Zoeken

yamaha vernieuwt T-Max voor 2012

8 november 2011
In 2001 verraste Yamaha vriend en vijand met de T-Max 500, een maxi-scooter die al snel als de R1 onder de motorscooters werd gezien en daarmee verantwoordelijk was voor een nieuw segment; de Sports Maxi-Scooter. Voor modeljaar 2012 heeft Yamaha de sportieve motorscooter opnieuw flink onder de loep genomen.

Yamaha_T-max_2012_01

Geheel in de hedendaagse trent om maxi-scooters vooral meer rijeigenschappen van een motorfiets mee te geven (en dan met name voor wat betreft stabiliteit) is men ook bij Yamaha dat pad gaan bewandelen. Daarvoor heeft de maxi-scooter een compleet nieuw rijwielgedeelte aangemeten gekregen, Yamaha_T-max_2012_02dat bovendien ook nog een stuk lichter moet zijn, maar dat is niet het enige wat aan de 2012 T-Max is vernieuwd. Ook motorisch moet de opmerkelijke tweecilinder een boost hebben gekregen, waardoor vooral het middengebied een stuk sterker moet zijn geworden.

Het opmerkelijke koppel is volgens Yamaha gerealiseerd door de 530cc tweecilinder te voorzien van lichtere en meer efficiënte onderdelen, waaronder aluminium gesmede zuigers, een nieuw vormgegeven verbrandingskamer en nieuwe nokkenasprofielen. Ook is de stalen geleidebus van de balanceerzuiger vervangen door een aluminium exemplaar, wat bovendien van een ventilatiegat is voorzien om het pompend effect te elimineren. Yamaha_T-max_2012_11Hetgeen de vermogensverliezen ten goede moet zijn gekomen. Ook zijn zowel het in- als uitlaatsysteem aangepast op het nieuwe motorblok, met nu een 34mm gasklephuis en een langer uitlaatsysteem met nieuwe demper.

Resultaat van deze veranderingen is volgens Yamaha een scooter die over een beduidend sterkere acceleratie moet beschikken in het gebied van 40-90 km/u. Om het geheel ook nog eens strak op de weg te houden heeft de T-Max een nieuw frame gekregen, dat uit die-cast aluminium is vervaardigd. Een groot deel van de gewichtsreductie werd met het nieuwe frame gerealiseerd. Door toepassing van een die-cast aluminium achterbrug is bovendien het zwaartepunt verder naar voren komen te liggen. De T-Max heeft verder een grotere, 282 mm remschijf voor (ABS is nog steeds optioneel), een wat agressievere vormgeving met in twee standen instelbaar windscherm en een nieuw dashboard aangemeten gekregen.

Yamaha_T-max_2012_03

De 2012 T-Max wordt leverbaar in de kleuren Sonic Grey, Tech Silver, Midnight Black en Competion White, wanneer hij bij de dealer te bezichtigen is en hoeveel hij moet gaan kosten is nog niet bekend.