EICMA 2019: wat je hebt gemist
Stilte voor de storm?
Vanaf 1 januari 2020 moeten alle nieuw te homologeren motoren aan de Euro 5 normen voldoen. Vanaf 1 januari 2021 mogen er in theorie alleen nog Euro 5 motoren nieuw worden verkocht. In theorie, want in de praktijk zal er weer een overgangsregeling komen, waarmee bestaande voorraden nog een tijdje aan de man gebracht kunnen worden. De soep wordt dus weer een tikje lauwer door de strot gewurgd dan hij van het fornuis komt.
Maar toch, de pot staat bij de fabrikanten te pruttelen, het hele gamma moet binnen nu en volgend jaar ververst. Het zal de aandacht dus een stukje verdelen nu ze in meerdere pannetjes tegelijk moeten roeren. Maar er was wel degelijk leuk nieuws. We hebben naast het belangrijkste nieuws opmerkelijke dingen die je mogelijk hebt gemist voor je op een rij gezet.
Door Peter Aansorgh
Nieuws van A...
Aprilia RS660 en Tuono 660
Zo toonde Aprilia in Milaan twee motoren op basis van een nieuwe 660cc paralleltwin: de RS660 supersport en de Tuono 660 als semi-naked bike. De 660cc twin is voorzien van een krukas met 90° verzette kruktappen. Dit Euro 5 motorblok is goed voor 100 pk. Beide machines zijn voorzien van alle mogelijke elektronische imu-gebaseerde assistentiesystemen en bieden vijf rijmodi, te bedienen via het kleuren TFT-dashboard. De basis van het rijwielgedeelte is een aluminium frame, dat de motor als dragend element gebruikt.
Benda Asur 400
Het is Chinees, Engels praten doen ze niet, van persmappen hebben ze nog nooit gehoord. Maken wel een leuke motor, de Benda 400. De vloeistofgekoelde tweecilinder levert 27 kW bij 8000 tpm. Hij haalt 160 km/uur en verbruikt 3,3 liter / 100 km. Hij is Euro 4.
Benelli Leoncino 800 en Leoncino 800 Trail
Het Chinees-Italiaanse Benelli introduceerde twee motoren op basis van een nieuw ontwikkelde 755cc tweecilindermotor, die 60 kW (81 pk) bij 9.000 tpm levert. De “gewone” Leoncino is een naked bike de Leoncino 800 Trail een scrambler. Beide hebben een 50 mm upside-down voorvork met radiale remklauwen. De Trail heeft spaakwielen en ruigere banden, waarvan de voorste 19 inch groot is, waar de naked bike een 17 inch exemplaar heeft. Ook heeft de Trail een hoger geplaatste uitlaat.
Bimota Tesi H2
Bimota heeft samen met Kawasaki een nieuwe motorfiets gebouwd op basis van de Ninja H2 compressorkrachtbron. Daarbij heeft Bimota gebruik heeft gemaakt van haar beroemde Tesi-frame met naafbesturing van het voorwiel. De in Milaan voorgestelde motor was voorzien van elektronische instelbare vering en zeer in het oog springende carbonfiber winglets voor een goede wegligging bij hoge snelheid.
BMW F900R en F900XR
De BMW F850R is vernieuwd. De paralleltwin kreeg er 42cc bij en meet nu 895cc. Daardoor biedt hij meer koppel en een topvermogen van 105 pk, terwijl er ook een 35 kW versie voor het A2-rijbewijs is. Het blok heeft een slipperkoppeling en kan daarnaast worden uitgerust met “engine drag control” MSR, een systeem dat het remmende koppel bij gas loslaten beperkt. Op dezelfde basis heeft BMW nu ook een “XR”-versie heeft gemaakt. Deze straat-allroad heeft iets grotere veerwegen en een kuip met windscherm. LED-verlichting is standaard op beide modellen.
BMW S1000XR
De supersnelle straat-allroad van BMW, de S1000XR werd 10 kg lichter. Hij weegt nu 226 kg en kreeg tevens een nieuwe viercilindermotor met andere overbrengingen op de vierde, vijfde en zesde versnelling. Het nieuwe blok biedt meer mid-range koppel en een vermogen van 121 kW (165 pk) bij 11.000 tpm. Het rijwielgedeelte profiteert van een nieuw “flexframe”, dat beter profijt trekt van de stijfheid van het motorblok. De automatische veerinstelling Dynamic ESA en Hill Start Control zijn standaard, net als vier rijmodi.
Brixton Crossfire
Bin Brixton zijn de concept bikes van vorig jaar bijna ongewijzigd omgezet in productiemodellen, de Crossfire 500 en de CrossfireX. De 500cc tweecilinder lijnmotor levert 35 kW, het design is in Oostenrijk ontworpen en valt op door de hoekige “X”-tank.
CFMoto 700CL
Groot nieuws bij het Chinese CFMoto: het merk komt met een nieuwe Modern Classic, die in drie uitvoeringen leverbaar wordt: als scrambler (Adventure), als café-racer (Sport) en als retro (Heritage). De machines worden aangedreven door een vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 692cc, goed voor 55kW en 67 Nm. De motoren wegen 183 kg.
Ducati Streetfighter V4
Ducati had lichte wijzigingen aan de Panigale V4 en e Multistrada 1260S Grand Tour. Geheel nieuw in het Ducati-gamma is de Streetfighter V4. Dit is een naakte Panigale met een hoog en breed stuur. Hij weegt 178 kg en wordt aangedreven door de 1100cc Desmosedici Stradale met een motorvermogen van 208 pk. Winglets zorgen ervoor dat het voorwiel met 28 kg extra op de grond wordt gedrukt als je meer dan tweemaal de toegestane snelheid rijdt. Samen met een 6-assige IMU en een hele meute assistentiesystemen zorgt dit voor een optimale wegligging en remprestaties, ook in de bochten. Bij de S-versie helpt hoogwaardige elektronisch gestuurde Öhlins vering daar ook een handje bij.
Ducati Panigale V2
De Ducati Panigale V2 is eveneens geheel vernieuwd met een nieuwe vormgeving en een 6-assige IMU. Daarnaast werd het zadel comfortabeler en heeft Ducati de veer- en dempingskarakteristieken aangepast voor een betere wegligging. Voor de aandrijving zorgt de 955cc SuperQuadro motor, die in een monocoque frame hangt. Het blok levert 155 pk bij 10.750 Nm. Een enkelzijdige achterbrug zorgt voor de wielgeleiding achter, een 43 mm Showa BPF-voorvork houdt het voorwiel aan de straat, waarbij een Sachs stuurdemper voor extra stabiliteit zorgt.
Ducati Scrambler Icon Dark
In de Scrambler range biedt Ducati een nieuwe opstapper: de Icon Dark. Hij wordt aangedreven door een naar Euro 5 geüpdatete 800cc-motor en valt op door een zwartgelakt blok, aluminium zijpanelen, en een teardrop tank. Vernieuwde, ergonomische schakelaars zorgen dat je gemakkelijker door de menu’s op het LCD-dashboard kunt bladeren. Daarop vind je nu ook een benzinemeter. Verder is deze scrambler voorzien van bochten-ABS en het Ducati multimedia-systeem. Daarnaast presenteerde Ducati Scrambler nog twee conceptmodellen: een Motard en een allroad, de DesertX.
...Tot Z
Energica
Op de Eicma was veel elektrisch nieuws, waaronder de nieuwe Energica Eva Ribelle. Deze streetfighter-achtige motor heeft een 214 Nm sterke elektromotor, die een topvermogen van 107 kW of 145 pk levert. Hij trekt zijn energie uit een 21,5 kWh accu. Daarmee haalt ze 400 km in stadsverkeer of 180 km op de snelweg, dat alles gemeten in “real world conditions”. Met een DC snellader kun je hem in een uur opladen (42 minuten tot 80%), met AC Level 2 laden stop je er per uur lading voor 67 km range in.
Hadin Panther
De Hadin Panther is een nieuwe elektrische custom-cruiser van Amerikaanse origine. Hij heeft een aluminium buizenframe en een 45 kW sterke elektromotor, die wordt gevoed via een Panasonic Lithium-accu met intern accumanagement. De Panther biedt drie rijmodi, eco, normaal en sport. In de eco-mode haal je 220 km met een top van 70 km/uur, de normale modus biedt 100 km/uur bij 180 km range. De sport-modust laat je 129 km/uur rijden, met een range tot 160 km. Met snelladen zijn de accu’s in een half uur tot 80% opgeladen, volledig opladen duurt twee uur.
Harley-Davidson
Op de EICMA in Milaan toonde Harley-Davidson de nieuwe Harley-Davidson V-Twin, de Revolution® Max. Deze nieuwe, vloeistofgekoelde 60-graden V-Twin wordt verkrijgbaar in twee gedaanten: 1250cc in de nieuwe Harley-Davidson Pan America en 975cc in de Harley-Davidson Bronx. De Harley-Davidson Pan America is een gloednieuwe, geavanceerde adventure-touring motorfiets. De Revolution motor levert daarin 122 Nm koppel en meer dan 145 pk vermogen. De Bronx is een middelzware streetfighter waarbij het Revolution-blok 115 pk levert.
Harley-Davidson LiveWire
Op de EICMA werd wel het 2020 model van de Harley-Davidson LiveWire getoond, een elektrische custom die het merk vorig jaar in productie nam en die nu klaar is voor 2020. De elektromotor levert 105 pk, de topsnelheid is gelimiteerd op 153 km/uur, de acceleratie van 0 naar 100 in 3 seconden. De actieradius is 152 km, met snelladen kun je in 40 minuten tot 80% “tanken”. De LiveWire biedt zeven rijmodi (motorkarakters) en mobiele telematica-connectiviteit. Het prijskaartje is 34.000 euro.
Honda SH150i
Honda koos ervoor om de GoldWing en de Africa Twin al ruim voor de Eicma voor te stellen. Toch was er op de Eicma nog altijd nieuws. Zo is Honda’s woon-werk scooter, de SH 150i, voor 2020 vernieuwd. Hij kreeg een nieuw bodywork en 50% meer opbergruimte. Dankzij een nieuw frame met aangepaste geometrie is het comfortniveau verbeterd. Het nieuwe vierklepsblok levert meer koppel voor een snellere acceleratie naar de topsnelheid. De koppelafgifte van 14,2 Nm wordt bewaakt door een tractiecontrolesysteem, het topvermogen is 16,2 pk. De SH is verder voorzien van een stop-startsysteem voor een laag brandstofverbruik. Dat moet op 2,3 l per 100 km liggen.
Honda Rebel
De Honda Rebel is de 500cc custom-cruiser waarmee de A2-rijder uiting aan zijn lifestyle kan geven. Dat doet hij in 2020 met verbeterde vering, volledige LED-verlichting, de nieuwe versnellingsindicator, een assist en slipper-koppeling en een comfortabeler zadel. Ook heeft de tweecilinder lijnmotor een nieuwe uitlaat waarmee hij aan de euro-5 normen voldoet. Er is ook een “S”-versie beschikbaar met een topkuip, zwarte voor kappen en een ander zadel.
Honda CBR 1000 RR Fireblade
De Honda Fireblade heet voortaan CBR1000RR-R. Hij heeft nu een viercilinder-lijnmotor met titanium drijfstangen en gesmede aluminium zuigers, waarmee hij 218 pk bij 14.500 tpm levert. De Honda Selectable Torque Control werd geoptimaliseerd, daarnaast biedt de Fireblade een instelbare Startmodus met Power-, Motorrem- en Wheelie-controle. Het aluminium brugframe is voorzien van een lange swingarm. Verder heeft de Fireblade een zes-assige IMU (Inertial Measurement Unit), Honda Electronic Steering Damper (HESD) met 3 niveaus, een tweetraps ABS en Showa vering. De kuip is voorzien van winglets voor meer neerwaartse druk. Dan is er ook nog een SP-versie: die is voorzien van de tweede generatie Öhlins Smart Electronic Control (S-EC) ophanging en Brembo Stylema remklauwen.
Honda CB4X concept
Met de CB4X biedt Honda de motorrijder een blik op de toekomst. Deze experimentele motorfiets combineert elementen uit Sport, Touring en een beetje Crossover. De CB4X wordt aangedreven door een klassieke 4-cilinder in lijn, het windscherm volledig instelbaar en loopt het over in het kuipwerk. De koplamp is gevormd als een diamant, met agressieve styling naast de standaard Daytime Running Lights (DRL). Een mooie aluminium achterbrug benadrukt het korte kontje.
Horwin
Horwin is een nieuw, Chinees merk met een tweede hoofdkwartier in Duitsland. Het richt zich met de CR6 en CR6 Pro op de elektrische markt. De machines hebben een 55 Ah accupakket, dat in 3 uur van 0-80% kan worden opgeladen. De 7,2 kW sterke elektromotor is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, de topsnelheid van de 135 kg zware CR6 is 95 km/uur, de CR6 Pro heeft een 11 kW sterk motor en haalt 105 km/uur. Dan hebben ze ook nog de EK3-scooter: deze 95 kg zware scooter heeft een 6,7 kW sterke motor e een range van 100 km met een enkele 40 Ah accu, er kan een tweede accu bijgeplaatst.
Husqvarna
Met de Norden 901 presenteert Husqvarna een concept van een allroad, aangedreven door een 890 cc paralleltwin. Daarnaast heeft Husqvarna de prestaties van de 701 SuperMoto en 701 Enduro met nieuwe elektronica naar een hoger niveau getild. Ze hebben nu onder meer diverse rijmodi, Bosch bochten-ABS en een bochtafhankelijke tractiecontrole. Er komt daarnaast een 701 enduro LR-versie bij met een tankinhoud van 25 l, waarmee een actieradius van 500 km ontstaat. Alle 701-modellen worden aangedreven door een 74 pk sterke 692 cc eencilindermotor.
En alles daartussenin
Hybrides
Piaggio heeft een poging gedaan met de MP3 hybrid, daarna werd het stil rond hybrides. Toch was er in Milaan was er slechts één interessant nieuwtje op dit gebied: de Efesto 200 Novantanove hybrid kit. Dit systeem bestaat uit een accupakket en een elektromotor, die onder een Ducati Panigale worden gemonteerd. De elektromotor drijft de uitgaande as van de versnellingsbak via een extra tandwiel en een ketting aan. Een eigen stuureenheid zorgen ervoor dat je regeneratief kunt remmen. Via een schakelaar op het stuur kun je kiezen of je puur op benzine, puur elektrisch of op benzine met elektrische boost wilt rijden. In dat geval krijg je er 95 pk bij. De Panigale had er al 200…
Indian
Indian introduceerde in Milaan twee nieuwe modellen. De eerste daarvan is de FTR Rally. Dat is in feite een bestaande FT-er, die is voorzien van spaakwielen, een bruinvliegenierszadel, een rallywindscherm en ruige Pirelli Scorpion banden. De motor is verder voorzien van een LED-koplamp en een 1203 cc V-Twin, die 93 kW levert. Daarnaast introduceerde Indian de “Challenger”. Deze moderne Bagger wordt aangedreven door een gloednieuwe Indian PowerPlus krachtbron. Deze 60° V-twin heeft een cilinderinhoud van 1769 cc, goed voor een vermogen van 122 pk en een koppel van 178 Nm. De Challenger heeft verder volledige LED-verlichting, ABS, keyless contact, waterdichte zijtassen en Brembo remmen.
Italjet
Het Italiaanse Italjet presenteerde een nieuwe Dragster scooter, met een 200cc DOHC-motor, gekoppeld aan een CVT transmissie. De 200cc viertaktmotor levert 19,8 pk @ 8.250 tpm. Hij wordt in maart 2020 leverbaar.
Kawasaki Z H2
De smaakmaker van de show is ongetwijfeld Kawasaki. Het merk uit het Japanse Kobe presenteerde in Milaan bijvoorbeeld de revolutionaire supercharged Z H2, die een nieuw tijdperk in de spectaculaire Z-historie inluidt. Net als de andere Z-modellen valt de Z H2 op door zijn kenmerkende Sugomi styling, waarin het LED-verlichtingssysteem een prominente plaats in neemt. Voor de aandrijving zorgt de 200 pk sterke Euro 5 viercilinder met supercharger, die tot 2 bar vuldruk kan leveren. Het rijwielgedeelte bestaat uit een vakwerkframe van stalen buis en Showa vering, waarbij de BPF-voorvork is voorzien van Brembo M4.32 monoblock remklauwen. State-of-the-art, hellingshoekafhankelijke assistentiesystemen zorgen verder dat alles onder controle blijft.
Kawasaki Z900
Kawasaki heeft de Z900 voor 2020 sterk vernieuwd, met onder meer een nieuwe styling, een nog sterker en wendbaarder frame en een motorblok dat dankzij diverse verbeteringen aan Euro 5 voldoet. Daarnaast kreeg deze toch al riant uitgeruste supernaked een aantal extra features, waaronder geïntegreerde rijmodi (een combinatie van KTRC- en Power-modi), een nieuw TFT-kleurendisplay, Bluetooth smartphone connectiviteit, volledige LED-verlichting, en een nieuwe, zeer in het oog springende Sugomi-vormgeving.
Ninja 1000SX
Voor 2020 kreeg de Ninja 1000 SX een scherpere, nog sportievere look en LED-verlichting rondom, terwijl het 142 pk sterke motorblok diverse updates kreeg, waarmee het aan de nieuwe Euro 5 emissienormen voldoet. Daarnaast werd ook het zitcomfort voor de rijder en passagier verbeterd, bovendien kreeg de Ninja een hele range aan nieuwe, technologische features, waaronder elektronische cruisecontrole, een quickshifter, geavanceerde rijmodi en een 10,9 cm groot digitaal TFT-kleurenscherm met instelbare achtergrondkleur.
Kawasaki Electric
bij Kawasaki werd tijdens de persconferentie bij wijze van teaser een sportieve elektrische motor getoond, voor de “nabije toekomst”. Geen echte superbike, getuige de “right side up” voorvork en de tweezuigerremtangen, maar toch. Opvallend is dat het accupakket tussen de stalen buizen van het frame hangt, terwijl de elektromotor daaronder aan een voetgeschakelde viertrapstransmissie hangt. Kawasaki laat weten dat ze een merk is dat staat voor passie en prestaties en dat ze dus eerst met een opwindende elektrische motorfiets komen, voor ze “pure mobiliteitsoplossingen” overwegen.
Kawasaki W800
Vorig jaar introduceerde Kawasaki al de W800 Street en W800 CAFE. Voor 2020 komet daar de W800 bij waardoor de W-familie nu uit drie modellen bestaat. Met zijn pure styling en de 35 kW, luchtgekoelde 773cc motorblok met koningsas is de W800 een hommage aan de oorspronkelijke W1 uit 1966.
Kawasaki Z650
De Z650 is Kawasaki’s super wendbare allround naked bike. De machine is voor 2020 behoorlijk onder handen genomen, zo kreeg deze onder meer een aangescherpt design waarin de LED- verlichting een prominente plaats inneemt. Ook kreeg de Z650 een verbeterde krachtbron, die nu nog meer koppel biedt. Daarnaast kreeg de Z650 een nieuw dashboard met een TFT-display met Smartphone connectiviteit.
Kawasaki Ninja 650
De Ninja 650 is een allrounder in een supersport-jasje. Voor 2020 is ook deze sportieve machine aangepast. Hij behoudt het "Fun, Style, Easy" concept van zijn voorganger en combineert dit met aangescherpt design waarin de LED- verlichting – net als bij de Z650 - een prominente plaats inneemt. Ook kreeg de Z650 de verbeterde krachtbron met meer koppel, en natuurlijk prijkt ook het nieuwe TFT-display met Smartphone connectiviteit in het dashboard.
KTM 1290 Super Duke R
KTM toonde in Milaan een nieuwe versie van de 1290 Super Duke R. Deze supernaked is lichter geworden door het volledig nieuwe rijwielgedeelte en frame en biedt een geheel nieuwe alsmede verbeterde elektronica. Ook krijgt hij nog meer vermogen dankzij de verbeterde LC8-motor, die 132 kW (180 pk) bij 9.500 tpm levert.
KTM 890 Duke R
Bij KTM werd ook een grotere broer van de 790 Duke gepresenteerd: de 890 Duke. De LC8c-paralleltwin werd vergroot naar 890 cc, waardoor het vermogen steeg naar 89 kW (121 pk) bij 9.250 tpm. Verder biedt het model racewaardiger ergonomie, en volledig instelbare WP APEX-schokdempers. Op de 43 mm voorvork zitten radiaal gemonteerde Brembo Stylema vierzuigerremtangen.
KTM 390 Adventure
Hij werd al lang verwacht, maar nu is hij gekomen: de KTM Adventure 390. Deze allroad wordt aangedreven door de 373 cc metende eencilinder, die we kennen uit de RC390 supersport. Dit blok is met 32 kW (44 pk) bij 9000 tpm geschikt voor het A2-rijbewijs. De machine is verder voorzien van een stalen buizenframe en WP Apex vering. Hij weegt 158 kg en heeft een tank met 14,5 l inhoud. De zithoogte is 855 mm.
En nog veel meer
Kymco i-One
Het Chinese Kymco brengt volgend jaar een elektrische urban scooter. De i-One heeft een trendy uiterlijk en een fraai kleuren TFT-dashboard, waarop navigatie kan worden getoond. Hij is voorzien van twee uitneembare Ionex accu’s, die je thuis in huis kunt opladen of die je via een ruilsysteem op oplaadplekken kunt omruilen in een soort automatiek. Je kunt met één accu rijden en de andere thuis opladen. Met twee accu’s heeft hij een range van 90 km bij 30 km/uur, de top is 74 km/uur.
Kymco RevoNEX
Iets opwindender is de elektrische RevoNEX, die Kymco in Milaan toonde, al komt hij pas in 2021. Deze modern ogende naked bike biedt een “normale” rijsensatie omdat de elektrische motor is gekoppeld aan een zesversnellingsbak. De naked bike accelereert van 0 tot 100 in 3,9 seconden en in 11,8 seconden tot de topsnelheid van 205 km/uur. Een akoestische multi-frequentie-generator zorgt daarbij voor een motorgeluid. De Kymco AMP – Adaptive Machine Personality – zorgt daarbij voor diverse rijmodi.
Lambretta
Lambretta lanceert een nieuw topmodel: G325 Special. De G-Special heeft een volledig stalen frame met verwisselbare zijpanelen, het iconische Lambretta-ontwerp en een volledige bestuurdersinterface. Een speciale functie van de G325 Special is het in het voetbord geïntegreerde 'courtesy light'. Het licht heeft de vorm van het iconische Lambretta-logo en gaat automatisch branden wanneer de bestuurder het voertuig nadert. Technische gegevens van het blok geeft Lambretta niet, wel dat er in februari 2020 ook een elektrische versie van de G-Special wordt gelanceerd op Delhi Auto Expo.
Mitt
Het nieuwe, Spaanse merk Mitt liet in Milaan ook een paar leuke dingen zien, waaronder de Mitt GP400R supersport en de Mitt 330 GTS maxiscooter. De 165 kg wegende scooter wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 276cc eencilinder (Euro 4), die 19,5 kW @ 8.000 tpm levert. De GPR heeft een 400cc tweecilinder in het vooronder en weegt 174 kg. Meer gegevens heeft Mitt er nog niet van.
Moto Guzzi V85TT Travel
Moto Guzzi presenteerde een Travel-editie van de V85TT. Hierbij is de Guzzi-allroad voorzien van een hoger Touring windscherm, twee zijkoffers, handvatverwarming en extra LED-lampen. De TT Travel biedt ook smartphone connectivity en speciale graphics.
Moto Morini
MotoMorini timmert ook weer aan de weg. Bijvoorbeeld met een nieuwe Super Scrambler. Hij wordt aangedreven door een 1187cc tweecilinder CorsaCorta blok, verder heeft hij vooral een bijzonder neusje. Belangrijker is wellicht dat Moto Morini met een nieuw 650cc platform komt. Een telg uit die familie is de 6,5 SeieMMezzo, een soort retro-cafe-scrambler met ruige banden en een korte kont, die feitelijk alleen uit zadel bestaat. De andere telg is de X-Cape, een bijzonder fraaie allroad met 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel, een instelbaar windscherm. De 650cc- paralleltwin van beide modellen is standaard beperkt tot 48 pk.
MV Agusta Brutale 1000RR
De Brutale 1000RR verrijkt het gamma van MV Agusta. Deze naakte superbike-replica is voorzien van een 998cc viercilinderblok dat 208 pk levert. Mede dankzij een carbonfiber kuip weegt de machine slechts 186 kg, waarmee de Brutale razendsnel accelereert naar een topsnelheid die boven de 300 km/uur ligt. Hoogwaardige Öhlins vering zorgt daarbij dat het rubber aan de straat blijft. Het TFT-dasboard is voorzien van MVride connectiviteit voor navigatie via de GSM.
Piaggio Medley
De nieuwe Piaggio Medley krijgt een volledige make-over. Een moderne interpretatie van de klassieke 'stropdas' geeft de nieuwe Medley een sportievere uitstraling. De Medley krijgt de nieuw 125cc i-get motor met stop-startsysteem, alsmede een digitaal LCD-dashboard met Piaggio MIA connectivity. Het rijwielgedeelte profiteert van nieuwe velgen en een bredere achterband.
Super Soco
Het Chinese VMoto – dat een importeur in het Nederlandse Waardenburg heeft – levert elektrische Super Soco scooters. Nieuw daarin is de e-Max Vs1, een stads-distributiescooter met uitneembare accu’s. Hij heeft een maximum snelheid van 85 km/uur en een range van 80 km, bij 45 km/uur en een rijder van 75 kg. Met een tweede accupakket erin haalt hij het dubbele. De scooter weegt 115 kg. Op de Eicma toonde ze ook een luxe scooter, de CPX. Deze scooter heeft een 4 kW motor, goed voor een top van 90 km per uur. Net als de e-Max heet hij uitneembare accu’s met dezelfde range.
Suzuki V-Strom 1050
Het enige nieuws bij Suzuki is de komst van de V-Strom 1050. De naam doet vermoeden dat de cilinderinhoud is vergroot, maar die was en is echter 1.037cc. Wel levert de V-Strom nu iets meer vermogen, 107 pk bij 8.500 tpm. Daarnaast is de V-Strom 1050 leverbaar in een 35 kW versie. De V-Strom biedt een in drie standen instelbaar en uitschakelbare tractiecontrole en een Drive Mode Selector, terwijl de wat ruigere XT-versie daar nog cruisecontrole, een gecombineerd remsysteem met elektronisch geregelde motorrem, hill hold, hellingcontrole en ladingcontrole aan toevoegt. Opmerkelijk is dat Suzuki heeft gekozen voor een 3-assige IMU, waar bij de concurrentie al jaren een 6-assige IMU wordt gebruikt.
Tot slot...
Sym MaxSym TL
Sym verraste onlangs al met een nieuwe MaxSym TL, het nieuwe vlaggenschip van Sym. Deze scooter valt op doordat het motorblok en de CVT in het frame zijn gemonteerd en niet op de achterbrug: het achterwiel wordt door een ketting aangedreven. De paralleltwin heeft een cilinderinhoud van 465cc en levert 30 kW @ 6.750 tpm. De achtervering maakt gebruik van een zeer apart linksysteem, links op de achterbrug.
Sym MaxSym 400i
Op de Eicma toonde Sym - naast een aantal nieuwe 125cc scooters – ook nog een andere nieuwe Maxiscooter, de MaxSym 400i Euro 5. De vloeistofgekoelde eencilinder van deze scooter levert 24.3 kW @ 6.500 tpm. Verder heeft deze MaxSym keyless contact, LED-verlichting en een met de hand verstelbaar windscherm.
Symnh 200
De Symnh T200 is een allroad die is geïnspireerd door de motorcross Hij heeft een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel en wordt aangedreven door een 13,5 kW (18 pk) sterke, vloeistofgekoelde eencilindermotor.
Triumph Bud Ekins Bonneville T120 en T100
Weinig echt nieuws bij Triumph, de Bud Ekins edities van de T120 en T100 Bonneville modellen zijn als je het ons vraagt een teken van bloedarmoede. Een ander kleurschema met handgeschilderde biezen en het oude Triumph-logo, 'flying globe' Bud Ekins-logo’s, een Monza tankdop, LED-richtingaanwijzers en bar-end spiegels. Meer dan dat is het niet. Oh ja, elke motor wordt geleverd met een certificaat van echtheid, om het echt te laten lijken.
Triumph Thruxton RS
Wel nieuw is de Thruxton RS, die het originele caféracer-design DNA biedt. De prestaties zijn naar een hoger niveau getild dankzij een 8 pk sterker motorblok, dat nu 105 Nm levert bij een snellere gasreactie doordat de massatraagheid van de krukas met 20% is verminderd. Het maximum koppel van 112 Nm wordt 700 toeren eerder geleverd. Uiteraard is ook het uiterlijk aangepast, verder is de RS 6 kg lichter dan zijn voorganger en stopt hij via radiale Brembo M50 Monobloc remklauwen.
Triumph Bobber TFC
De Bobber TFC is het derde Triumph Factory Custom-model. Hij is voorzien van 1.200 cc High Torque blok met meer vermogen en biedt diverse premium onderdelen, waaronder een Öhlins volledig verstelbare voorvork & verstelbare RSU, geborstelde Arrow-dempers met koolstofvezel eindkappen, dubbele Brembo M50 monobloc remklauwen en een Brembo MCS radiale hoofdremcilinder. De Bobber is verder voorzien van een koolstofvezel bodywork, een echt leren zadel en een unieke TFC badge.
Yamaha MT125
“The Dark Side of Japan”-familie mag de geboorte vieren van de nieuwe de MT-125, waarmee rijders met het A1-rijbewijs de Hyper Naked-scene kunnen ontdekken. Voor 2020 heeft Yamaha deze MT-125 radicaal herzien, met een compleet nieuw, 11 kW sterk motorblok, een nog wendbaarder rijwielgedeelte en een nog feller en radicaler “Mass forward”-design met lekker agressief ogende “Twin-Eye”-contourverlichting, waaronder een felle, ultracompacte LED-projectiekoplamp is geplaatst. Achter het masker vind je een multifunctioneel LCD-instrumentenpaneel, dat de rijder op een breed scala aan informatie trakteert. Het brandstofverbruik mag met 2,13 l/100 km toonaangevend worden genoemd
Yamaha MT-03
Voor 2020 heeft Yamaha de MT-03 een radicaal nieuwe look en feel gegeven, met een lekker agressief koplampmasker met smalle contourlichten en een centrale LED-koplamp. De MT-03 wordt aangedreven door een DOHC-tweecilinder met vier kleppen per cilinder, goed voor 30,9 kW (42 pk) bij 10.750 tpm. Deze “Dark Lightning” heeft daarnaast een nieuw ontwikkeld, lichtgewicht, diamant-frame met goudkleurige 37 mm upside-down voorvorkvoorvork en een langere swingarm. Een stuggere achterveer en een verbeterde dempingskarakteristiek van de monoschokdemper brengen de rijeigenschappen van de nieuwe MT-03 daarbij naar een nog hoger niveau.
Yamaha TMAX
Yamaha’s sportscooter, de TMAX is voor 2020 vernieuwd. Dankzij een 2 mm grotere boring is de cilinderinhoud van de tweecilindermotor naar 560 cc gebracht. De motor kreeg instelbare motormodi, een smart-key systeem, een slankere carrosserie met een gemakkelijkere opstap, LED-knipperlichten en een LED-achterlicht. Onder het zadel passen twee jethelmen. De middenbok heeft een anti-diefstal vergrendelingssysteem. Er komt ook een “Tech Max” uitvoering, met onder meer een elektrisch verstelbaar windscherm, verstelbare achtervering, cruisecontrole, handvatverwarning en een verwarmbaar zadel.
Yamaha Tracer 700
Yamaha’s lichte toermotor, de Tracer 700, heeft voor 2020 een behoorlijke update gekregen. Het meest opvallend is de styling van de top-half, die opvalt door de LED-contourverlichting en de LED-koplampen. De 689cc tweecilindermotor kreeg andere instellingen en een ander uitlaatsysteem zodat deze aan Euro 5 voldoet. Ook werd de voorvering verbeterd en voorzien van instelmogelijkheden voor veervoorspanning en uitgaande demping. Verder kreeg de Tracer 700 een met één hand verstelbaar windscherm en een breder stuur met accessoire-brug.
Yamaha Tricity 300
In het kader van de stedelijke mobiliteit introduceert Yamaha een grotere versie van de Tricity driewielscooter. Deze Leaning Multi Wheel scooter kreeg een 292cc-blue-core krachtbron die goed is voor 20,6 kW (28 pk) bij 7.250 tpm, zodat deze ook geschikt is voor het A2-rijbewijs. Omdat de spoorbreedte voor 470 mm is – en dus groter dan 465 mm – is het voor de wet een tweesporig voertuig dat je ook mag rijden met rijbewijs B van voor 19 januari 2013. De Tricity 300 staat op 14 inch banden en is voorzien van een tilt lock assist, alsmede een smart-key contactsysteem.
Vespa Elettrica 70 km/h
Vespa bracht vorig jaar een elektrische “brom”-scooter op de markt, geheel in stijl met de klassieke, geheel stalen Vespa body. Voor 2020 wordt deze gevolgd door een uiterlijk identieke Vespa, maar nu met een 3,6 kW elektromotor, goed voor een topsnelheid van 70 km/uur, mits in power-mode, anders blijft het 45 km/uur. De actieradius van de 4,2 kWh (86 Ah) lithium-ion batterij daalt in de power-mode van 100 km tot 70 km. Volledig laden via het 220V stopcontact duur 4 uur. Het Vespa multimedia platform “MIA” is standaard aanwezig, net als een 4,3 inch kleuren TFT display.
Uitzonderlijk…
Wie zijn ogen in Milaan de kost gaf, kon nog tientallen andere elektrische motoren en scooters vinden. De meeste van Chinese makelij en waarschijnlijk zonder kansen op de Europese markt. Er waren echter ook kanshebbers en rare buitenbeentjes. Wie het leuk vindt kan eens googelen op het Zweedse Ösa (Cake en Kalk), op het Indische LEM, het Taiwanese Ottobike, het Spaanse Zontes of op het Chinese Yadea. Dit laatste merk zal waarschijnlijk in Nederland op de markt komen.