Motorfreaks - Triumph vernieuwt Daytona 675 en 675R voor 2013 - Triumph vernieuwt Daytona 675 en 675R voor 2013

Zoeken

Triumph vernieuwt Daytona 675 en 675R voor 2013

13 november 2012

De uitnodiging voor de introductie van de fiets was al binnen, maar het mocht vandaag pas worden gecommuniceerd: in navolging van de Street Triple en Street Triple R heeft Triumph ook de Daytona 675 (en Daytona 675R) voor het komende modeljaar flink vernieuwd. De Daytona is net als de Street Triple van een nieuw frame en een nieuwe look met laaggeplaatste uitlaat voorzien.

Triumph Daytona_675R_2013

De waslijst aan vernieuwingen is bij de 2013 Daytona 675 en 675R net zo uitgebreid als die van de vorige maand geïntroduceerde Street Triple en Street Triple R. Om te beginnen bij het rijwielgedeelte, waar een nieuw frame is toegepast dat uit minder onderdelen bestaat waarmee een strakker, Triumph Daytona_675R_2013_04
Triumph Daytona_675R_2013_05
sterker ontwerp mogelijk werd. In het nieuwe frame werd ook ruimte gemaakt voor een nieuwe, grotere luchtinlaat, die dwars door de voorzijde meer lucht rechtstreeks naar het hart van de motor moet stuwen.

Naast een nieuw inlaatkanaal heeft de Daytona 675, in navolging van de Street Triple, een nieuw uitlaatsysteem gekregen waarbij de hooggeplaatste einddemper plaats heeft gemaakt voor een laaggeplaatst exemplaar. Naast de betere stroom van uitlaatgassen is dit tevens de massacentralisatie van de Daytona 675 ten goede gekomen. De 675cc driecilinder is inwendig ook flink onderhanden genomen, waardoor het vermogen met drie pk naar 128 pk bij 12.600 toeren per minuut is gestegen. Om het motorblok meer toeren te laten maken is de boring vergroot en de slag verkleind, wat het maximum toerental op 14.400 toeren heeft gebracht.

Het nieuwe motorblok is nu gescheiden van het bovenste carter en voorzien van keramisch gecoate aluminium cilinderwanden. Aan de inlaatzijde zijn nieuwe, dubbele injectoren toegepast, die naast vermogens- en koppelwinst tevens voor een gunstiger verbruik moeten zorgdragen. Voor het eerst worden nu titanium kleppen gebruikt, waardoor het blok hogere toerentallen kan draaien. Triumph Daytona_675R_2013_03Ook kon hierdoor de klep van een nieuwe vorm worden voorzien om daarmee de inlaatstroom te verbeteren. De koppeling is van een nieuwe slipper-koppeling voorzien, die tevens lichter te bedienen moet zijn. De slipper-koppeling wordt in het motormanagement ondersteund, wat tegelijkertijd de gasklep opent om de motorrem te verminderen.

Voor wat betreft de vering is de 2013 Daytona 675 voorzien van een KYB (voorheen Kayaba) fixed-cartrigde voorvork en KYB monoshock. Om de fiets wat ergonomisch vriendelijker te maken is de zithouding met 10mm verlaagd, maar volgens Triumph is deze nog steeds puur gericht op maximale controleerbaarheid bij hoge snelheid en circuitgebruik. De nieuwe, lichtere wielen zijn het onafgeveerd gewicht ten goede gekomen, waardoor het insturen een stuk sneller moet gaan. De Daytona 675R onderscheidt zich door toepassing van Öhlins vering rondom, de TTX monoshock en NIX30 voorvork, die volledig instelbaar zijn. Daarnaast zijn bij de R lichtere Brembo Monoblocs toegepast, voor beide fietsen geldt dat deze voor het eerst van ABS zijn voorzien, wat - wel zo handig op 't circuit - is uit te schakelen. De R is verder standaard van de nieuwe quickshifter voorzien, bij de standaard versie kan deze als accessoire worden geleverd.

Triumph Daytona_675R_2013_02

De Daytona 675 R wordt in maart bij de dealer verwacht, de standaard versie zal iets langer op zich laten wachten. De prijs van de Daytona 675 is € 13.890,- en de Daytona R zal € 15.290,- gaan kosten.