Zoeken

Suzuki maakt prijs V-Strom 1050 bekend

5 december 2019
Na de motor op de EICMA in Milaan te hebben onthuld heeft Suzuki nu de prijs van de nieuwe V-Strom 1050 en V-Strom 1050 XT bekend gemaakt. Het is echter de vraag of een scherpe prijs voldoende zal zijn om motorrijders over de streep te trekken.

Sinds de kredietcrisis is Suzuki zo'n beetje het lachertje geworden van de EICMA in Milaan. Eerst meer dan 5 jaar de rem er volledig opgehad en wat daarna wél op de markt is gezet was 'to little, to late'. Alsof de ontwikkeling bij Suzuki ehm... 5 jaar had stilgestaan.

Een GSX-S750 van andere banden voorzien en dan claimen dat 'ie 'volledig is vernieuwd', bijvoorbeeld. Of met 250cc motoren voor het A2 rijbewijs komen waar de rest van de wereld al op 400cc of nog meer zit. En dan is er nog het totaal mislukte Katana project, wat niets meer en niets minder dan een GSX-S1000 met een ander kuipje is. 

Dat het ook voor komend jaar armoe troef zou zijn bij het merk uit Hamamatsu, dat in het verleden toonaangevend is geweest met de GSX-R, Bandit en Intruder familie en daarmee zeer goed vertegenwoordigd was in het Supersport, Street en Cruiser segment, bleek al halverwege het jaar toen in de V.S. de kleuren voor 2020 werden gepresenteerd en het enige model dat in die line-up ontbrak de V-Strom 1000 was.  

Waarmee toen dus in ieder geval al duidelijk was dat de V-Strom 1000 ofwel uit het gamma zou worden gehaald, ofwel een opvolger zou krijgen. Dat laatste is het geval geweest, maar in plaats van eindelijk weer eens grondig uit te pakken heeft Suzuki z'n (nieuwe) reputatie 'to little, to late' weer waargemaakt.

Nu kun je zeggen van de nieuwe V-Strom 1050 wat je wilt. Dat het volksverlakkerij is om met de typeaanduiding te suggereren dat de cilinderinhoud is vergroot als dat niet zo is (de V-Strom 1050 heeft dezelfde 1.037cc 90° V-twin als de V-Strom 1000). 

Dat een 3-assige IMU in een tijd waarin de 6-assige Bosch IMU zelfs in de middenklasse al z'n intrede heeft gedaan niet geavanceerd, maar eerder prehistorisch mag worden genoemd. En dat dientengevolge de lijst met elektronische hulpjes ook niet bepaald indrukwekkend is. 

Dat Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) weliswaar interessant klinkt, maar is niet meer is dan ride-by-wire, 3-standen tractiecontrole en Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS), dingen die z'n voorganger ook al had. 

Dat alle leuke, nuttige en wel nieuwe speeltjes als cruise control en Hill Hold Control helaas zijn voorbehouden aan de duurdere XT. Net als de LED knipperlichten, een Combined Braking System, Slope Dependent Control (wat dat ook moge betekenen) en Load Dependent Control. 

En dat een topvermogen van 108 pk bij 8.500 toeren en een maximum koppel van 100 Nm bij 6.000 nou niet bepaald iets is waarmee je met een eenliter fiets tegenwoordig indruk maakt. 

Nu heeft Suzuki gedacht dat alles te kunnen compenseren door 'm scherp in de markt te zetten, want eerlijk is eerlijk: met € 13.999 voor de gewone V-Strom 1050 en € 15.499 voor de V-Strom 1050 XT heeft Suzuki z'n eenliter Allroad best scherp geprijsd. 

Het is echter de vraag of dat voldoende zal zijn. Dat het niet de meest geavanceerde allroad is op de markt zou je 'm nog kunnen vergeven, zolang het prijskaartje maar in lijn is. 

Echter, hoe scherp een motor dan ook mag zijn geprijsd, je wilt toch ook wel iets moois in je garage hebben staan. En we moeten de eerste nog tegenkomen die lovend over het uiterlijk van de nieuwe V-Strom is. Plastic Fantastic is al lang niet meer...