Zoeken

Interview Stefan Pierer - deel 1: PIERER Mobility AG

Europa's grootste

2 april 2023
De afgelopen twee jaar werden volledig door Covid-19 gedicteerd, maar nu dat virus naar de achtergrond aan het verdwijnen is kan overal de draad weer worden opgepakt. Alan Cathcart toog naar Mattighofen voor een uitgebreid gesprek met Stefan Pierer, dat zó veelomvattend is dat we het in mootjes hebben gehakt. In deel 1 het heden, verleden en de toekomst van de 3 merken binnen PIERER Mobility AG en de samenwerking met Baja en CFMoto.

Terwijl het coronavirus naar de achtergrond aan het verdwijnen is, heeft het de motorindustrie geen windeieren gelegd. Binnen de Europese fabrikanten voert de KTM Group de boventoon en noteerde moederbedrijf PIERER Mobility AG voor het 12e jaar op rij een record met de drie merken KTM, Husqvarna en GASGAS, die samen goed waren voor 375.452 units wereldwijd – een groei van 13%.

Het grootste aandeel kwam uiteraard voor rekening van KTM, dat goed was voor 268.542 units, gevolgd door 75.266 Husqvarna’s en 31.651 GASGAS motoren, wat zeer indrukwekkend is voor een klein Spaans merk dat pas recent in handen van de PIERER Mobility AG is en slechts een beperkte line-up heeft. Pas afgelopen jaar zijn de eerste straatmodellen onder de Pierer-vlag gelanceerd – de ES 700 en SM 700, hoewel dat in feite GASGAS gelabelde KTM 690 Enduro R en 690 SMR modellen zijn.

De drie merken waren afgelopen jaar samen dus goed voor 375.542 units, tel daar de 118.465 Speed Pedelecs en elektrische fietsen onder de merknamen Husqvarna, GASGAS, Felt en R Raymon bij op (een plus van 15% ten opzichte van 2021) en je praat over een omzet van € 2,437 miljard in 2022, een groei van 19%. 

Dit resulteerde in een EBIT brutowinst van € 235 miljoen, een toename van 22% ten opzichte van het jaar ervoor. Wat betekende dat de 66-jarige Pierer de 30e verjaardag van zijn overname van het failliete KTM in 1992 naar behoren kon vieren, door zijn positie als de belangrijkste figuur in de Europese motorindustrie te consolideren. PIERER Mobility is een wereldspeler in praktisch alle verschillende modelsectoren, zowel on- als offroad, met zowel verbrandingsmotoren als, in toenemende mate, elektrische aandrijving. 

De kans om voor het eerst in twee en een half jaar lang met hem te spreken in zijn kantoor in KTM's thuisbasis in Mattighofen, onthulde de achtergrond achter dit succes en zijn plannen om daarop voort te bouwen voor de toekomst.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: KTM/Emanuel Tschann

Verkooprecords

Alan Cathcart: Stefan, in 2022 behaalde PIERER Mobility voor het twaalfde jaar op rij recordverkopen, met een stijging van 19% ten opzichte van 2021. Maar had het nog beter gekund als er geen problemen waren met de levering van componenten?

Stefan Pierer: Ja, het spijt me te moeten zeggen dat we in het eerste halfjaar van 2022 15.000 units hebben verloren, doordat onze #1 elektronica-toeleverancier Bosch een soort triagesysteem hanteerde, waardoor ze de levering van alle bestellingen met 30% verminderden. Dus we kregen 70% van wat we bij hen hadden besteld en misten 30%, wat in totaal gelijk is aan 15.000 straatfietsen waarop klanten zaten te wachten. Dus excuses aan hen - maar het overmacht. Anders hadden we misschien een omzetstijging van 35% gehad in plaats van slechts 19%! En dan was er nog de enorme vraag naar zowel de nieuwe halfgeleiders van vijf nanometer als het oude type van twintig nanometer. Ze stopten de productie van de 5nm-versies om de hoeveelheid van de 20nm-versies te vergroten, maar we hadden nog steeds een beperkte beschikbaarheid.

 

Alan Cathcart: Heeft de oorlog in Oekraïne ook uw productie beïnvloed?

Stefan Pierer: Niet in de motorbranche, meer voor de auto-industrie, want daar zijn een aantal specifieke toeleveringsbedrijven gevestigd. Kabelbomen voor auto's en dergelijke werden dus zwaar getroffen, maar niet voor motorfietsen. Op de korte termijn was de stijgende prijs van energievoorraden een punt van zorg, hoewel dat eindelijk aan het verminderen is, maar de eerste helft van vorig jaar was de ongelooflijke, belachelijke stijging van de transportkosten als gevolg van de beperkingen in de toeleveringsketen een serieus probleem. We hadden dus tweecijferige kostenstijgingen voor luchtvracht, en zeevracht was tot wel acht keer duurder! Normaal zou een 40-voets container van China naar Rotterdam of Hamburg ongeveer $ 3.000/3.500 kosten, maar een jaar geleden was dat $ 24.000! En als je het logistieke bedrijf vroeg: "Hé, serieus?" ze zouden antwoorden: "Wilt u de goederen krijgen of niet? Anders hebben we een andere klant voor die zending.” Gek!

 

Alan Cathcart: Dus hadden deze problemen invloed op de omvang van uw personeelsbestand? Hoeveel mensen heb je nu in dienst?

Stefan Pierer: Nee, we hebben het totale personeelsbestand het afgelopen jaar met 16% uitgebreid met 839 nieuwe medewerkers, dus nu hebben we in totaal 6.088 mensen in dienst – ongeveer 5.000 hier in Oostenrijk en 1.000 in het buitenland. Zoals iedereen hebben we wat problemen gehad met werving, maar we doen het een beetje beter dan anderen omdat we gemiddeld de hoogste lonen en salarissen in de sector hebben, dus voor ons is het gemakkelijker om te werven, maar het is nog steeds een uitdaging. 

Omdat we een ontslagpercentage hebben van ongeveer 5%, wat normaal is, betekent dit dat we, om het personeelsbestand met in totaal met 800 mensen te vergroten, in totaal 1100 mensen moesten vinden! Dat is dus een serieus probleem, maar de omvang van ons bedrijf en de naamsbekendheid van het product maken het gemakkelijker om te werven in vergelijking met andere sectoren. Trouwens, ongeveer 1.200 medewerkers of 20% van het personeelsbestand houdt zich bezig met productontwikkeling!

 

Alan Cathcart: Hoeveel van de 376.000 eenheden die je in 2022 hebt afgeleverd, waren onroad en offroad?

Stefan Pierer: 40% was offroad en 60% straat. We hebben dus drie merken en we kopiëren wat de auto-industrie doet, zoals Volkswagen, dus gebruiken we dezelfde motor met verschillende deksels met het merk KTM of Husqvarna of GASGAS. Toen ik hiermee in 2013 startte, was ik bezorgd over de reactie van klanten, maar het werkt prima. Ik behield mijn marktaandeel bij KTM en ik nam met de andere merken marktaandeel over van de Japanners. Misschien wil niet iedereen op de marktleider rijden, maar hij of zij wil een Europees product kopen, en hier was het jonge Spaanse merk GASGAS een grote hulp, omdat dat 8% tot 10% goedkoper is geprijsd dan het equivalent KTM. Het is voor de jongere rijders die niet de financiële steun van oma hebben, maar ze krijgen dezelfde prestaties als een KTM, plus de heel andere look en merkwaarden. En voor de beoogde klant is het perfect - vooral nadat Sam Sunderland vorig jaar de Dakar Rally op een GASGAS won, wat het merk bij hen een grote geloofwaardigheid gaf.

 

Alan Cathcart: Dus zal GASGAS evolueren naar een onroad fabrikant?

Stefan Pierer: Zeker, ja.

 

Alan Cathcart: Dezelfde modelplatforms gebruiken als KTM?

Stefan Pierer: Het hangt ervan af - dit is een jonger publiek, onthoud dat, maar we staan nog maar aan het begin. We hebben het heel snel geprobeerd met het LC4-platform, maar misschien was dat verkeerd omdat we dat segment sowieso domineren - het is onze basis en door meer complexiteit te creëren, concurreer je met jezelf. Maar zeker, vroeg of laat zul je een straatlegale GASGAS Supermoto of Naked-modellen tegenkomen, en dit merk zal op korte termijn ook het tweecilinder middensegment betreden.

 

Alan Cathcart: Was dit dus het doel om in 2022 Moto 3 te gaan racen en het te domineren - het was een redelijk succesvolle onderneming met GASGAS 1-2 in het kampioenschap?

Stefan Pierer: Ja, inderdaad erg succesvol, en nu gaan we door naar Moto 2 en MotoGP. De Spaanse fans zijn erg blij met hun eigen merk op topniveau.

 

Alan Cathcart: Waarom heb je Aspar gekozen om je Moto 3- en Moto 2 GASGAS-teams te leiden?

Stefan Pierer: Omdat we een lange relatie met hem hebben gehad, en ik zou zeggen dat er veel aasgieren in de racewereld zijn, maar hij is een van de serieuze. Hij is het zeldzame voorbeeld van een ex-racer, een ex-wereldkampioen, die goed werd in zakendoen. We mogen hem, hij is zeer betrouwbaar en hij is ook goed geïntegreerd in onze grote familie - met de drie merken runnen we het als een familie. Elk kind heeft zijn eigen karakter, maar hij wordt nog steeds geleid door de ouders.

 

Alan Cathcart: Nou, er was een vierde merk in 2022, toen CFMoto debuteerde in de Moto 3. Zie je ze qua niveau groeien zoals GASGAS?

Stefan Pierer: Ja, we hebben ze ervan overtuigd dat ze mee moesten doen om een grotere naamsbekendheid te creëren. Moto 3 is de goedkoopste manier om dit te doen - in Moto 2 kost het tijd, maar het heeft geholpen. Nu gaan we met de distributie ervan beginnen in Europa in 2023, dus misschien moeten ze over twee of drie jaar een Moto 2-team beginnen.

 

Alan Cathcart: Het lijkt erop dat de relatie tussen CFMoto en PIERER Mobility de laatste tijd veel hechter is geworden. Bent u nu eigenaar van een deel van hun vermogen, dus maken zij deel uit van de PIERER Mobility-familie? 

Stefan Pierer: Niet helemaal - we bezitten 49% van de joint venture met hen die we vier jaar geleden hebben opgezet, en als onze bijdrage aan het eigen vermogen hebben we intellectueel eigendom ingebracht met betrekking tot ontwerp en engineering. Als je naar China gaat en intellectueel eigendom meeneemt, moet je daar vooraf een prijskaartje aan hangen, anders doe je het toch maar gratis weg! De Chinezen willen de wereld regeren, dus omgaan met hen en hen te begeleiden in een joint venture is een zekere uitdaging.

 

Alan Cathcart: Wat je de afgelopen tien jaar behoorlijk goed hebt geleerd, denk ik!

Stefan Pierer: Ja, we doen ons best, maar Covid-19 hielp niet, want drie jaar lang heb ik ze niet kunnen bezoeken en ook geen van mijn mannen, dus pas nu gaan onze eerste teams daarheen, beginnend in maart. Helaas is de beschikbaarheid van vluchten echter zeer beperkt - vliegtickets naar China waren drie keer zo duur als voorheen, maar zo werkt het. Maar het wordt weer normaal en ze hebben geweldig werk geleverd door de joint venture-hub te creëren voor onze modellen in de middenklasse. De kwaliteit van de fabricage is extreem hoog - echt, volledig vergelijkbaar met het maken ervan in Oostenrijk.

China en India

Alan Cathcart: Zullen alle toekomstige middenklasse KTM-, Husqvarna- en GASGAS-tweecilindermodellen in China worden gemaakt?

Stefan Pierer: Dat is het plan - ze worden gemaakt in China en de premium fietsen hier in Oostenrijk. Ik maak onderscheid tussen premium- en instapmodellen uit de middenklasse. De meer prijsconcurrerende modellen komen uit China en de premium fietsen komen hier vandaan. Ik was in januari echter in India en het lijkt erop dat nu zelfs de tweecilindermotoren daar gemaakt kunnen worden, wat erg handig is.

 

Alan Cathcart: Ik dacht dat je toekomstige strategie was dat CFMoto zich zou concentreren op het produceren van tweecilinder middensegment modellen, en Bajaj in India de eencilinders. 

Stefan Pierer: Ja, dat was een tijdje onze strategie. Maar de komende twee jaar zal de twin zeker ook in India worden gemaakt.

 

Alan Cathcart: Dus dit wordt de RC490 500cc paralleltwin waar je al een paar jaar aan werkt?

Stefan Pierer: Nee, het wordt de 790 – waarom zou ik alles opnieuw moeten uitvinden?! Misschien noemen ze het de 690 of zoiets als BMW, maar dat is geen probleem. Chinese producten hebben geen kans in India, waar ze een Indiase herkomst moeten hebben. Als je komt opdagen met een model van Chinese makelij kun je het vergeten. 

De 500-klasse is voor mij geen interessante categorie meer, dus zijn we gestopt met de RC490 omdat we de 790 een beetje naar beneden halen. We hebben het dus over de 690 of 650 - en dat is beter voor de marketing, want meer is altijd beter dan minder! Ook de prijsstelling is altijd een probleem. Het is gemakkelijker om een bevredigend prijskaartje te maken met een 650-model dan met een 500. Een 500 is een instapfiets.

 

Alan Cathcart: Dus je zegt dat de 790 paralleltwin KTM binnen twee jaar in India zal worden gemaakt?

Stefan Pierer: Zeker - we beginnen al met de discussie over hoe we dit kunnen bereiken, en met welk soort oplossing voor wat betreft de leveranciers van componenten, maar het komt eraan. We zullen de 790 daar zeker laten bouwen, en de Naked-fiets zal zoals gewoonlijk de eerste zijn.

 

Alan Cathcart: Zullen deze alleen voor India zijn, of zullen ze ook op westerse markten worden verkocht?

Stefan Pierer: Het idee is dat India zorgt voor India, Nepal, Sri Lanka, Indonesië - het is afhankelijk van prijsgevoeligheid en geografische nabijheid.

 

Alan Cathcart: Maar voor Australië, dat geografisch dezelfde afstand tot India en China heeft, zouden zulke modellen dan uit India komen?

Stefan Pierer: India, ja, zeker India. Voor Aziatische markten loopt China echter voorop omdat de Chinezen zo snel zijn - ik ben serieus onder de indruk. Zij zijn wereldkampioen kopiëren, maar wel van een hoog niveau. In minder dan twee jaar tijd hebben we ons volledige 790-platform aan hen overgedragen met een 100% toeleveringsketen in China, en het werkt heel goed - de kwaliteit is uitstekend. We beginnen dus dit jaar met de distributie van CFMoto voor heel Europa, wat de eerste stap is die we hebben afgesproken op basis van de intellectuele overdracht van het platform. We zorgen dus voor de import naar Europa van alle CFMoto-producten op basis van een KTM-motorplatform.

Alan Cathcart: Hoe zit het met andere landen, zoals Noord-Amerika of Australië?

Stefan Pierer: Dat hangt ervan af. Misschien doen we Latijns-Amerika, maar we moeten het bespreken. Wat we hebben afgesproken, is dat Europa onze thuismarkt is, dus we zullen zorgen voor CFMoto-producten die in China zijn gemaakt met een KTM-motor, en ik denk dat in de toekomst de echte concurrentie voor dit soort instapmodellen niet meer uit Japan komt, maar uit China. Afgelopen november was ik slechts één dag in EICMA en ik bezocht drie stands naast de onze - CFMoto, Benelli en Voge, de joint venture-partner van BMW. Wat ik daar heb gezien, heeft me overtuigd dat in de toekomst hier de echte concurrentie vandaan zal komen in de instap- en middenklasse. Gelukkig hebben we een alliantie met een van de drie toonaangevende Chinese merken!

 

Alan Cathcart: Ik begrijp dat CFMoto een nieuwe fabriek heeft gebouwd in Hangzhou om deze uitbreiding mogelijk te maken?

Stefan Pierer: Ja, het is onze joint venture-fabriek van CFMoto en KTM, met een capaciteit van ongeveer 50.000 units per jaar, en vorig jaar hebben we er al bijna 20.000 gemaakt, ondanks dat het coronavirus nog steeds aanwezig is in China. Het is een mooi resultaat en ik ben onder de indruk, dus nu gaan we versnellen.

 

Alan Cathcart: CFMoto staat naar verluidt op het punt om twee modellen met grote capaciteit te lanceren, een 1000cc V4 superbike en een 1279cc Super Naked! Zijn deze afgeleid van KTM-modellen – in het geval van de V4, van je RC16 MotoGP-machine?

Stefan Pierer: De Chinezen zijn erg agressief en erg dapper, ze zijn van wereldklasse in het kopiëren en aankondigen van nieuwe showmodellen! Ik weet niet wie ze kopieerden met deze ideeën, maar ze hebben niets met ons te maken.

 

Alan Cathcart: Maar als deze modellen op de markt komen, en het is mogelijk dat ten minste één van hen dat zal doen, verkoopt u deze dan via uw dealers?

Stefan Pierer: Laten we eens kijken hoelang het duurt om dergelijke modellen productieklaar te maken, dan kunnen we bespreken wat we moeten doen!

 

Alan Cathcart: Klopt het dat een aantal in India geproduceerde KTM-modellen nu de grens van een miljoen heeft overschreden?

Stefan Pierer: Ja, dat was de reden dat ik daar in januari was, het was de mijlpaal van één miljoen producties.

 

Alan Cathcart: Gefeliciteerd - maar is je relatie met Bajaj nog steeds zo sterk als vroeger in het licht van je groeiende alliantie met CFMoto?

Stefan Pierer: Tussen Rajiv Bajaj en mij is het een echte vriendschap geworden. Het is een win-winsituatie voor ons allebei, en als we het allebei goed doen, profiteert hij ervan en visa versa. Zonder Bajaj hadden we de totale productie nooit op het niveau gebracht waarop we nu zijn.

 

Alan Cathcart: Zal Bajaj naast zijn eigen producten alleen fietsen van het merk KTM voor je maken?

Stefan Pierer: Nee, Rajiv doet nu ook Husqvarna voor ons, en dan probeert hij al vele jaren iets te doen met Triumph, dat hopelijk later dit jaar of volgend jaar eindelijk op de markt komt. Ze praten al sinds 2016 met elkaar en zouden nu hun eerste joint venture-model lanceren, maar het lijkt erop dat dit op zijn vroegst in de herfst van dit jaar zal zijn, omdat ze wat meer onderzoek hebben gedaan en de styling, of zoiets.

 

Alan Cathcart: Is de nauwe relatie tussen Triumph en Bajaj een probleem voor jou?

Stefan Pierer: Nee, ik hou van competitie, het houd je in leven, houd je fris!

 

Alan Cathcart: Het is echter concurrentie binnen een gevestigd partnerschap.

Stefan Pierer: Kijk, ik doe hetzelfde met CF Moto, dus het komt allemaal in evenwicht.

 

Alan Cathcart: Dus als meneer Bajaj uiteindelijk de controle over Triumph overneemt, wat mogelijk lijkt, zou dat geen probleem voor je zijn?

Stefan Pierer: Nee, ik weet al een tijdje dat dat zijn langetermijnstrategie is – we hebben het besproken. Ik heb de laatste tijd zelf zoveel acquisities gedaan, maar nu Rajiv - het is jouw beurt! Jij bent de expert in het regelen van zaken met je voormalige heersende natie, niet deze man uit Oostenrijk! Dus veel succes ermee.

 

Alan Cathcart: Als we naar iets heel anders kijken, is het waar dat KTM een RC890 tweecilinder sportmotor met volledige kuip ontwikkelt als 2024 model?

Stefan Pierer: Ja, dat klopt. Ik denk dat ‘ie over ongeveer anderhalf jaar vanaf nu wordt worden gelanceerd, als 2025 model.

 

Alan Cathcart: Gezien KTM’s mantra 'Ready to Race' is, ga je daarmee dan racen in het WK Supersport?

Stefan Pierer: Het zou kunnen gebeuren, maar eerst moeten we uitzoeken of de motor competitief is of niet, want dit is nu een pk-klasse waar de regels altijd veranderen. Maar tot slot, als het kan, waarom niet? Want hoewel we ons nu richten op de MotoGP, en dat is serieus, willen we met dergelijke motoren terugkeren naar het racesegment voor klanten. We deden bijvoorbeeld altijd mee in de Supersport 300 en willen daar nu sterker terugkomen.

Vorig jaar stonden er in deze klasse maar een paar KTM's op de grid omdat we met de fabrieksondersteuning waren gestopt. Maar voor volgend jaar, voor modeljaar 2024, brengen we een hele nieuwe generatie van onze gezamenlijke producten uit India. Dus alle nieuwe motoren, alles. Er komt zeker een geheel nieuwe RC 390, dus maak je borst maar vast nat!

Deel 2 gaat over e-mobiliteit. Dat artikel is hier te lezen.