Thai PTT SAG Honda nog niet zo hoog eindigde. Alvaró Bautista pakte nog net Eugene Laverty en werd nog twaalfde maar zijn achterstand op de leider in de tussenstand Mika Kallio is opgelopen tot 43 punten.

Voor de volledige uitslag: Klik.

Voor de tussenstand in het kampioenschap: Klik.

Volgende race: Le Mans, Frankrijk, 18 mei!

Foto's: ktmracing/apriliaracing/gileraracing