Motorfreaks - Triumph vernieuwt Street Triple (R) voor 2013 - Triumph vernieuwt Street Triple (R) voor 2013

Zoeken

Triumph vernieuwt Street Triple (R) voor 2013

3 oktober 2012
Op de Intermot in Keulen werd door Triumph het doek gelicht van de nieuwe Street Triple R, die naast een nieuwe frisse look ook onderhuids stevig onderhanden is genomen. Met een compleet nieuw frame met verbeterde geometrie, een compleet nieuw uitlaatsysteem, een herziene motormapping en een gewichtsbesparing van 6 kilo hoopt Triumph de concurrentie weer een stap voor te blijven.

Triumph_Street_Triple_R_2013_01

De vaste Motorfreaks zal het ongetwijfeld niet zijn ontgaan, wij van Motorfreaks zijn vanaf het eerste moment dat we kennis mochten maken met deStreet Triple helemaal lyrisch over de fiets die dankzij z'n flitsende stuureigenschappen en hTriumph_Street_Triple_R_2013_03eerlijk smeuïge driecilinder een heerlijk ding is om mee te spelen.

Nadat de fiets enkele jaren geleden een frisser uiterlijk met nieuwe koplampunit kreeg aangemeten heeft Triumph de Street Triple en Street Triple R voor modeljaar 2013 zijn eerste écht grote update gegeven. Hoogtepunt van alle vernieuwingen is het compleet nieuw ontworpen aluminium twin-spar frame, dat nu bij de achterzijde aansluit op een al even nieuw tweedelig en onder hoge druk gespoten subframe.
Het nieuwe frame is niet alleen robuust en ijzersterk, maar is volgens Triumph bovendien het meest geavanceerde design ooit. Ontworpen om rijdynamiek, wendbaarheid en rijplezier te optimaliseren is het ontwerp vooral veel lichter door het aantal onderdelen te verminderen en minder lassen in het frame.

Triumph_Street_Triple_R_2013_02

Meest in het oog springend verschil is het nieuwe uitlaatsysteem, dat bij de 2013 Street Triple ( R ) van onder het kontje naar onderen is verplaatst, waardoor flink wat gewicht kon worden bespaard en de massacentralisatie werd verbeterd. Hierdoor kon ook de balhoofdhoek tot 24,1 graden worden verkleind, Triumph_Street_Triple_2013_blue_02terwijl de naloop juist met 0,5mm is gegroeid naar nu 99,6 mm. Dit, in combinatie met het 6 kilo verlaagde rijklaar gewicht (183 kilo met volle tank), moet volgens Triumph garant staan voor vlijmscherpe, dynamische rijeigenschappen.

Het motorblok is inwendig ongewijzigd gebleven, wel is het motormanagment aangepast voor een nog smeuïgere afgifte van de 106 pk en 68 Nm koppel, die via de close ratio zesversnellingsbak aan het achterwiel worden doorgegeven. Het blok is volgens Triumph afgestemd op sterke prestaties in lage toeren en het middengebied. De Nissin tweezuiger remklauwen (Nissin vierzuiger radiale remklauwen op de R) moeten voor voldoende remkracht zorgen, de diameter van de remschijf is nu 310 mm. Voor het eerst is de fiets nu ook leverbaar met optioneel ABS, dat desgewenst uitschakelbaar is.

Standaard is de motor dan ook voorzien van een startonderbreker, terwijl als accessoire extra zekerheid kan worden toegevoegd met het Triumph D-slot, dat perfect kan worden opgeborgen onder het zadel. Het uitgebreide, digitale LCD dashboard is uitgerust met een ingebouwde laptimer, programmeerbare schakellichten, brandstofmeter, klok en versnellingsindicator, evenals een grote toerenteller en digitale snelheidsmeter. Het kan, wanneer het optionele Triumph Tyre Pressure Monitoring System is gemonteerd, ook de bandenspanning weergeven aan zowel voor-als achterzijde.

Triumph_Street_Triple_2013_blue

Er zijn in 2013 drie metallic kleuropties beschikbaar voor de nieuwe Street Triple: Phantom Black, Crystal White en het opvallende Caribbean Blue. De fiets wordt eind deze maand in het Spaanse Almeria gepresenteerd aan de wereldpers, en ook Motorfreaks heeft daarvoor de uitnodiging al ontvangen. Een eerste test zal enkele dagen later op deze website te lezen zijn, naar verwachting zal de fiets niet veel later bij de dealer te bezichtigen zijn.