Zoeken

Ducati overweegt 900cc MotoGP racer in 2012

1 juni 2010

Ducati overweegt een compleet nieuw 900cc motorblok te gaan inzetten als de nieuwe MotoGP regels in 2012 van kracht worden en de cilinderinhoud van de MotoGP machines mag worden verhoogd naar maximaal 1000cc.

filippo_preziosi.jpg

Ducati_Desmosedici_930.jpgDe theorie achter deze gedachte is een cilinderinhoud te creeren die een optimale balans is tussen vermogen en brandstofverbruik, aldus Pilippo Preziosi, Ducati MotoGP Team engineer. Aangezien de MotoGP machines een restrictie hebben qua tankinhoud van 21 liter, zullen de 1000cc motoren volgens Preziosi niet het meest efficient zijn om het beste uit de Ducati V4 te halen.

Filippo Preziosi:
We hebben het conceptuele design gestart om te bepalen wat de beste cilinderinhoud is voor zowel vermogensafgifte en brandstofverbruik. Het is niet helder dat 1000cc de beste optie is, er is een comprimis. Een 900cc is zeer zeker mogelijk, misschien zelfs een 930cc. En misschien zal de inhoud jaar op jaar worden aangepast, afhankelijk van de ontwikkeling. Zodra we een definitieve beslissing hebben genomen verwacht ik dat een prototype van de nieuwe motor midden volgend jaar klaar zal zijn om te testen.