Zoeken

Yamaha onthult 2021 MT-09

27 oktober 2020
Yamaha heeft de 2021 versie van de MT-09 aangekondigd. Zoals ruim een maand geleden al op Motorfreaks te lezen heeft Yamaha de cilinderinhoud van de CP3 Crossplane driecilinder naar 890 cc vergroot en heeft nu een topvermogen van 119 pk. Dat is echter niet het enige wat aan de MT-09 is vernieuwd.

Meer cilinderinhoud, meer vermogen en koppel, minder gewicht, hellingshoek afhankelijke elektronica en een compleet herzien design, dat is in een notendop de 2021 MT-09, de motor die voor Yamaha de aftrap was van een compleet nieuwe line-up van wat ze zelf het Hyper Naked segment noemen. 

Een jaar later volgde de MT-07, die minstens zo succesvol was. Inmiddels omvat de MT familie maar liefst 8 modellen variërend van 125 cc tot 1000 cc, waarmee het een van de breedste en meest succesvolle - zo niet dé breedste en meest succesvolle - modelseries in de 65-jarige geschiedenis van de Yamaha Motor Co.,Ltd is. 

Sinds 2013 zijn er in Europa meer dan 250.000 MT-modellen verkocht en dat is een behoorlijk indrukwekkend cijfer. Voor 2021 hoopt Yamaha de verkoop een extra boost te kunnen geven met deze compleet vernieuwde derde generatie.  

Meest in het oog springende vernieuwing is de koplampunit, waar de Johnny No.5 annex E.T. koplampen al na drie jaar het veld hebben moeten ruimen voor een Alien-achtige koplamp, wat als je 't ons vraagt het stoere uiterlijk niet ten goede is gekomen. Maar goed, smaken verschillen. 

Zoals we anderhalve maand geleden al schreven heeft Yamaha de cilinderinhoud van de MT-09 vergroot naar nu 889 cc, wat is gerealiseerd door de boring met 3 mm te vergroten. Dankzij die extra 42 cc is het maximum vermogen met 4 pk gestegen naar nu 119 pk bij 10.000 toeren. Ook het koppel is er op vooruit gegaan, met een maximum waarde nu van 93 Nm bij 7.000 toeren, 1.500 toeren lager dan het huidige model.

 

Net als bij het huidige model is standaard een quickshifter voorzien, die ten opzichte van het huidige model compleet is vernieuwd - naast opschakelen kan nu ook terugschakelen zonder koppeling worden gedaan. Wat transmissie betreft heeft Yamaha de overbrengingsverhouding van de 1e en 2e versnelling verhoogd, de slip-assist koppeling heeft nieuw materiaal voor de frictieplaten om die 4 extra paardenkrachten aan te kunnen.


Een van de belangrijkste ontwerpkenmerken van de nieuwe 889 cc-motor is het volledig nieuwe benzine-injectie systeem. Terwijl de huidige MT-09 voorzien is van injectoren die rechtstreeks op de cilinderkop zijn bevestigd, zijn de injectoren op het geheel nieuwe model aan de gasklepzijde gemonteerd. De brandstof wordt op de achterkant van de inlaatklep ingespoten.

Dit systeem biedt volgens Yamaha een betere brandstofverneveling en vermindert ook de adhesie van brandstof aan de inlaatpoortwanden. Dit nieuwe systeem zorgt voor een uitstekend verbrandingsrendement en draagt bij aan het 9% lagere brandstofverbruik van het nieuwe model.

De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) van de MT-09 is geüpgraded voor 2021 met een nieuwe APSG, wat staat voor Accelerator Position Sensor Grip. Dit lichtgewicht ride-by-wire-systeem is vergelijkbaar met de eenheid op de YZF-R1 en R1M en voorzien van modelspecifieke instellingen voor wrijving en gasklepopening. Het vervangt de poelie-opstelling van het huidige model, voor een uitstekend gevoel en betrouwbaarheid. 



Niet alleen het blok, maar ook het rijwielgedeelte heeft Yamaha onder de loep genomen. Het aluminium Deltabox frame is compleet nieuw, de CF-technologie (Controlled Filling, een hightech spuitgietproces waarvan Yamaha claimt wereldleider te zijn) heeft de dunste wand op een spuitgegoten frame van Yamaha ooit mogelijk gemaakt. 

Met grotere dubbele balken die rechtstreeks van de stuurinrichting naar het draaipunt van de swingarm lopen om optimale kracht te bieden, zijn het nieuw ontworpen aluminium frame, het subframe en de swingarm 2,3 kg lichter dan de vorige constructie. Dit moet volgens Yamaha aanzienlijk bijdragen aan de hogere wendbaarheid van de 2021 MT-09.

Voor verbeterde rijeigenschappen zijn de stijfheidsbalans in lengte- en dwarsrichting en de torsiestijfheid verfijnd, met 50% meer laterale stijfheid. Dit zorgt voor een hoge mate van rechtuitstabiliteit.

Aansluitend op het compactere frame en de kortere voorvork is de positie van de stuurbuis 30 mm verlaagd, wat een beter gevoel van voorwielgrip in bochten moet geven met meer feedback voor de motorrijder. De wendbaarheid wordt ook verbeterd door het gebruik van een nieuw ontworpen CF-gegoten aluminium subframe dat 1,5 kg lichter is dan het stalen ontwerp van het vorige model.

De nieuwe MT-09 is het eerste Yamaha Hyper Naked-model dat is uitgerust met een 6-assige IMU, die is ontwikkeld op basis van het systeem dat sinds 2015 op de YZF-R1 wordt gebruikt, maar 50% kleiner en 40% lichter is dankzij een grondige herziening van de sensorlay-out.

De IMU regelt onder meer het Traction Control Systeem (TCS), het Slide Control Systeem (SCS), plus voor het voorwiel het LIFt Control systeem (LIF) en het Brake Control (BC) systeem. Onduidelijk is echter of de MT-09 ook van bochten-ABS is voorzien, waar wordt in de technische informatie niet over gerapt. 



Nieuw is ook een 3,5" fullcolour TFT display. De lichtgewicht constructie en middelgrote lay-out is gekozen om naadloos te passen bij de nieuwe LED-koplampconstructie. Zo blijft het compacte en wendbare gevoel vanuit het perspectief van de rijder behouden.

De toerenteller met indicatiebalken verandert van kleur naarmate het toerental stijgt of daalt en het display bevat een klok, schakelindicator, water- en luchttemperatuur en meer. Het nieuwe display is gekoppeld aan de 6-assige IMU en er kan van scherm worden gewisseld. Ook kan de voorkeursmodus voor de elektronische hulpmiddelen via een schakelaar op het stuur worden geselecteerd.

Oh ja, nog even die koplamp. De LED-koplamp constructie is voorzien van een enkele centrale bifunctionele projectorkoplamp met meerdere LED's die een brede, gelijkmatige en krachtige lichtbundel met zachte randen produceren voor zowel dim- als grootlicht. 

Het idee achter de contourverlichting is dat het een kenmerkend Y-vormig logo projecteert dat de motor de aanblik van een roofdier moet geven. Dat thema wordt aan de achterkant voortgezet, waar het lichtgewicht LED-achterlicht Y-vormige verlichting projecteert die het DNA van de volgende generatie MT moet onderstrepen.

De nieuwe MT-09 zal verkrijgbaar zijn in drie kleuren: Storm Fluo, Icon Blue en Tech Black. Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf maart 2021.