Interview Marc Marquez: het lijkt wel of niemand kampioen wil worden
Langs de Lijn
Een bijzonder apart seizoen is misschien nog wel het understatement van het jaar als je praat over de 2020 MotoGP, dat het dit jaar zonder Marc Marquez moet doen. De grootste vraag die waarschijnlijk bij iedereen op de lippen brand is "wanneer komt 'ie terug", of "hoe kijkt hij er nu zelf tegenaan".
Met Marquez volledig z'n focus op het herstel (en dus geen zin of tijd om elke dag een andere journalist te woord te staan) hebben ze daar bij het Repsol Honda team een goede oplossing voor bedacht, door zelf een interview met het Spaanse supertalent te doen.
Over het herstel
Vraag: Marc, we zouden graag willen weten hoe je je lichamelijk en geestelijk voelt?
Marc Marquez: “Over de fysieke kant, nu zit ik op een goed moment. Maar ik zit natuurlijk nog ver van mijn normale niveau. Het is waar dat ik vorige week begon met hardlopen en fietsen. Voor wat betreft de cardio, in de benen en de linkerarm is mijn conditie redelijk goed. Maar wat betreft de rechterarm, moet ik nog een paar grote stappen maken, maar we zijn nu weer begonnen meer oefeningen te doen. Ik kijk er naar uit om een beetje meer te gaan pushen in de sportschool. Maar op dit moment moeten we de timing respecteren en gewoon geduld hebben."
“Vanuit de mentale kant was het in het begin moeilijk. Omdat je weet dat er thuis niets te doen was, de dagen en zelfs de uren waren heel, heel lang maar nu hebben we een plan voor elke dag. We doen twee sessies fysio en daarna trainen we ook in de sportschool met mijn trainer, de linkerarm, de benen, en wat cardio."
"Dus nu voelt de mentale kant veel beter aan, het moment waarop ik het meest lijd is tijdens het raceweekend omdat je naar de race kijkt, alle trainingen van de tv en het is niet gemakkelijk. Afgezien hiervan kunnen we zeggen dat ik nu blij ben. Ik ben blij omdat ik nu al het gevoel heb dat we een paar stappen vooruit hebben gezet."
Vraag: We zagen je vorige week al trainen met bescherming, gebruik je dat nog steeds?
MM93: "Ja, we hebben verschillende soorten bescherming gehad. In het begin had ik veel bescherming, van de hand tot de bovenkant van de arm en het was als helemaal stijf. Vervolgens gebruikten we stap voor stap deze carbon bescherming die je op social media zag die van de elleboog tot de schouder liep. In het dagelijkse leven gebruik ik niets meer behalve als ik aan het trainen ben, vooral met wielrennen, dan gebruik ik nog de carbon protectie omdat die het bot en de arm een beetje beter op hun plaats fixeert. Nu begin ik de protecties af te bouwen en ik hoop dat we volgende week al in staat zijn om alles zonder protectoren te kunnen doen."
Vraag: Hoe voel je je nu je weer aan het trainen bent?
MM93: “Ik ben begonnen met fietsen en hardlopen en ik had verwacht dat het veel moeizamer zou gaan, want ik zat vier, vijf weken lang gewoon op de bank tv te kijken. Maar ik begon met hardlopen en voelde me meteen vanaf de eerste dag goed en begon verbeteringen te zien, ook met fietsen. Het moeilijkste is de spier in de rechterarm, maar zelfs die is beter dan ik had verwacht. De spier is er nog, hij werkt goed. Het belangrijkste is dat alle bewegingen in orde zijn en nu stap voor stap met mijn fysiotherapeut Carlos, hij woont bij mij in mijn huis, zullen we hard gaan werken me te verbeteren, door de juiste stappen op het juiste moment te doen."
Vraag: Heb je de training gemist?
MM93: "Ik heb de training gemist, vooral de eerste twee weken, maar wat ik nog meer mis, is dat ik op de motor zit. Nu zit ik in een situatie waarin ik hoop snel terug te komen op een kleine fiets of zoiets, maar op dit moment moeten we het proces respecteren, de timing van de doktoren. Nu begin ik me er klaar voor te voelen, maar dit het moment dat het een beetje gevaarlijk wordt, want als je je er klaar voor voelt wil je meer en meer. Ik moet echter gewoon proberen te begrijpen wat mijn lichaam zegt."
Vraag: Al na het hardlopen van vorige week zeiden veel fans dat je heel snel was!
MM93: “Ik was verrast omdat mijn looptempo normaal gesproken 3:50 per kilometer is en ik een 4/4:10 per kilometer had gerend, dus het was een goed tempo. De volgende dag was ik kapot! Mijn benen waren helemaal leeg maar tijdens de week heb ik drie keer gelopen, ik ben een keer gaan fietsen en het lijkt erop dat de basis nu daar is. Dus, van de fysieke kant voel ik me klaar om terug te komen, maar als we 't specifiek over de arm dan nog steeds niet."
Over Repsol Honda
Vraag: Laatste race in Misano, het was de eerste race waarin het Repsol Honda Team dichter voorin te vinden was. Wat vond je ervan?
MM93: “Het Repsol Honda Team bevindt zich, denk ik, in een moeilijke situatie. Natuurlijk heb ik het gevoel dat ik daar belangrijk ben en dat we goede resultaten kunnen behalen, maar als je een rookie aan de andere kant van de garage hebt, en ikzelf vanaf de eerste race geblesseerd, dan kun je de richting een beetje kwijtraken. Maar nu ziet het eruit alsof het gesetteld is, een rookie heeft een leerproces en mijn teamgenoot, dat is natuurlijk ook mijn broer, heeft een goed leerproces.
"Maar de dinsdagtest in Misano was erg belangrijk omdat ze daar iets vonden en vanaf dat moment maakten Nakagami en mijn broer Alex een grote stap. P6 en P7 overall in het eindresultaat vind ik een goed resultaat voor hen. Ik kijk ernaar uit om zo snel mogelijk terug te komen om het team te helpen, maar op dit moment help ik alleen van buitenaf."
Vraag: Denk je dat hij (Alex) deze stap al heeft gemaakt?
MM93: “Alex zit in het proces, een belangrijk ding voor rookie rijders is dat ze twee races op rij in hetzelfde circuit hebben. Dit helpt enorm, het moeilijkste in de MotoGP is aankomen op een circuit met een MotoGP motor en alles proberen af te stellen.
"Alex zal in Montmelo arriveren op het Catalunya Circuit en het proces opnieuw moeten starten. Maar laten we eens kijken of hij een stap heeft gezet. Een stap zetten is gewoon racen om P8 tot P12, dit is de eerste stap die hij moest doen en van daaruit gaat het er om dat je probeert te leren, te zien waar je kunt verbeteren en dan nog een stap te zetten."
Vraag: Denk je dat het dit seizoen moeilijker is voor een rookie omdat het verschil tussen de eerste en de twintigste één seconde is?
MM93: "Het is moeilijk voor een rookie, maar ook voor iedereen. De tijden liggen echt dicht bij elkaar. Ik bedoel, binnen één seconde zijn er 17, 18 rijders en dit is iets geweldigs, want ik denk dat het niveau in MotoGP nu echt gelijk is en dit is goed voor de rijders, want uiteindelijk maken zij dat laatste verschil.
"Het is een moeilijk seizoen voor iedereen, maar vooral voor een rookie is het moeilijk omdat je veel races achter elkaar hebt. Het is vreemd, want als je een keer racet, ga je naar huis, dan kan het lichaam begrijpen hoe het beter kan, maar nu gaat alles heel snel. - te snel voor een rookie. En we hebben geen tests, ze hadden een eendaagse test in Misano en normaal gesproken hebben we tijdens een seizoen vier of vijf testdagen die veel helpen."
Vraag: Nu je thuis bent, ben je nu de adviseur van Alex geworden?
MM93: “Ik probeer Alex te helpen en op donderdag, als ze de banden worden toegewezen, stuurt hij me de foto en probeer ik wat advies te geven, misschien kan deze band de optie zijn, want vorig jaar en al deze dingen. Maar dan hebben we een regel: hij moet met zijn team werken, we moeten professioneel zijn en hij werkt met zijn team.
"Als hij twijfelt over de rijstijl of zoiets, belt hij mij, maar ik bel hem nooit. Hij moet mij bellen omdat hij op het circuit zit en met zijn team werkt en hij heeft Alberto daar, die ook veel ervaring heeft, en Emilio. Maar natuurlijk bellen we elke dag twee, soms drie keer."
Vraag: Honda stuurde een persbericht waarin ze zeiden dat je twee of drie maanden verwijderd bent van de het circuit. Op welk punt zitten we nu?
MM93: “Drie maanden is veel. Toen ik bij de dokters was, probeerden we het te begrijpen en luisterden naar de verschillende meningen, verschillende doktoren en ze zeiden dat het nog ongeveer drie maanden zou duren. In het begin is dat een schok voor een rijder, maar nu, op welk moment? Nu ben ik op het punt dat ik de grote stappen met mijn lichaam begin te voelen. Dus nu voel ik elke dag, elke week iets anders."
"De eerste drie weken waren hetzelfde omdat ik niets voelde, en ik voelde geen enkele verbetering. Maar nu begin ik wat verbeteringen te voelen, we beginnen te werken in de sportschool, ik begin te trainen. Dus, wanneer het moment is weet ik niet, maar ik weet dat ik het moment dat ik op een machine kan stappen aan het naderen ben, dat is het belangrijkste. Ik weet dat we op de goede weg zitten, maar ik weet niet of het nog één maand, twee weken of over twee maanden duurt voordat ik weer op een motor zit. Ik weet het niet; dit is iets dat mijn lichaam zal moeten zeggen."
Over MotoGP
Vraag: Ondertussen kijk je thuis naar de races, het moet wel super vreemd voor je zijn?
MM93: "Het is het moeilijkste, om thuis races te kijken is het moeilijkste omdat je daar naar de training kijkt, naar de races kijkt, waar je graag bij zou zijn. Als je dan ziet dat het zo dicht bij elkaar ligt, veel verschillende winnaars gedurende het seizoen en je ziet dat ze na zoveel races maar 84 punten hebben, dan word je nog meer gemotiveerd om terug te komen. Maar uiteindelijk is de timing de timing. Het ziet er vreemd uit dat ik na zeven races slechts 84 punten achterstand heb op de leider, en ik heb nul! Het is een vreemd seizoen en het lijkt erop dat er niemand is die een groot verschil maakt ten opzichte van de anderen."
Vraag: Wat vind je van dit seizoen? Nog zeven races te gaan, het is nog helemaal open!
MM93: "Het is raar, het is raar omdat het lijkt alsof niemand wil winnen! Niemand wil bovenaan staan, ik bedoel, het is moeilijk te begrijpen, maar als je een rijder bent, kun je het een beetje begrijpen. Het is een ding wanneer je een rijder bent en je wilt winnen, als je dan wint dan voelt dat fantastisch, maar het wordt anders wanneer je moet winnen. Dan verandert er iets en heb je veel meer twijfels, je weet niet meer of je zou moeten aanvallen of juist verdedigen. Je weet dat wanneer je van de tweede, derde, vierde plaats komt en er rijdt iemand voor je, je niets te verliezen hebt, je valt gewoon aan en rijdt met meer vertrouwen omdat je niets te verliezen hebt. Als je echter aan de top staat en je moet winnen, dan begin je in je hoofd, in je lichaam te twijfelen en wordt het moeilijker."
Vraag: Omdat dit jaar niet alleen twee rijders in de strijd verwikkeld zijn, maar veel fabrieken en ook satellietfietsen, is het een complex open seizoen.
MM93: "Ja, ik bedoel dat het goed is voor de MotoGP en de show nu een satellietteam een officiële motor heeft, zodat de motor veel races kan winnen. Dit is iets goeds, want dan kan een satellietteam een goed doel voor ogen hebben voor een seizoen, een goed doel voor een race, ze vechten daar. Voor sponsoren, voor al deze dingen is het veel beter."
Vraag: Je zei in een interview met DAZN in Oostenrijk dat je favorieten Dovi en Quartararo zouden zijn - is dat nog steeds hetzelfde?
MM93: "Het is moeilijk te zeggen. Het klopt dat ik in Oostenrijk Quartararo of Dovizioso tipte, maar eerlijk gezegd had ik meer van hen verwacht. Vooral van Quartararo, omdat hij de eerste twee races won met een ongelooflijk niveau, maar nu weet ik niet wat er aan de hand is. Hij worstelt veel, zelfs op een van zijn sterkste punten: de kwalificatietraining. Maar dan is Dovizioso constant, hij is er, maar hij heeft meer snelheid nodig als hij de titel wil winnen en we zien dat Viñales er is, Mir er is. Ik bedoel, we hebben acht, negen coureurs binnen 25 punten, dus het zal interessant zijn het einde van het seizoen te zien. En ja, we zullen proberen de show van binnenuit te ervaren!"
Vraag: Thuisrace in Barcelona deze week, zit je thuis je nagels te bijten?
MM93: “Nu is de MotoGP op slechts een uur rijden van mijn huis. En ja, het zal vreemd zijn, maar weet je, het is een vreemde situatie. Het is de eerste keer dat ik deze ervaring in mijn carrière heb, het is waar dat in de carrière van een atleet in welke sport dan ook, als je 15 jaar op de limiet rijdt, dan kan je dit een jaar gebeuren. We zullen proberen zo snel mogelijk terug te komen; de motivatie is er nog steeds."
Vraag: Vanaf 2013 heb je zes titels gewonnen, nu is het een moeilijk moment voor Honda. Veel mensen gebruiken dit moment om aan te vallen, zeggen dat de machine niet gemakkelijk en de strategie verkeerd is. Wat denk je?
MM93: “Ik heb nu veel tijd en ik lees veel, maar uiteindelijk, als je de afgelopen tien jaar neemt, heeft Honda een perfecte strategie gehad. Waarom? Omdat het het team is dat meer titels, meer teamtitels en meer constructeurs kampioenschappen heeft gewonnen. Ik denk dat Honda het al die jaren geweldig doet. Elke fabrikant worstelt een jaar, maar soms is het zo. We kijken ernaar uit om de situatie volgend jaar te verbeteren, omdat ik me een deel van Honda voel en ik voel dat het deel uitmaakt van mijn verantwoordelijkheid om Honda naar de top te brengen. En we komen terug, maar voor mij betekent de strategie van Honda uiteindelijk dat je een jaar kunt lijden, maar dat je de laatste tien jaar moet nemen, en de afgelopen tien jaar heeft Honda meer bereikt dan de andere fabrikanten.”
V: Moet een MotoGP motor een makkelijke fiets zijn, zoals mensen zeggen?
MM93: “Ik bedoel, natuurlijk is een MotoGP motor een MotoGP motor. Ik bedoel, elke MotoGP motor heeft een ander karakter en dan moeten de rijders zich aanpassen aan de motor. Honda hanteert deze filosofie al vele jaren in de 500cc en MotoGP raceklasse. Toen ik bijvoorbeeld met Doohan sprak, met Criville, was de filosofie dezelfde. Honda heeft een goede fiets, maar je moet 100% fit zijn, je moet de motor veel pushen, maar als je dan het gevoel krijgt met de motor, kun je heel snel zijn. Toen ik las 'nee, de fiets is alleen gemaakt voor Marquez-stijl en bla bla', is het niet zo."
"Ik bedoel, we hebben drie officiële motoren op de baan, vorig jaar waren ik, Lorenzo en Crutchlow en alle drie hadden we dezelfde opmerkingen. Het is iets anders als een rijder sneller of langzamer is. Maar ik ben de eerste die een snellere en gemakkelijkere fiets wil, het zal ook gemakkelijker voor mij zijn. Maar zo is het niet, het is een wedstrijdmotor en in de laatste race finishten ze bijvoorbeeld op P6 met Nakagami en P7 met een rookie rijder, Alex. Het is dus een goede fiets, hij heeft potentieel, maar als je de motor wilt begrijpen, moet je vaak crashen, maar je zult het begrijpen."
Vraag: Over de laatste race, een nieuw circuit, Portimao - wat vind je van dit circuit?
MM93 “Portimao wordt interessant om het seizoen af te sluiten. Ik hoop daar te zijn, ik hoop daar te racen met MotoGP omdat ik daar in 2012 heb getest met een Moto2 motor - lang geleden maar ik herinner me het circuit en het was erg leuk. Veel ups en downs, de natuurlijke lay-out van het land volgend, het was echt leuk, en het was erg leuk om daar te racen. Ik hoop dat ik kan proberen om daar te zijn en het seizoen op een goede manier af te sluiten.”
Vraag: Eindelijk een bericht aan alle fans?
MM93: “Ik wil alleen maar mijn dank uitspreken, vooral aan het hele Repsol Honda team en ook aan alle fans. Ik heb heel veel geweldige berichten ontvangen. Ik las heel veel vragen: ‘wanneer kom je terug?’ Ik weet het niet, ik weet niet wanneer ik terugkom. Ik hoop zo snel mogelijk terug te komen. Ik heb het gevoel dat het eerder vroeger dan later is, dus dit is ook iets goeds. Laten we eens kijken, maar bedankt dat je me blijft steunen, Honda steunt en maak je geen zorgen, we komen terug naar de top."