Zoeken

Q&A met DCT engineer Dani Arai

12 augustus 2020
Dai Arai is sinds 1999 werkzaam bij Honda en wordt bij Big Red gezien als de drijvende kracht achter de unieke DCT Dual Clutch Transmission, die dit jaar z'n eerste jubileum viert. Een Q&A geeft inzicht in z'n achtergrond, zijn leven met motoren en bij Honda en de uitdagingen in 10 jaar DCT-ontwikkeling.

 

Wat is de oorsprong van DCT?
Voor mijn tijd bij Honda waren er al automatische transmissies op de markt gezet, zoals de 'Hondamatic' versnellingsbak in de jaren '70 van de vorige eeuw, die werkten met een koppelconverter, en de Human Friendly Transmission op de DN01. 

Het idee om een automatische transmissie te maken was er dus al langer voordat de VFR1200F kwam met de eerste DCT. Het grote verschil tussen DCT en die eerdere systemen is dat dit systeem veel minder weerstandsverliezen kent, en dus een directer en sportiever gevoel geeft. 


Wat was het moeilijkste probleem dat moest worden opgelost?
Alles in de ontwikkeling van de allereerste DCT voor de VFR1200F was een echte worsteling. Niemand had dit ooit gedaan, dus was het moeilijk voor zowel de hardware als de software. Het was echt voor het eerst dat versnellingsbak engineers betrokken raakten met elektronische controllers. 

Voor wat de hardware betreft moesten we carters ontwikkelen die geschikt waren voor zowel DCT als manuele transmissie, die in hetzelfde frame konden worden gemonteerd. Dus hebben we twee hoofdassen gebruikt, met de ene as in de andere om het geheel zo compact mogelijk te houden. Gezien dat het zo compact was, was sterkte en duurzaamheid een grote uitdaging. 

Een andere uitdaging was het reduceren van het schakelgeluid. Omdat de versnellingsbak op zich hetzelfde is als een manuele bak, maakt DCT exact hetzelfde 'pre-schakel' geluid vanwege de schakelringen in de bak. Voor sommige rijders zou het horen van dit geluid zonder zelf fysiek een schakelbeweging te maken vreemd kunnen klinken, dus dit geluid reduceren was een extra grote uitdaging.

Wat de software betreft was het programmeren van de schakelpatronen voor deze nieuwe technologie een enorme uitdaging. Niemand had geprobeerd om zo'n systeem te maken en het vergt duizenden uren om met het juiste programma te komen voor de schakelpatronen. 


Wat is volgens jou de grootste verbetering in 10 jaar DCT?
Het is niet mogelijk om een specifieke verandering als meest belangrijke te betitelen. Dat is omdat het systeem constant is doorontwikkeld, waarbij verschillende veranderen zijn geïntroduceerd die niet alleen DCT zelf hebben verbeterd, maar ook meer en meer verschillende rij-karakteristieken hebben uitgebracht voor elke van de specifieke modellen die met DCT zijn uitgerust. 

Een van de eerste grote stappen was het automatisch terugkeren naar Automatic mode wanneer je met de flippers de automatische transmissie had overruled. Het vergt heel veel programmeren om het terugkeren naar automatic zo intuïtief mogelijk te maken, omdat je rekening moet houden met de rij-situatie en wat de intentie van de rijder is - was het terugschakelen voor een krappe bocht, of om op een recht stuk in te halen? Het is simpelweg een kwestie van na een paar seconden weer switchen naar automatic. 

Later verfijnden we de manier waarop het gas 'blipt' tijdens het terugschakelen om het toerental zo nauwkeurig mogelijk te matchen en het schakelen echt soepel te maken. Deze aanpassingen vergden ook veel synchronisatie met de PGM-F1 benzine injectie. 

We hebben ook Adaptive Clutch Capability Control geïntroduceerd, dat de elektronica van DCT gebruikt om de koppeling te laten slippen op het initiële moment als het gas van volledig dicht naar volledig open gaat. Dat kwam de souplesse echt ten goede. 

Aan de andere kant, de G schakelaar die op de CRF1000L Africa Twin en later X-ADV werd geïntroduceerd reduceerde juist de hoeveelheid slip om een directer gevoel van tractie aan het achterwiel te creëren. Vooral offroad stelt dit rijders in staat om gecontroleerde slides te maken. 

We hebben ook het systeem aan de rijmodi gelinkt dankzij Throttle by Wire op de Gold Wing, wat ook heeft geholpen om de schakeltijd te verkorten. En op de laatste Africa Twin is de schakeltijd in bochten verkort door DCT aan de IMU te koppelen, doordat de IMU je accurate data geeft over de hellingshoek. 

Het systeem is dus continue doorontwikkeld en zal dat blijven doen. Dat is een van de grote voordelen - het kan continue worden verbeterd. 


Hoe zou je persoonlijk de voordelen van DCT willen omschrijven?
Het belangrijkste ding voor mij is hoeveel 'bandbreedte' in je hersenen vrijkomt voor wat het leukste aan motorrijden is - bochten, de juiste lijn zoeken, het remmen timen en de acceleratie. 

Daarnaast is het zowel gemakkelijk als direct. 'Gemakkelijk' als in geen koppeling te hoeven gebruiken in langzaam verkeer, geen motor die kan afslaan en geen helmen tikken met de passagier. 'Direct' als in de snelheid van schakelen, de mogelijkheid dat met flippers te doen en, zoals ik al zei, je puur op het rijden te kunnen concentreren. 

Wat zou je graag als de volgende applicatie voor DCT willen zien?
Persoonlijk zou ik DCT graag op onze Dakar Rally machine willen zien. Rijden op dat niveau - waar vermoeidheid een serieuze rol speelt en concentratie zo belangrijk is - betekent dat dit is systeem een groot voordeel heeft. 

Offroad zijn mensen vaak verrast hoezeer DCT ze kan helpen - een koppeling bedienen terwijl je staat is niet gemakkelijk en gebruikt veel van je energie en concentratie. En natuurlijk kan de motor ook niet meer afslaan in moeilijke situaties.


Hoe is het verschil van model tot model gemaakt?
Voornamelijk door verschillende programma's voor de timing van het schakelen. Elk model is anders. Zo is bijvoorbeeld het schakelpatroon van de X-ADV veel sportiever dan dat van de Integra, opschakelen gaat bij een hoger toerental evenals het terugschakelen om meer motorrem te creëren. Elk DCT model heeft z'n eigen geprogrammeerde schakelpatroon, om karakter en rijgevoel toe te voegen. 

Wat zou je boodschap zijn aan motorrijders die denken dat DCT niet iets voor hen is?
Probeer het alsjeblieft eens. Het duurt misschien even voordat je eraan gewend bent, maar het biedt je nieuwe mogelijkheden qua rijden. 

En dan nu even over de persoon Dai Arai.

Wat was je ambitie toen je jong was?

Ik wilde Formule 1 monteur worden. Formule 1 was echt groot in Japan toen ik op de middelbare school zat, rijders als Ayrton Senna en Satoru Nakajima waren immens populair en ik dacht dat het wel cool zou zijn om een van die monteurs in de pitlane te zijn.

Wat heb je gestudeerd?
Werktuigbouw. Ik ben me gaan verdiepen in control software en mens-machine communicatie - we maakten robots die 'kendo' (Japanse zwaardvechtkunst, red.) deden via afstandsbediening als deel van ons onderzoek. Hiervoor moesten we onderdelen van de robot ontwerpen en de controle systemen. Deze ervaring heeft me geholpen toen ik bij Honda ben gaan werken.

Wat is je grootste bron van motivatie?
Ik wil de taal van machines begrijpen. Wat zeggen ze ons?
Toen ik jong was, vond ik het geweldig om dingen uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Ik deed het onderhoud van al mijn fietsen zelf, fikste CD-spelers, verving onderdelen in versterkers om het beste geluid te creëren. Zelfs nu, ik heb die tik dat ik het niet kan negeren als er een probleem of issue is met een machine. Wanneer ik aan het rijden ben en ik denk dat ik iets verkeerd hoor, dan moet ik stoppen om de oorzaak te vinden en hoe het te fiksen. Ik kan nooit om een probleem heen rijden. 

Wat was de eerste motor die je kocht?
Een CRM250R. Het was de sterkste machine die ik in die tijd kon betalen, maar ik wilde eigenlijk een VFR400R. Ik had mijn rijbewijs gehaald zonder 't m'n ouders te zeggen. Toen ik ze zei dat ik een motor ging kopen zeiden ze 'wat zou je ervan denken eerst je rijbewijs te halen.' Dus toen zei ik: 'geen probleem, dat heb ik al.'

Wat heb je op dit moment?
Een 1991 XR250R, een 1982 Monkey en een 2001 Ducati Monster 750.

Welke motor had je nog graag willen hebben en waarom?
Mijn VTR1000F. Mijn vrouw en ik besloten dat en we een van onze motoren moesten verkopen en mijn vrouw rijdt de Monster dus besloten we die te houden. 

Wat is je droommotor?
Ik zou graag op de 5-cilinder MotoGP machine willen rijden - de RC211V. Ik was in de gelukkige positie een MotoGP machine te rijden toen ik de quickshifter aan het ontwikkelen was. Recent kreeg ik de kans om op een 1992 NR te rijden. Dat was geweldig. 

Ik heb ook de leiding over onderzoek naar automatische transmissie, dus zou ik ook graag de CB750 EARA Hondamatic en de Juno met Badalini transmissie willen proberen. 

Wat is het belangrijkste dat je met motorrijden hebt bereikt?
Een van de beste trips die ik heb gemaakt was naar het noorden van Japan met mijn vriendin achterop. Ik maakte zelf een bagagedrager voor de kampeerspullen achterop. In die tijd mocht je niet over de snelweg rijden met duopassagier, dus was het helemaal binnendoor voor een vier tot vijfdaagse trip. Tegen het eind begon de vering rare geluiden te maken en ging kapot. 
Uiteindelijk heeft mijn vriendin haar rijbewijs zelf gehaald en is ze mijn vrouw geworden. 

Op wat voor manier rij je in je vrije tijd?
Ik ga op de Ducati Monster naar het werk en de twee Honda's zijn om boodschappen te doen. 

Wat is je specialiteit - frame, motorblok, styling?
Onderzoek naar transmissie.

Aan welke projecten heb je bij Honda gewerkt?
De meeste van de DCT machines sinds de eerste VFR1200F. Werk aan de quickshifter van de Fireblade en verschillende ATV en side-by-side modellen. 

Als je de kans zou krijgen om wat ook voor motor te ontwerpen, ongeacht de kosten, wat zou dat dan zijn?
Een soort van up-to-date CRM250R - in de loop der jaren ben ik meer en meer plezier gaan beleven aan lichte motorfietsen en ik zou graag iets als de XR willen hebben maar dan met meer punch. 

Wie heeft de meeste invloed op je gehad in je carrière en waarom?
Soichiro Honda. Ik ben vooral beïnvloed door het boek dat hij schreef over zijn kijk op het leven. Hij leek een karakter te hebben dat een kamer zou verlichten en mensen rond hem heen bracht en ik probeer continue zo vrolijk mogelijk te zijn op het werk. 

Wat is je favoriete sport?
Atletiek. De 400 meter was mijn event.

Wat is je favoriete land?
Japan en Italië.

Wat is je favoriete boek?
Boeken over de Japanse geschiedenis - het Samurai tijdperk.

Wat is je favoriete film?
Cinema Paradiso

Wat is je favoriete eten?
Gyoza (Japanse dumplings) 

Mac of PC?
PC.

Bier, sake, wijn of...?
Japanse Sake en Duits bier.

MotoGP, WK Superbike of...?
MotoGP

Welke coureur was je held?
Tadayuki Okada. Hij was de pionier van Japanse rijders in zijn tijd. 

Alle benzine van de wereld is op. Jij hebt de laatste 10 liter. Wat doe je?
Ik geef het aan iemand anders en werk aan het creëren van een wereld die niet afhankelijk is van brandstof.