Zoeken

Classic test: Yamaha YZF750R Suzuka 8h replica

Box full of...

11 juli 2023
Met mijn grijze haren en rimpels mooi en veilig verscholen in mijn hagelnieuwe Arai RX-7V EVO Haga 41 behoeft het geen uitleg als wie ik me voel, als ik vroeg in de ochtend voor de eerste keer de pitlane uitrij op deze speciale Yamaha YZF750 8H Suzuka replica. Mijn YZF750, want dit is geen beschikbaar gestelde testmotor, maar mijn eigen “project” waar ontelbare uren bloed, zweet en de tranen in steken.

Elbow down met een paar dozen vol onderdelen, onze man deed het! Hieronder zijn verhaal….

Na een aantal jaren niet meer op oldskool superbikes te hebben geraced begon het bij mij toch weer te kriebelen en werd al snel de knoop doorgehakt, er moest weer een betaalbare iconische 90er jaren racer komen om wat trackdays te gaan rijden, waarbij deze keer de keuze op een YZF 750 racer viel. Er werd een gezonde 1993 basis gevonden, welke op het gemak werd opgebouwd met onder andereNet LEGO, met dat verschil dat je daar wél een boekje met bouwinstructies bij krijgt een volledig instelbare upside-down voorvork van een later model, een grotere gebogen radiator, Öhlins achtershock, 520 kettingset, stalen remleidingen etc etc.  Af en toe poste ik wat foto’s van de vorderingen op social media, tot ik opeens een berichtje kreeg van FB vriend Jeroen, die me liet weten dat een maat van hem nog heel wat speciale onderdelen had liggen op zijn Zolder.

Wat heet, het was eigenlijk zelfs een complete fiets. Na jaren geleden een YZF750 racer te hebben gebouwd en daar een aantal keren mee te hebben gereden, had hij de motor voor controle weer helemaal uit elkaar getrokken en door omstandigheden nooit meer opnieuw opgebouwd. Alles lag dus al jaren los in dozen en boxen en Marco, zo heet de eigenaar, die had er geen zin en tijd meer voor en wou er vanaf. Zo kwam ik dus met Marco in contact en na met hem te hebben gebabbeld was me wel duidelijk dat dit geen 13 in dozijn circuitmotor was, maar iets bijzonders. De aanhanger werd in januari 2022 dus al snel aangekoppeld en samen met Marco, met de nodige tekst en uitleg, volgeladen met alle onderdelen. Het bouwen kon beginnen.

 

 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Ron Huijs, Manu de Soomer (www.motorsportspics.com)