Zoeken

Tractiecontrole voor 2023 Kawasaki Ninja 650

22 september 2022
In navolging van de Z650 heeft Kawasaki ook de Ninja 650 voor modeljaar 2023 wat kleine updates gegeven. Daarnaast hebben de Japanners nieuwe kleurschema's bedacht.

 

Nadat begin deze maand het nieuws van een nieuwe Z650 wereldkundig was gemaakt was het niet zozeer de vraag of, maar wanneer door Kawasaki een nieuwe Ninja 650 wereldkundig zou worden gemaakt. 

De twee modellen werden in 2017 gelijktijdig op de markt gezet en beiden kregen twee jaar geleden een eerste update, met als meest in het oog springende verschil de toepassing van een 4,3" TFT-kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit. 

Toen Kawasaki begin deze maand dus aankondigde de Z650 voor 2023 - wederom na exact 3 jaar - weer te hebben vernieuwd had je al op je klompen aan kunnen voelen dat exact diezelfde updates ook bij de Ninja 650 zouden worden doorgevoerd. En dat blijkt inderdaad precies zo te zijn.

Het belangrijkste nieuws zit 'm onderhuids, in een geïntegreerd elektronicapakket met instelbare tractiecontrole, door Team Green het Kawasaki Traction Control System (KTRC) genoemd. De tractiecontrole kent twee standen, Mode 1 en Mode 2 en daarnaast kan het ook worden uitgeschakeld. Strikt genomen zijn dat dus drie standen.

Volgens Kawasaki is Mode 1 bedoeld om ondersteuning te bieden bij sportief rijden, waar Mode 2 maximale tractie moet bieden onder alle omstandigheden. Ofwel: in Mode 1 grijpt het pas zo laat mogelijk in, waar het in Mode 2 al bij de geringste wielspin in zal grijpen. 

Omdat het oog ook wat wil heeft Kawasaki de Ninja 650 voor 2023 ook van LED-knipperlichten voorzien, als aanvulling van de overige LED-verlichting. Eigenlijk best opmerkelijk dat Kawasaki nu pas LED-pinkers (zoals die zo mooi door onze Zuiderburen worden genoemd) heeft toegepast en dat niet meteen heeft gedaan toen de LED-koplampen worden toegepast. 

Verder heeft Kawasaki alles bij het oude gelaten. De sterk op de Ninja ZX-10RR gelijkende vormgeving is ongewijzigd gebleven, evenals het 4,3" TFT-kleurendisplay dat via Bluetooth met de Kawasaki Rideology App kan worden verbonden, waardoor je thuis vanaf de bank of op een terras in de zon een veelvoud aan informatie kunt uitlezen, zoals de gereden route en onderhoudsinformatie. 

Naast de updates heeft Kawasaki ook het kleurenpallet voor 2023 aangepast. Gebleven is de Lime Green versie, beter bekend als de KRT Edition, waarvan wel de bestickering is aangepast, compleet nieuw is de kleur Metallic Matte Graphenesteel Gray. 

Uiteraard kan de Ninja 650 net als voorheen geschikt voor het A2 rijbewijs worden gemaakt middels een 35kW kit. De 35kW versie is uitgerust met één KTRC-modus, die hiernaast ook volledig uit te schakelen is. 

De 2023 Ninja 650 is vanaf medio december bij de Kawasaki dealers te aanschouwen, hoeveel 'ie moet gaan kosten wordt in een later stadium bekend gemaakt.