Motorfreaks - Vyrus lanceert 987 C3 4V - Vyrus lanceert 987 C3 4V

Zoeken

Vyrus lanceert 987 C3 4V

29 januari 2010

Het afgelopen jaar al wisten we er melding van te maken, en nu is het dan eindelijk zover. Vyrus, de kleine Italiaanse fabrikant uit Rimini, heeft haar nieuwe superbike gepresenteerd: de 987 C3 4V.

Vyrus-987-C3-4V_1.jpg

Vyrus-987-C3-4V_2.jpgMocht deze motor je bekend voorkomen, dat kan. In het verleden werkte Vyrus samen met Bimota aan de ontwikkeling van de Tesi, totdat beide partijen besloten uit elkaar te gaan en Vyrus zelf naafbestuurde motorfietsen ging ontwikkelen.

Die ontwikkeling resulteerde in een tweetal modellen, de tweekleps aangedreven 984 C3 2V en de vierkleps aangedreven 985 C3 4V. Net als bij de Tesi werd ook door Vyrus een beroep gedaan op Ducati voor wat betreft de levering van motorblokken.

De 2V werd opgegeven voor een vermogen van 90 Pk, terwijl de 4V goed was voor een geclaimde 150 Pk. Omdat anno 2010 je met dit soort waarden echt niet meer kunt thuiskomen werd door de Italianen hard gewerkt aan de nieuwste versie 987 C3 4V.

Vyrus-987-C3-4V_4.jpgDe 987 C3 4V wordt aangedreven door het 1198cc motorblok van Ducati's 1198R en wordt opgegeven voor een vermogen van 185 Pk, en dat zijn zelfs vijf Pk meer dan wat Ducati zelf opgeeft voor haar eigen 1198R.

Volgens Vyrus komt dit motorblok het dichtst in de buurt bij het echte SBK werk, maar dat is nog geeneens wat de 987 C3 4V zo indrukwekkend maakt. De motor weegt namelijk slechts 155 kg, wat 'm met een Pk/gewichtsverhouding van 1,19 Pk per kilo de meest extreme productiefiets ter wereld maakt op dat gebied.

Of bij die 155 kilo ook nog een kentekenplaathouder, knipperlichten en dat soort wettelijke zaken moeten worden opgeteld is niet duidelijk, maar zelfs dan zal het zondermeer de meest extreme productiefiets ter wereld zijn.

Vyrus-987-C3-4V_3.jpg

De 987 C3 4V gaat in Itali:e € 66.000,- kosten. De later dit jaar geplande 4V V versie, de van supercharger voorziene versie die 211 Pk moet produceren, zal € 12,000,- meer moeten gaan kosten. Hoeveel de motoren in de Benelux moeten gaan kosten is vooralsnog niet bekend.

Zie ook: