Zoeken

Yamaha MT09: eerste model met nieuwe driecilinder

11 juni 2013
Na de presentatie van het nieuwe driecilinder motorblok op de Intermot in Keulen het afgelopen jaar heeft Yamaha nu een eerste model op basis van de driecilinder onthuld. De 2014 MT09 vormt volgens Yamaha een gloednieuw concept binnen het sportieve segment, die met 115 pk bij 191 kg rijklaar de motorwereld voorgoed moet veranderen.

Yamaha MT09 2014

Het is jaren behoorlijk stil geweest bij de op een na grootste motorfabrikant, maar is is men bij Yamaha eindelijk weer gas gaan geven op het gebied van ontwikkeling van nieuwe motorfietsen. Op de Intermot in Keulen werd het afgelopen jaar met de onthulling van een nieuw driecilinder motorblok al een kleine voorbode gegeven, en vandaag is door Yamaha met de MT09 een eerste driecilinder motorfiets gelanceerd.

De MT09 wordt aangedreven door een 850cc driecilinder lijnmotor, die wordt opgegeven voor een topvermogen van 115 pk bij 10.000 toeren en een koppel van 85 Nm bij 8.500 toeren per minuut. Volgens Yamaha moet de driecilinder over een breed toerentalbereik het hoogste lineaire koppel in zijn klasse hebben, wat moet resulteren in een ongekende acceleratie. Dankzij het crossplane karakter moet de MT09 ook een zeer eigenzinnig en kenmerkend uitlaatgeluid produceren. Geheel volgens hedendaagse trend is de MT09 van verschillende rijmodi (Standaard, Touring, Sport) voorzien, door Yamaha tot D-Mode gedoopt.

Het motorblok is gemonteerd in een rijwielgedeelte dat uit een aluminium diecast frame en achterbrug, een bijna horizontaal (onder het zadel) geplaatste achtershock en een 41 mm upside down voorvork is opgebouwd. De vering is zowel voor als achter instelbaar op het gebied van veervoorspanning en uitgaande demping. De fiets heeft een wielbasis van 1.440 mm, die in combinatie met de balhoofdhoek van 25° en de naloop van 103 mm voor een sportief stuurgedrag zal moeten zorgen. Een fatbat stuur en een lang, vlak zadel moeten volgens Yamaha voor een stressvrije ergonomie zorgen.

Yamaha MT09 2014

De MT09 modeljaar 2014 zal leverbaar zijn in vier kleuren, Deep Armor, Blazing Orange, Race Blu en Matt Grey.

Technische gegevens

Motor
Type motor: Vloeistofgekoeld, 4-takt, 3 cilinder, 12 kleppen, DOHC
Cilinderinhoud: 847 cc 
Boring x slag:  78,0 mm x 59,1 mm
Compressieverhouding:   11,5:1
Max. vermogen:    84,6 kW (115 pk) bij 10.000 tpm
Max. koppel:  85 Nm (8,9 kg-m) bij 8.500 tpm
Smeersysteem:     Wet sump
Brandstofsysteem:    Brandstofinspuiting met YCC-T
Type koppeling:      Nat, meervoudige platen
Transmissie:  6 versnellingen
Ontstekingssysteem:  TCI
Startsysteem:   Elektrisch
Transmissie:   6 versnellingen
Eindoverbrenging:  Ketting
Chassis
Type chassis:  Aluminium CF gegoten frame, diamantvormig
Wielophanging, vóór:   Upside-down voorvork, Ø 41mm, veervoorspanning en uitgaande demping verstelbaar
Veerweg, vóór:   137 mm
Balhoofdhoek:   25º
Naloop:   103 mm
Wielophanging, achter: Monocross, horizontaal geplaatste schokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping verstelbaar
Veerweg, achter:  130 mm
Remsysteem, vóór: Hydraulisch bediend remsysteem, twee Ø 298mm-remschijven, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen
Remsysteem, achter:  Hydraulisch bediend remsysteem, enkele Ø 245mm-remschijf
Bandenmaat, vóór:  120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless)
Bandenmaat, achter:      180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless)
Afmetingen
Lengte 2.075 mm
Breedte:      815 mm
Hoogte:     1.135 mm
Zithoogte: 815 mm
Wielbasis:   1.440 mm
Grondspeling:  135 mm
Rijklaargewicht 191 kg (inclusief ABS remsysteem)
Inhoud brandstoftank:     14 liter
Motorolie hoeveelheid:  3,4 liter